VVD Statement Bestrijding Onkruid op Verharding

In de raadsvergadering van 23 november werd het raadsvoorstel Onkruidbestrijding op verharding behandeld. Jan Rinkel voerde het woord voor de Houtense VVD.

Voorzitter, college, raadsleden en belangstellenden,

Het onderhoud van de openbare ruimte en dan met name het bestrijden van onkruid is door mij meerdere malen aan de orde gesteld, meestal in het licht van de begroting of jaarrekening. Eerder heb ik zelfs een aantal specifieke voorbeelden aan de wethouder voorgelegd van enkele situaties waarbij de geldende beeldkwaliteitsnorm duidelijk niet werd gehaald. Overigens werd die melding voortvarend door Uitvoering en Beheer opgepakt. Het is dan ook goed dat er nu een een plan is voorgelegd hoe om te gaan met de onkruidbestrijding op verharding. Uit de monitor 2016 – 2019 blijkt dat om redenen niet aan de norm voldaan kon worden, met uitzondering van de centrumgebieden. Voorgesteld wordt om een verlaging van de norm toe te passen, wederom met uitzondering van de centrumgebieden, namelijk van beeldkwaliteitsnorm B naar C. Gesteld wordt dat dit slechts een beperkte verlaging van de norm is en nog steeds een acceptabel beeld geeft. Echter, de norm gaat uit van minimaal 80% van het areaal dat aan deze norm moet voldoen. Dat betekent dat er dus 20% kan afzakken naar een beeldkwaliteitsnorm D. Dit is wat mij betreft wel een knelpunt. Naast zwerfvuil en hondenpoep is onkruid een van de grootste ergernissen voor bewoners. Het is veel prettiger in een omgeving te wonen en te werken die netjes en schoon is, dan dat er grote pollen onkruid rond paaltjes staan en looppaden door het onkruid worden bedekt. De VVD wil dan ook dat de openbare ruimte schoon is, daar hoort dus ook bij dat er sprake moet zijn van minimaal een acceptabel beeld ten aanzien van het onkruid.

In het voorstel wordt aangegeven dat er beperkt extra inzet gepleegd zal worden om de slechtste locaties met D-niveau aan te pakken. Ik zou de wethouder willen vragen om deze inzet zo effectief mogelijk in te zetten om alles te doen om het D-niveau weg te houden, zonder dat dit niet of nauwelijks ten laste gaat van andere taken van Uitvoering en Beheer. Dit om te voorkomen dat we in eenglijdende schaal terecht komen en mogelijk uitkomen op 20% op D-niveau. Dat is zeer onwenselijk. Locaties met veel en hoog onkruid vormen een verzamelhaard voor zwerfvuil waardoor het beeld nog slechter wordt. De VVD zal zich overigens inzetten om bij de behandeling van de volgende perspectiefnota extra middelen te reserveren om met succes het D-niveau te vermijden.

Daarnaast wil ik de wethouder nog een andere overweging meegeven: in de huidige systematiek wordt onderscheid gemaakt tussen centrum, woongebieden, bedrijfsgebieden en groengebieden. Er is binnen deze gebieden geen verdere differentiatie aangebracht. Er zou bijvoorbeeld ook gekeken kunnen worden naar de representativiteit van bepaalde plekken, denk aan ontmoetingsplekken zoals bij buurtcentra, scholen, verzorgings- en verpleeghuizen maar ook aan wijktoegangswegen. Is de wethouder bereid om te onderzoeken of bij dergelijke plekken toch de beeldkwaliteitsnorm B kan worden gehanteerd.

Voorzitter, ondertussen is ook de eindrapportage “Monitoring kwaliteit openbare ruimte 2021” uitgebracht en dat brengt mij tot iets anders dan onkruidbestrijding. Helaas moeten we vaststellen dat deze eindrapportage meldt dat in het water bij winkelcentrum ’t Rond en richting De Slinger bij alle metingen veel afval drijft in het water. Het gewenste kwaliteitsniveau B is niet behaald en bevindt zich op C-niveau. Door de VVD is deze overlast ook al aangehaald tijdens de behandeling van de begroting en de RTG. Aan de wethouder de vraag welke actie hij gaat laten ondernemen om het gewenste kwaliteitsniveau B te behalen.

Voorzitter, ik rond af. Ik roep onze inwoners op om vooral melding te doen indien zij constateren dat er sprake is van achterstallig onderhoud in het vertrouwen dat deze meldingen voortvarend en goed opgepakt worden. Ik heb daar zelf goede ervaringen mee opgedaan en zie dat er adequaat gereageerd wordt op deze meldingen. Op die wijze kunnen we allemaal bijdragen aan een schoon Houten.