Rondetafelgesprekken over Parkeerbeleid, Woonvisie, Klimaatadaptatieplan en meer

Op 30 november zijn er weer twee rondetafelgesprekken met veel verschillende onderwerpen. Zo staan onder andere het vernieuwde parkeerbeleid, de woonvisie en het klimaatadaptatieplan op de agenda.

Naast eerder genoemde onderwerpen staat ook de volgende onderwerpen op de agenda: de belasting- en leges verordening 2022, de nota reserves en voorzieningen 2021 en de financiële verordening ex artikel 212 gemeentewet.

Een volle agenda dus met veel en hele interessante onderwerpen! Onder de tabel kun je samenvattingen lezen waar de raadsvoorstellen over gaan en wie van de Houtense VVD het woord voert in het rondetafelgesprek en de raadsvergadering.

De rondetafelgesprekken worden vanwege de maatregelen in het kader van Covid-19 weer digitaal gehouden. Belangstellenden kunnen de vergadering live volgen via Notubiz.

Agenda Rondetafelgesprek 30 november 

RTG Tijd Locatie Wie Onderwerp

1

20:00u

MSTeams / Notubiz

Jan Rinkel

Rekenkamerrapport Onderzoek Subsidies




Robert Paling

Vaststellen vernieuwd parkeerbeleid

  


Mathieu Cox

Belastingen- en leges verordening 2022

  


Mathieu Cox

Nota Reserves en Voorzieningen 2021




Mathieu Cox

Financiële verordening ex art. 212 Gemeentewet

2

20:00u

MS Teams / Notubiz

Ruud Vis

Vaststellen Woonvisie 2021 - 2030

  


Ruud Vis

Klimaatadaptatieplan Houten

Vragen of opmerkingen over deze en andere onderwerpen kunnen gesteld worden aan: fractie@vvd-houten.nl Meer informatie over de agenda van de rondetafelgesprekken, deze of eerder besproken raadsvoorstellen zijn te vinden via de website van de gemeente

Tijdens het rondetafelgesprek worden de raads- en commissieleden ook bijgepraat over actuele regionale onderwerpen. De raadsvoorstellen van deze rondetafelgesprekken worden in de gemeenteraadsvergadering van 14 december besproken.

Samenvatting Raadsvoorstellen

Rekenkamerrapport Onderzoek Subsidies

De rekenkamer heeft in 2020 alle fracties van de gemeenteraad van Houten geconsulteerd naar hun suggesties voor uit te voeren onderzoeken en heeft de uitkomsten hiervan aangeboden aan de raad via het onderzoeksplan 2021. Uit de inventarisatie kwam naar voren dat de gemeenteraad onder andere behoefte heeft aan een onderzoek naar subsidies.

De gemeente Houten verstrekt jaarlijks subsidies. Dat gebeurt door toepassing van verschillende vastgestelde en gepubliceerde subsidieregelingen, waarbij de Algemene subsidieverordening gemeente Houten (hierna ASV, geldig sinds 2017) als achterliggend kader dient. De rekenkamer heeft onderzocht of de subsidieregelingen en de ASV (volledig) toepasbaar zijn en of deze correct worden toegepast.

In het raadsvoorstel worden een aantal aanbevelingen gedaan om de regelingen en verordening te verbeteren.

VVD raadslid Jan Rinkel is woordvoerder bij dit onderwerp. 

Vaststellen vernieuwd parkeerbeleid

Het collegeprogramma 2018-2022 geeft aan dat het parkeerbeleid wordt geactualiseerd. Het gaat daarbij om zowel de huidige parkeervisie als de nota parkeernormen. In de startnotitie 'Toekomstvast Parkeerbeleid' die op 9 maart 2021 door de raad is vastgesteld, zijn de uitgangspunten hiervoor aangegeven. Via een uitgebreid participatietraject (bijna 1600 enquêtes en 8 focusgesprekken) is onderzocht welke knelpunten en mogelijke oplossingen de Houtenaren zien.

Het college heeft op 31 augustus 2021 de Parkeervisie Houten 2021 en Nota Parkeernormen Houten vrijgegeven voor inspraak. Deze twee documenten vormen samen het vernieuwde Parkeerbeleid. Er is één reactie binnengekomen. Deze reactie geeft geen aanleiding om aanpassingen in de nota’s door te voeren. Parkeren en parkeerbeleid zijn geen doel op zich, maar een middel om andere ambities mogelijk te maken of te behouden. Dit kunnen ambities zijn als woningbouw, goede ruimtelijke kwaliteit, duurzaamheid en grotere economische vitaliteit.

Met het parkeerbeleid willen we zorgen voor het behouden van een goede afstemming tussen de vraag naar en het aanbod van parkeren, zonder dat dit ten koste gaat van de leefbaarheid en de kwaliteit van de openbare buitenruimte. Het college geeft verder aan met het parkeerbeleid het gebruik van schone en duurzame vervoersalternatieven te willen stimuleren: “Als fietsstad geven we prioriteit aan de fiets. Daarnaast stimuleren we ook andere vormen van schoon vervoer (lopen, openbaar vervoer en elektrisch rijden). De koers van het parkeerbeleid is daarmee ‘faciliteren waar kan, waar nodig de druk op openbare ruimte beheersen’. In de verdere toekomst is het voor duurzame gebiedsontwikkeling mogelijk noodzakelijk om een nieuwe ontwikkelingsgerichte parkeernormering te hanteren. De parkeervisie is ontwikkeld als een gereedschapskist die de mogelijkheid geeft om een passende vorm van parkeerregulering te kiezen, om bij nieuwe ontwikkelingen de effecten voor de bestaande omgeving te beheersen.”

Voor de uitvoering van dit beleid wordt in 2022 een 0-meting voor de parkeerdruk uitgevoerd. Dit vormt de basis om te beoordelen welke inzet voor monitoring en community- aanpak nodig is. Aangezien de huidige plaatsingsprocedure van laadpalen succesvol is afgerond en heeft geleid tot een dekkend netwerk aan laadpalen, worden nieuwe aanvragen individueel beoordeeld. Voor de toetsing van de nieuwe aanvragen, wordt de plaatsingsprocedure aangepast en een inhaalslag gemaakt. Beide uitvoeringsstappen vergen personele inzet van medewerkers van team Voorbereiding en Ontwikkeling Beheer en team Ruimtelijke Ontwikkeling. Totale kosten voor 2022 en 2023 zijn geraamd op incidenteel € 15.000 voor 0-meting van de parkeerdruk en € 45.000 voor de plaatsing van de laadpalen. Dekking vindt plaats uit de bestedingsreserve Mobiliteit.

VVD commissielid Robert Paling behandelt dit onderwerp in het rondetafelgesprek, in de raadsvergadering is raadslid Ruud Vis woordvoerder bij dit onderwerp.

Belastingen- en leges verordening 2022

De belastingtarieven die zijn opgenomen in de diverse belastingverordeningen worden ieder jaar gewijzigd. Wijziging van de tarieven is noodzakelijk om aansluiting te houden bij de in de begroting geraamde belastingopbrengsten. Ook aanpassingen in wet- en regelgeving zijn reden om de belastingverordeningen aan te passen. Wanneer sprake is van dergelijke wijzigingen is daar rekening mee gehouden.

VVD commissielid Mathieu Cox behandelt dit onderwerp in het rondetafelgesprek, in de raadsvergadering is raadslid Jan Rinkel woordvoerder bij dit onderwerp.

Nota Reserves en Voorzieningen 2021

De Nota Reserves en Voorzieningen wordt minstens elke 5 jaar geactualiseerd. De huidige notitie is op 10 oktober 2017 door het college vastgesteld. In de geactualiseerde Nota Reserves en Voorzieningen 2021 is ook het advies van de accountant uit het accountantsverslag 2020 verwerkt.

Hierin adviseert de accountant om de nota zodanig aan te passen dat tussentijdse winstnemingen op grondexploitaties mogen worden toegevoegd aan de algemene reserve Concern weerstandsvermogen grondexploitaties. Deze aanpassing is in de Nota Reserves en Voorzieningen 2021 opgenomen. Daarnaast is de nota integraal geactualiseerd. Als gevolg hiervan wordt de raad voorgesteld een aantal reserves en voorzieningen op te heffen omdat er geen (goede) grondslag voor deze reserve of voorziening meer is.

Vaststelling van een nota reserves en voorzieningen is een collegebevoegdheid. Omdat in deze nota voorgesteld wordt reserves en voorzieningen op te heffen en een criterium voor ‘voeding’ aan de algemene reserve Concern weerstandsvermogen grondexploitaties toe te voegen, wordt voorgesteld deze nu door de raad te laten vaststellen.

VVD commissielid Mathieu Cox behandelt dit onderwerp in het rondetafelgesprek, in de raadsvergadering is raadslid Jan Rinkel woordvoerder bij dit onderwerp.

Financiële verordening ex artikel 212 Gemeentewet

Op 20 november 2018 heeft de raad de huidige financiële verordening vastgesteld. De accountant heeft in het accountantsverslag 2020 geadviseerd een grensbedrag voor incidentele baten en lasten in de Financiële verordening op te nemen. Hierdoor is duidelijk wanneer incidentele baten en lasten afzonderlijk in de jaarstukken moeten worden gespecificeerd. In de oude (huidige) verordening is geen grensbedrag opgenomen.

Deze verordening is gebaseerd op artikel 212 van de Gemeentewet. Dit artikel bepaalt dat de raad bij verordening de uitgangspunten voor het financiële beleid, alsmede voor het financiële beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie vaststelt. De verordening waarborgt dat aan de eisen van rechtmatigheid, verantwoording en controle wordt voldaan.

VVD commissielid Mathieu Cox behandelt dit onderwerp in het rondetafelgesprek, in de raadsvergadering is raadslid Jan Rinkel woordvoerder bij dit onderwerp.

Vaststellen Woonvisie 2021 - 2030 

De Woonvisie gaat in op de schaarste in de Houtense woningmarkt. Het in de Woonvisie beoogde woningbouwprogramma heeft de bedoeling om te komen tot een ruimer woningaanbod in Houten. Als aanvulling op de huidige grote voorraad aan eengezinswoningen wordt een aanzienlijk deel als gelijkvloerse woningen voorgesteld. Deze aanvulling is nodig omdat er (dubbele) vergrijzing optreedt, om starters een kans op een woning te geven en omdat het aandeel kleine huishoudens toeneemt.

De inspraakperiode over de concept-Woonvisie 2021-2030 heeft gelopen tot en met 26 oktober. Er zijn 13 zienswijzen ingebracht. In hoofdlijnen wordt de Woonvisie ondersteund. De opmerkingen uit de zienswijzen hebben betrekking op de volgende onderwerpen:

  • een gewenste meer positieve stellingname over inwonersinitiatieven en flexwoningen;
  • voor- en nadelen van aanpassing van bestaande gebouwen (zoals woningsplitsing);
  • huurverlaging grote eengezinswoningen (voor bijvoorbeeld statushouders gezinnen): Viveste geeft aan niet of incidenteel bereid te zijn de huur te verlagen;
  • Viveste geeft aan de ambitie t.a.v. de bouw van 1-kamerwoningen niet te steunen.

Dit heeft geleid tot tekstuele aanpassingen in de woonvisie.

VVD raadslid Ruud Vis is woordvoerder bij dit onderwerp. 

Klimaatadaptatieplan Houten

Er is een Klimaatadaptatieplan Houten 2022-2027 opgesteld met daarin een beschrijving van de klimaatkwetsbaarheden in de gemeente Houten, de lokale klimaatadaptatiedoelen en -strategie en een uitvoeringsplan.

Het college geeft aan in 2040 klimaatproof te willen zijn. Vanuit de kwetsbaarhedenanalyse blijken wateroverlast in de bebouwde omgeving en hittestress in verharde gebieden de grootste bedreigingen te zijn bij extreem weer als gevolg van klimaatverandering.

Vanuit het Water- en Rioleringsplan (WRP) 2020-2023 worden al veel maatregelen uitgevoerd om wateroverlast en verdroging te beperken binnen het bestaande stedelijk gebied, zoals de aanpak van risicolocaties bij extreme neerslag.

Belangrijke nieuwe maatregelen in het plan zijn:

  • Het is mede gelet op de grote woningbouwopgave die op Houten afkomt, noodzakelijk om nieuwbouw en reconstructies klimaatbestendig uit te voeren richting een klimaatproof Houten 2040. Vanuit het klimaatadaptatieplan spreken wij de intentie uit om aan te sluiten bij de afspraken over Klimaatadaptief Bouwen vanuit de Provincie Utrecht. Deze afspraken gaan verder dan de eisen die Houten nu stelt en betekenen hogere kosten voor met name nieuwbouw. De definitieve keuze om hier ‘ja’ tegen te zeggen vindt na een integrale afweging plaats in het traject Bouwen aan Houten.
  • Om extra groenaanpassingen mogelijk te maken, zoals het planten van bomen voor meer en betere koelteplekken, wordt een jaarbudget ingesteld van €10.000.
  • We maken een lokaal Hitteplan gericht op het voorkomen van hittestress bij kwetsbare groepen.
  • Voor de uitvoering van klimaatadaptieve maatregelen bij de toenemende ruimtedruk in onze gemeente werken we een voorstel uit voor ordening van de ondergrondse infrastructuur.

Ook geeft het college aan in de komende jaren bewoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties te willen blijven betrekken en stimuleren om actie te ondernemen op privaat terrein. 

VVD raadslid Ruud Vis behandelt dit onderwerp in het rondetafelgesprek, in de raadsvergadering is fractievoorzitter Eef Stiekema woordvoerder bij dit onderwerp.