VVD statement bij herziening bestemmingsplan Laagraven - Oudwulverbroek

Onderstaand statement werd in de gemeenteraad van Houten bij de behandeling van de herziening Bestemmingsplan Laagraven-Oudwulverbroek uitgesproken door VVD fractievoorzitter Eef Stiekema.

"Het voorliggende raadsvoorstel repareert wat op 10 september door de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State (hierna kortweg RvS) is vernietigt. Op drie punten wordt het raadsvoorstel aangepast:

• ten aanzien van het gebruik van de bunkers, welke eigenlijk "Groepsschuilplaatsen 1918 type I", behorend bij de Nieuwe Hollandse Waterlinie genoemd horen te worden,
  • ten aanzien van de tijdelijke opslag van fruitkisten en hooirollen ten behoeve van de werkzaamheden in het seizoen en
  • ten aanzien van spuitzones.

Dit laatste onderdeel zal in deze raadsvergadering de meeste aandacht krijgen. Meerdere keren werd er over dit onderwerp gesproken in de Houtens gemeenteraad, vandaag zal ook niet de laatste keer zijn.

De RvS heeft namelijk op 7 januari ook een uitspraak gedaan in het dossier Bouwlocaties Tull en ’t Waal. Ook dit plan werd op punten vernietigd aangaande de spuitzonering. De RvS oordeelde dat het “rapport Tholen” onvoldoende onderbouwing biedt voor dit onderwerp. Grootste punt van kritiek: er wordt in dit rapport uitgegaan van de voorgeschreven dosering en niet van de maximale dosering.  Ook stelt de RvS dat er onvoldoende is aangetoond dat de gezondheidseffecten voor omwonenden zodanig zijn dat een inperking van de bestaande bedrijfsvoering gerechtvaardigd is. Voor bestaande boomgaarden kan er simpelweg geen ander regime worden toegepast anders dan wanneer dit vrijwillig, bijvoorbeeld via een convenant, geregeld wordt in de sector.

De nieuwe regeling voor spuitzones, door middel van een aanlegvergunningsplicht, is gebaseerd op een actueler wetenschappelijk onderzoek: “rapport Nijmegen”. Bij dit onderzoek is wel rekening gehouden met de maximaal toegestane dosering waardoor de verwachting is dat dit nu wel houdbaar is indien een gang naar de RvS gemaakt wordt.

Kortom: voor bestaande situaties moet gewacht worden tot wetgeving gewijzigd wordt. Tot dan wordt gerekend op afspraken met de sector in combinatie met omwonenden. In nieuwe situaties is een heldere afstanden tabel op papier gezet met verschillende standaardsituaties. Ook wordt de mogelijkheid voor maatwerk opengelaten. VVD Houten kan zich dan ook vinden in het raadsvoorstel."

Boomgaard bij Tull en 't Waal