Rondetafelgesprek over Ondernemersfonds, nieuwbouw Kindcentrum de Velduil en nog veel meer

Op 1 februari zijn er weer Rondetafelgesprekken, zo wordt er onder andere gepraat over het instellen van een Ondernemersfonds, nieuwbouw van Kindcentrum De Velduil en de Nota Dierenwelzijn.

Onder de tabel kun je samenvattingen lezen waar de raadsvoorstellen over gaan en wie van de Houtense VVD het woord voert in het rondetafelgesprek en de raadsvergadering.

De rondetafelgesprekken worden vanwege de maatregelen in het kader van Covid-19 weer digitaal gehouden. Belangstellenden kunnen de vergadering live volgen via Notubiz.

RTGTijdLocatieWieOnderwerp
  120:00uMSTeams / Notubiz

Mathieu Cox

Rekenkamerrapport Onderzoek projecten kapitaalgoederen, openbare ruimte

Mathieu Cox

Zienswijze op begrotingswijziging WIL (Werk en inkomen Lekstroom) 2022

Eef Stiekema

Initiatiefvoorstel Ondernemersfonds

220:00uMSTeams / Notubiz

Ruud Vis

Nota van Zienswijzen en Verklaring Van Geen Bedenkingen (VVGB) nieuwbouw Kindcentrum De Velduil (OBS) en gymzaal aan het Eggeveld.

Actualisatie Nota Dierenwelzijn

Ruud Vis

Gewijzigd vaststellen Bestemmingsplan Agrarische Structuurversterking Schalkwijk

Adam Hadi

Kaderbrief GGD regio Utrecht (GGDrU) 2023

Adam Hadi

Raadsinformatiebrief Evaluatie Jeugdhulp

Vragen of opmerkingen over deze en andere onderwerpen kunnen gesteld worden aan: fractie@vvd-houten.nl Meer informatie over de agenda van de rondetafelgesprekken, deze of eerder besproken raadsvoorstellen zijn te vinden via de website van de gemeente

Tijdens het rondetafelgesprek worden de raads- en commissieleden ook bijgepraat over actuele regionale onderwerpen. De raadsvoorstellen van deze rondetafelgesprekken worden in de gemeenteraadsvergadering van 15 februari besproken.

Samenvatting Raadsvoorstellen

Rekenkamerrapport Onderzoek projecten kapitaalgoederen, openbare ruimte

De rekenkamer heeft in 2020 alle fracties van de gemeenteraad van Houten gevraagd naar hun (eventuele) suggesties voor uit te voeren onderzoekswerkzaamheden en heeft de uitkomsten hiervan aangeboden aan de raad via het onderzoeksplan 2021. Uit de inventarisatie kwam naar voren dat de gemeenteraad onder andere behoefte heeft aan een onderzoek naar projecten in de openbare ruimte.

Zoals in de meeste gemeenten wordt ook in Houten jaarlijks veel geld besteed aan het onderhouden van zogenoemde kapitaalgoederen in de openbare ruimte. Dat betreft ‘goederen’ in de sfeer van wegen, groen en water, riolering, kunstobjecten en uiteenlopende gemeentelijke accommodaties. De rekenkamer komt in de achtereenvolgende programmabegrotingen geen specificatie van (voorgenomen) projecten tegen. De Rekenkamer heeft daarom een aantal aanbevelingen gedaan die in de raad besproken worden.

VVD commissielid Mathieu Cox behandelt dit onderwerp in het rondetafelgesprek, in de raadsvergadering is raadslid Jan Rinkel woordvoerder bij dit onderwerp.

Zienswijze op begrotingswijziging WIL (Werk en inkomen Lekstroom) 2022

In dit voorstel wordt de eerste ontwerp begrotingswijziging van WIL voor 2022 behandeld. Het gaat hier om een weerslag van de punten die in het “kaderstellend raadsdebat” van 13 oktober 2021 zijn behandeld. Vanuit WIL was een behoorlijk aantal punten ingebracht waarop extra geïnvesteerd zou worden. In het kaderstellend raadsdebat is door de aanwezige raadsleden duidelijk aangegeven dat de 0-lijn het uitgangspunt is.

Aan WIL is meegegeven dat:

• Op een aantal punten die zijn ingebracht voor het kaderstellend raadsdebat door WIL geen extra investeringen noodzakelijk zijn.
  • WIL voor een aantal belangrijke punten in eerste instantie binnen de eigen organisatie moet kijken of daar een oplossing kan worden gevonden. WIL heeft dit opgepakt en voert voor twee onderwerpen, de Backoffice Werk en Bijzondere Regelingen, in 2022 binnen de organisatie verbeteringen door zonder financiële consequenties.
  • In het Algemeen Bestuur van WIL is nog kritisch gekeken naar de overige punten en uiteindelijk is in het Dagelijks Bestuur van WIL besloten onderstaande punten met financiële consequenties voor te leggen aan de colleges/ raden.

Het bestuur van WIL stelt voor om de Begroting WIL 2022 te wijzigen op een aantal onderdelen. Voor Houten geldt dat de kosten voor de innovatie-agenda, voor een bedrag van €88.000 zijn opgenomen in de primitieve begroting 2022. De beslissing hierover is reeds genomen in de raad van 23 november 2021. In deze begrotingswijziging van WIL is sprake van een bedrag van €51.170. Dat is aanzienlijk lager dan eerder aangegeven, omdat WIL een bedrag uit de WIL-begroting 2021 kan overhevelen naar 2022. Het huidige bedrag is dus €36.830 lager. Daarmee kan de continuering van het matchingsteam worden gefinancierd.

Het totale bedrag ten laste van de Houtense begroting 2022 € 52.112. Het bedrag ten laste van de meerjarenbegroting is jaarlijks €36.551 (voor extra structurele handhavingskosten).

VVD commissielid Mathieu Cox behandelt dit onderwerp in het rondetafelgesprek, in de raadsvergadering is fractievoorzitter Eef Stiekema woordvoerder bij dit onderwerp.

Initiatiefvoorstel Ondernemersfonds

Op de gemeenteraadsvergadering van 19 november 2019 is door de Raad een initiatiefvoorstel van de hand van de raadleden De Jong (CDA) en Jimmink (GroenLinks) tot het instellen van een Ondernemersfonds behandeld. Tijdens deze vergadering is het voorstel niet in stemming gebracht; de initiatiefnemende ondernemers hebben daarna de vragen die de Raad had over het draagvlak onder de ondernemers verder uitgewerkt.

De aanleiding voor dit initiatief is drieledig:

1. Het lokaal organiserend vermogen van ondernemers staat onder druk, door:

• Steeds hogere eisen aan de bedrijfsomgeving
  • Verschuivende bestedingspatronen: toenemend belang van ‘sfeer en beleving’ in de winkelgebieden
  • Freeridersgedrag

2. Tegelijkertijd zijn er veel ambities:

• Investeren in het veiligheidsniveau van terreinen
  • Promotie en verfraaiing van winkelgebieden
  • Verbinden van profit met non-profit
  • Ontplooien van culturele en maatschappelijke activiteiten
  • Toeristische promotie (o.a. Eiland van Schalkwijk)
  • Succesvolle projecten als “Houten on Stage’ continueren en uitbouwen.
  • Het naleven van The 2030 Agenda for Sustainable Development2 van de Verenigde Naties

3. De grenzen aan vrijblijvende vormen van samenwerking zijn bereikt. Er wordt de noodzaak gevoeld om een structurele oplossing te zoeken. Bij veel gemeenten in Nederland heeft dit al geleid tot het instellen van Ondernemersfondsen. Leiden was in 2005 de eerste. Nu zijn er al bijna 40 fondsen3 over het hele land verspreid, van groot (Utrecht) tot klein (Schiermonnikoog).

Een gemeente-breed Ondernemersfonds biedt een structurele financiële positie voor het bedrijfsleven om activiteiten en maatregelen in het algemeen belang van ondernemers in gang te zetten die anders niet georganiseerd zouden kunnen worden. Het geeft een stimulans aan ondernemers4 om zich te organiseren. Het fonds bevordert dat bestaande koepels onderling structureel gaan samenwerken, daar waar dat nu niet of ad hoc gebeurt. Daarnaast is een ondernemersfonds een gemeente-brede voorziening, waardoor er geen noodzaak meer is tot het instellen van aparte regelingen. Uiteindelijk dragen de gezamenlijke bestedingen van de ondernemers bij aan het vestigingsklimaat en economische ontwikkeling in de gemeente.

De VVD is mede indiener van het Initiatiefvoorstel.

VVD fractievoorzitter Eef Stiekema is woordvoerder bij dit onderwerp.

Op 31 mei 2021 is door Openbaar Onderwijs Houten een aanvraag omgevingsvergunning ingediend voor de nieuwbouw van Kindcentrum De Velduil en een gymzaal. Kindcentrum De Velduil is een fusie tussen OBS Klavertje Vier en OBS De Brug. De gymzaal is een gemeentelijke voorziening die zowel door de school als door sportverenigingen wordt gebruikt.

Het ontwerp voorziet in twee losse gebouwen; een school en een gymzaal.

De ontwikkeling past niet binnen de geldende beheersverordening “Houten Noord en Zuid”. Om die reden is voor de nieuwbouw een uitgebreide procedure met een Verklaring Van Geen Bedenkingen (VVGB) van de gemeenteraad noodzakelijk.

Op 7 oktober 2021 heeft de gemeenteraad een ontwerp-Verklaring Van Geen Bedenkingen (ontwerp- VVGB) afgegeven voor dit project. Daarop heeft het college een ontwerpbesluit op de aanvraag genomen. Dit ontwerpbesluit, de ontwerp-VVGB en de achterliggende stukken hebben van 28 oktober 2021 tot en met 9 december ter inzage gelegen. Gedurende deze termijn zijn twee zienswijzen ingediend. Bewoners van de Snoeksloot/Baarssloo/Eggeveld hebben voorgesteld om de nieuwe gymzaal op de huidige locatie aan de westkant van het perceel te bouwen. Zo behoudt men meer vrij uitzicht vanuit de woningen aan de Snoeksloot en het Eggeveld. Een bewoner van het Eggeveld deed het voorstel om de opstelling van de gebouwen een kwartslag te draaien.

Aan een aantal voorgestelde wijzigingen uit de Zienswijzen kan tegemoetgekomen worden. Het zwaartepunt van het fietsparkeren op het schoolplein is naar het zuiden verplaatst. Dit om te stimuleren dat leerlingen via de vrij liggende fietspaden aan de zuidzijde van het plan naar de school rijden. Achter de parkeervakken is een voetpad toegevoegd. Dit voorkomt dat leerlingen achter in- en uitrijdende auto’s moeten lopen. Er zal onderzocht worden of een vorm van eenrichtingverkeer rond de school kan worden ingesteld. Dit kan opstoppingen en onnodig manoeuvreren met auto’s verminderen.

De verplaatsing van de gymzaal naar een andere locatie op het terrein wordt niet gehonoreerd door het college. Het ontwerp voorziet in twee losse, alzijdige gebouwen die centraal op een groene locatie staan. Hierdoor zou het door alle omwonenden als prettig en groen ervaren kunnen worden. Door de gekozen opstelling van gebouwen en de zichtlijnen en wandelroutes worden de schoollocatie en de omliggende woningen met het Kooikerspark verbonden. De voorgestelde wijzigingen van de locatie van de gymzaal verstoren de balans en doen de genoemde positieve effecten deels teniet.

Voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend moet de gemeenteraad de definitieve VVGB afgeven voor de gewijzigde omgevingsvergunning.

Actualisatie Nota Dierenwelzijn

In 2016 heeft de gemeente voor het laatst haar dierenwelzijnsnota vastgesteld. Deze nota had een looptijd tot 2020 en op 27 oktober 2020 is tevens de Visie Groen en Biodiversiteit vastgesteld. Daarmee is het tijd voor een actualisatie van de Nota Dierenwelzijn. De nota is vernieuwd en de looptijd aangepast.

VVD raadslid Ruud Vis is woordvoerder bij dit onderwerp.

Het project Agrarische Structuurversterking Schalkwijk (ASV II) is zover uitgewerkt dat het bestemmingsplan gereed is voor vaststelling. Een actieve samenwerking met de Provincie en het Waterschap heeft ervoor gezorgd, dat het project is ingepast in het UNESCO Wereld Erfgoed. Het plan zorgt ervoor dat de kernkwaliteiten van het open agrarisch landschap van het Wereld Erfgoed niet worden aangetast, maar juist worden verstevigd. Vele hectaren grond zijn geruild tussen boeren ter versterking van de agrarisch structuur op het Eiland van Schalkwijk. Tegelijkertijd is ruimte gecreëerd om de leefbaarheid van Schalkwijk te vergroten door het toevoegen van starters/senioren appartementen en woningen en om het ouder-/ maatschappelijke initiatief voor de Droom van Schalkwijk een plek te geven in deze duurzame gebiedsontwikkeling.

Het ontwerpbestemmingsplan heeft voor een periode van 6 weken ter inzage gelegen. Binnen deze termijn zijn geen zienswijzen kenbaar gemaakt. In de nota Ambtelijke wijzigingen zijn enkele kleine wijzigingen opgenomen. De raad wordt gevraagd het bestemmingsplan ‘Agrarische Structuurversterking Schalkwijk’ gewijzigd vast te stellen.

Kaderbrief GGD regio Utrecht (GGDrU) 2023

De GGD regio Utrecht heeft een kaderbrief 2023 opgesteld die voor een zienswijze wordt aangeboden aan de raad. Deze kaderbrief is opgesteld in een periode met veel onzekerheden gelet op het Corona- virus (COVID-19). Het is nog onzeker wat het virus de komende tijd zal doen. Daarnaast is er onzekerheid over de voornemens van het nieuw te vormen kabinet en de gemeenteraadsverkiezingen. Daarom is de kaderbrief 2023 ook sober van karakter. Met deze kaderbrief worden desalniettemin de algemene financiële en beleidsmatige kaders vermeld die als basis dienen voor het uitwerken van de ontwerpbegroting 2023.

De raad wordt voorgesteld om, gelet op deze bijzondere omstandigheden, geen zienswijze in te brengen over de Kaderbrief 2023. Daarnaast wordt de raad voorgesteld in te stemmen om het geschatte structurele financiële effect van €40.000,- als gevolg van indexatie en volumewijzigingen te verwerken in de meerjarenbegroting 20

VVD commissielid Adam Hadi behandelt dit onderwerp in het rondetafelgesprek, in de raadsvergadering is fractievoorzitter Eef Stiekema woordvoerder bij dit onderwerp.

Raadsinformatiebrief Evaluatie Jeugdhulp

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 17-11-2020 is de nieuwe, integrale, Verordening Jeugdhulp en Wmo vastgesteld door de Raad. Deze Verordening is een kaderstellend beleidsstuk waarin de afspraken en procedures rondom jeugdhulp en Wmo zijn vastgelegd. Deze Integrale Verordening had onder andere als doel om integraal werken tussen jeugd en Wmo professionals te stimuleren. Ook biedt het handvaten om te werken aan transformatiedoelen zoals het inzetten op eigen kracht en laagdrempelige ondersteuning. In de Verordening is opgenomen dat de uitwerking in praktijk geëvalueerd zal worden na één jaar.

Tijdens genoemde raadsvergadering is met een motie onder andere opgeroepen om 'te onderzoeken wat de verdere mogelijkheden zijn om de Integrale Verordening Jeugdhulp en Wmo in een verder ontwikkelproces uit te breiden met andere deelgebieden van het sociaal domein, zoals deze ook integraal zijn opgenomen in het Programma Sociale Koers 2020-2023'. Deze motie is aangehouden tot na de evaluatie van de Integrale Verordening. Dat betekent dat deze motie opnieuw voorligt om over te stemmen. De evaluatie wordt daarom in het rondetafelgesprek geagendeerd.