Waar gaan de Rondetafelgesprekken van 6 januari over?

Op dinsdag 6 januari wordt er weer een rondetafelgesprek gehouden, in dit artikel kunt u lezen waar deze over gaat en welke VVD fractieleden deelnemen aan de gesprekken.

RAADSVOORSTEL VASTSTELLING HERZIENING LAAGGRAVEN-OUDWULVERBROEK

Op 20 juni 2013 heeft de gemeenteraad het bestemmingsplan LaagravenOudwulverbroek vastgesteld. Tegen dit besluit is echter beroep aangetekend bij de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State (ABRvS). Op 10 september 2014 heeft de ABRvS uitspraak gedaan. Het bestemmingsplan is op drie onderdelen vernietigd. Eén van die onderdelen is de spuitzoneregeling. De gemeente heeft daarbij de opdracht gekregen om binnen 20 weken na verzending van de uitspraak een nieuw besluit te nemen ten aanzien van de vernietigde onderdelen.

De voorliggende herziening voorziet in een nieuw besluit voor deze drie vernietigde onderdelen. Het onderdeel "spuitzones" springt daarbij het meest in het oog. Het nieuwe besluit voorziet in een nieuwe regeling voor dat onderwerp. De nieuwe regeling voorziet in een aanlegvergunningplicht voor boomgaarden binnen 50 meter van een gevoelige functie. Het toetsingscriterium voor het -al dan niet- toekennen van deze vergunning is of voor de omliggende gevoelige functies van de boomgaard een aanvaardbaar woon- en leefklimaat kan worden gegarandeerd. Bestaande boomgaarden binnen 50 meter van een gevoelige functie zijn uitgezonderd van de vergunningplicht; door de uitspraak van de ABRvS zijn deze reeds positief bestemd. De nota gewasbescherming en ruimtelijke ordening zelf ligt nog ter inzage; maandag 12 januari is er een bewonersavond gepland om 20:00 uur in De Wiese in Schalkwijk.

Naast de nieuwe spuitzoneregeling worden er met de herziening nog twee andere vernietigde onderdelen herzien. Allereerst is dat het bestemmen van bunkers op het perceel van de persoon die beroep aangetekend heeft ten behoeve van agrarische opslag en ten tweede is de regeling voor de (tijdelijke) opslag van fruitkisten en hooirollen buiten gebouwen en van kuilvoer binnen de agrarische bestemming aangepast.

Dit onderwerp wordt behandeld door Eef Stiekema. Klik hier voor de achterliggende stukken.

RAADSVOORSTEL SPORTCENTRUM HOUTEN

Een drietal particuliere Houtense initiatiefnemers heeft aangegeven een sporthal ten behoeve van de handbalvereniging te willen realiseren. Met de realisatie van dit sportcentrum voldoet de gemeente tevens aan haar wettelijke verplichting om te voorzien in voldoende gymnastiekcapaciteit voor het basis -, (voortgezet) speciaal- en voortgezet onderwijs. Het sportcentrum zal daarnaast ruimte bieden aan de vechtsportverenigingen uit de sportzaal Den Oord. Door herplaatsing van de overige verenigingen kan de hal worden afgebroken en kan invulling worden gegeven aan de ombuigingstaakstelling uit de eerste en tweede fase.

Het afgeven van een aanvullende garantie is te zien als de enige en laatste mogelijkheid om het sportcentrum te realiseren vanuit dit particulier initiatief. Door het afgeven van een koopgarantie zullen de initiatiefnemers in staat zijn een hypotheek te verkrijgen voor de realisatie van het Sportcentrum Houten.

Dit onderwerp wordt tijdens het rondetafelgesprek behandeld door Robert Paling. Indien het onderwerp in de debatraad komt zal Ruud Vis het woord voeren. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

Raadzaal Houten