Initiatiefvoorstel Ondernemersfonds Houten

In de raad van 15 februari werd het initiatiefvoorstel om te komen tot een Ondernemersfonds besproken. De VVD diende het initiatief mede in en is blij met de grote steun hiervoor in de raad.

Voorzitter,

Als mede-indiener van het initiatief voorstel om te komen tot een Ondernemerfonds wil ik nog graag even stilstaan bij de overwegingen van de VVD fractie.

Toen het onderwerp in november 2019 voor het eerst in de raad besproken werd trokken (de helaas te jong overleden) Jan de Jong en David Jimmink het als initiatiefnemers terug. Er was namelijk te weinig steun voor het voorstel. Ook de VVD fractie kon zich toen niet in het voorstel vinden vanwege het onvoldoende aantoonbare draagvlak in het Houtense bedrijfsleven en omdat het voorstel veel te weinig uitgewerkt was.

Wat is er sindsdien gebeurd waardoor wij uiteindelijk mede-indiener werden?

De voordelen van een Ondernemersfonds zijn helder: het is eenvoudiger voor bedrijven om onderling samen te werken en daardoor gezamenlijke ambities te vervullen. Zonder een Ondernemersfonds zullen niet alle bedrijven meedoen, maar wel van de activiteiten profiteren zonder bij te dragen. Een nadeel is natuurlijk het feit dat de vrijwilligheid er met het voorstel af gaat. Omdat het om een beperkt bedrag zal gaan en iedereen profiteert van de inzet van het fonds wegen de voordelen voor ons zwaarder.

Sinds november 2019 is door Ondernemend Houten gewerkt aan draagvlak en het op papier zetten van de statuten. Ook is er in overleg met het college bekeken op welke manier dit voorstel het best ingevoerd kan worden. Door 2022 te gebruiken als opstartjaar wordt het fonds in de gelegenheid gesteld om alles goed voor te bereiden voor invoering per 2023.

Deze drie aspecten hebben ertoe geleid dat wij het initiatief nu als mede-indiener steunen. Wij zien uit naar de eerste door het fonds gestarte activiteiten!