Antwoord op schriftelijke vragen niet adequaat handelen RUD op klachten windturbines

Twee weken geleden kreeg de fractie van VVD Houten antwoord op de schriftelijke vragen naar aanleiding van overlast door de windturbines en de gebrekkige actie daarop van de Regionale UitvoeringsDienst (RUD). De gemeente erkent in de beantwoording dat de RUD in ieder geval in twee van de drie genoemde voorbeelden niet adequaat heeft gehandeld en geeft aan dit te betreuren.

Bij deze twee voorbeelden werd in het ene geval ten onrechte aangegeven dat klachten over de turbines niet bij de RUD gemeld moesten worden maar bij de gemeente, bij het andere geval werd bij een melding van slagschaduw geen actie ondernomen en op een later tijdstip aangegeven dat er onmogelijk slagschaduw had kunnen zijn. Dit terwijl vijf gezinnen er tijdens de melding last van hadden.

Het derde voorbeeld ging ook over slagschaduw. In de met Eneco afgesproken maatwerkvoorschriften staat dat omwonenden geen slagschaduw in hun woning mogen ondervinden; de zogenaamde 'nulhinder'. Eneco geeft hier nu over aan dat dit niet mogelijk is omdat de turbines op het moment van uitschakelen nog een beperkte naloop hebben. Technisch zou het niet mogelijk zijn de turbine 'ineens te stoppen'. VVD Houten gaf hierover aan dat dit niet relevant is: er is immers nulhinder afgesproken. Een oplossing zou kunnen zijn om de turbine uit te schakelen anticiperend op slagschaduw.

Over de nulhinder in de maatwerkvoorschriften heeft de gemeente aangegeven de naloop van de turbines bij slagschaduw altijd als een gegeven te hebben beschouwd. Op de website van de gemeente wordt gemeld dat dit ongeveer 100 seconden kan duren. De gemeente heeft nu een onafhankelijk bureau gevraagd om te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om minder hinder te veroorzaken bij omwonenden waarbij de turbines niet langer stilstaan dan nodig. Over de uitkomsten hiervan houden we u op de hoogte.

Inmiddels is de volgende melding van slagschaduw alweer gedaan: op 25 juli werd langer dan 4 minuten slagschaduw ondervonden. Er is door de bewoners melding van gemaakt bij de RUD. De VVD fractie blijft dit nauwgezet volgen.

De volledige beantwoording van de vragen kunt u hier vinden.