Debatraad over opvang van vluchtelingen en huisvesting van maatschappelijke organisaties en spoedzoekers

Dinsdag wordt gedebatteerd over opvang van vluchtelingen en huisvesting van maatschappelijke organisaties en spoedzoekers aan de Essenkade 2.

De raadsvergadering start om 19:00 uur, gelukkig kan deze nu weer fysiek bijgewoond worden door publiek. De vergadering wordt daarnaast live uitgezonden via Notubiz en kan dus ook vanuit huis worden gevolgd.

Op de agenda staat maar één onderwerp: het besluiten of locatie Essenkade 2 (voormalig Wegenergebouw) ingezet mag worden voor opvang van vluchtelingen, de huisvesting van maatschappelijke organisaties en tijdelijke huisvesting van zogenaamde spoedzoekers. Met het raadsvoorstel vraagt het college toestemming om een en ander verder uit te werken.

De VVD fractie is niet op voorhand tegen opvang van vluchtelingen op deze locatie maar wil wel dat een aantal zaken, zoals veiligheid en zekerheid voor inwoners en ondernemers in de omgeving. Ook is het voor ons belangrijk dat er alleen vluchtelingen worden opgevangen die al een verblijfsvergunning hebben of waarvan vrijwel zeker is dat ze deze krijgen. Tot slot wil de VVD ook dat het maximum van 100 vluchtelingen contractueel wordt vastgelegd met het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA).

1. Opening
  2. Vaststellen agenda
  3. Vragen halfuur
  4. Opvang vluchtelingen, huisvesting van maatschappelijke organisaties en tijdelijke huisvesting spoedzoekers e.e.a. op Essenkade 2