Samen met inwoners bouwen aan een toekomstbestendig Houten

Vanmiddag werd het coalitieakkoord ‘Samen met inwoners bouwen aan een toekomstbestendig Houten’ gepresenteerd door ITH, Natúúrlijk Houten, VVD en SGP. Namens de onderhandelaars van de VVD sprak Eef Stiekema uit erg blij te zijn met het akkoord.

“Samen met inwoners bouwen aan een toekomstbestendig Houten” is de titel van het coalitieakkoord dat wij als collegevormende partijen presenteren. In dit akkoord presenteren wij de ambities op een aantal cruciale thema’s voor de gemeente Houten voor de komende vier jaar.

De ideeën van inwoners, bedrijven en (maatschappelijke) organisaties zijn voor ons in grote mateleidend voor activiteiten en maatregelen uit dit coalitieakkoord. Inwonerspartij Toekomst Houten (ITH), NatúúrlijkHouten (NH), de VVD en de SGP zien uit naar een constructieve- en succesvolle samenwerking. Wij willen de inwoners van Houten laten zien dat het om hem of haar te doen is. Dat betekent niet dat iedere inwoner vanaf morgen overal gelijk in krijgt. Wel willen we de deskundigheid en inzichten van inwoners nadrukkelijk benutten bij het besturen van de gemeente.

De gemeente Houten met zijn prachtige Oude Dorp, de energieke wijken daaromheen en debruisende kleine kernen (’t Goy, Schalkwijk en Tull en ’t Waal) is een toekomstbestendige gemeente die dynamisch en daadkrachtig handelen uitstraalt. Een bruisend leefklimaat hoort bij ons Houten, ’t Goy, Schalkwijk en Tull en ‘t Waal.

In onze gemeente is het mooi wonen in het groen met veel fietspaden, veel voorzieningen en een prachtig buitengebied. Wij zijn trots op dit Houtense DNA en willen dat Houten haar dorpse karakter blijft behouden. De grote uitdagingen van Houten liggen in de betaalbaarheid en beschikbaarheid van woningen, duurzaamheid en de bereikbaarheid met zowel openbaar vervoer als de eigen auto. Wij gaan eraan werken om het woningtekort op te lossen en Houten een duurzame gemeente te laten zijn die klaar is voor de toekomst.

De gemeente kent naast wonen en duurzaamheid uiteraard ook nog andere uitdagingen zoals de gevolgen van de coronapandemie en de Oekraïense vluchtelingenstroom. Financiën vormen ook een uitdaging, bijvoorbeeld om de meerjarenbegroting sluitend te houden, o.a. veroorzaakt door een aantal landelijke ontwikkelingen. Een financieel gezonde gemeente is een meerjarige opgave die wij een nieuw college willen meegeven. Zo min mogelijke stijging van de lokale lasten voor onze inwoners is daarvoor een belangrijk uitgangspunt.

Houten kenmerkt zich door haar veelzijdigheid. Er zijn veel vrijwilligers die hun steentje bijdragen. Wij zien het als een uitdaging om iedere inwoner, maar ook ieder raadslid de hand te reiken om de prioriteiten te bepalen in deze raadsperiode. De wethouders van onze partijen zullen open staan voor de constructieve gedachten van iedereen, maar zullen tegelijkertijd scherp letten op de verwezenlijking van onze ambities. De inwoners van Houten mogen vertrouwen op hun gemeente. Het bestuur van Houten wil bereikbaar zijn voor de inwoners. De optimalisering van de dienstverlening van de gemeente is daar een onderdeel van. U mag ons daar als deelnemende partijen op beoordelen.

Namens de fracties van ITH, NH, VVD en SGP

Willem Zandbergen (ITH)

Marian Aanen (NH)

Eef Stiekema (VVD)

Wouter van den Berg (SGP)

Lees het akkoord in onderstaande bijlage.