Coalitieakkoord biedt veel kansen voor een nog mooier Houten

In de raadsvergadering van 28 juni werd het coalitieakkoord ‘Samen met inwoners bouwen aan een toekomstbestendig Houten’ besproken. Fractievoorzitter Eef Stiekema toonde zich tevreden over het afgesloten akkoord: “het akkoord biedt inwoners, ondernemers en instellingen veel kansen om te bouwen aan een nog mooier Houten. De VVD ziet veel van het eigen verkiezingsprogramma terug in het akkoord.”

“Voorzitter, collega raadsleden, inwoners en andere belangstellenden,

De Houtense VVD wil graag aan de slag met het nog mooier maken van Houten. De samenwerking van de partijen in de nieuwe coalitie heeft alle ingrediënten om een succes te worden!

Voor de VVD was de uitslag van de verkiezingen een teleurstelling, het verlies van één zetel was onverwacht en zorgde voor een pas op de plaats. We hebben ons daarom na de verkiezingen in eerste instantie bescheiden opgesteld bij de gesprekken in het kader van de verkenning en informatie. Toen deze gesprekken echter goed op gang kwamen bleek al snel dat er voldoende grond was om te veronderstellen dat we onderdeel uit zouden kunnen maken van het te vormen college. Wij hebben deze gesprekken, daadkrachtig en kundig voorgezeten door de heer Fred Teeven, als zeer prettig en constructief ervaren. Wij willen hem daarom ook van harte danken voor zijn niet aflatende inzet om de coalitievorming in Houten tot een succes te maken. Daarnaast ook een woord van dank voor het goede werk van ambtelijk ondersteuner Dominique Smeets die enorm hard heeft gewerkt (soms op onmogelijke tijdstippen) om het werk van de onderhandelaars in consistente en goed leesbare teksten te verwoorden.

Ook de onderhandelaars van ITH, Natuurlijk Houten en SGP veel dank voor de goede gesprekken tijdens de vele soms wel lange avonden. Dat we daar vooral hebben geluisterd naar elkaars bedoeling. Hierdoor liepen we niet stuk op ferme standpunten zoals die eerder in de verkiezingsperiode werden gewisseld. Met scherpte, maar ook met veel humor hebben we die periode samen tot een goed einde gebracht.

Naast de gesprekken met de onderhandelaars werden ook veel gesprekken gevoerd met inwoners, met onze achterban en met de andere partijen. Dit alles heeft ervoor gezorgd dat er een uitgebalanceerd coalitieakkoord is gekomen.

Met dit akkoord kunnen we veel van ons verkiezingsprogramma realiseren. Een aantal voorbeelden:
  • De focus op een veilig, heel en schoon Houten met meer geld voor onkruidbestrijding;
  • Snel nieuwe woningen realiseren en naast bouwen in Houten Oost ruimte voor een landschapspark en groene buitenrand;
  • Veel aandacht voor de leefbaarheid in het buitengebied;
  • Ondernemers krijgen de ruimte, bijvoorbeeld met ruimere en verwarmde terrassen en meer mogelijkheden in het buitengebied;
  • Een blijvende inzet voor de volledige aansluiting op de A12 en het verbeteren van fiets- en wandelpaden;
  • Versterken van de zelfredzaamheid van onze inwoners zodat degene die het echt nodig hebben professionele hulp kunnen blijven krijgen;
  • De onroerendzaakbelasting zal (los van inflatie) niet verhoogd worden, betaald parkeren wordt niet uitgebreid, we schaffen hondenbelasting af.
We zijn dan ook zeer tevreden met het akkoord en zien uit naar de uitwerking door het nieuwe college. Voor de VVD zal Sander Bos deel uit maken in het college. Sander brengt zeer veel kennis en ervaring mee als wethouder en is daarbij een verbinder die kansen ziet en deze samen met anderen realiseert. Eigenschappen die zeer belangrijk zijn in deze functie. Ik ben dan ook erg blij dat hij weer onze wethouder kandidaat is.

Tot slot voorzitter,

We zien uit naar de samenwerking met inwoners, ondernemers, maatschappelijke organisaties en met alle raads- en commissieleden om Houten voor nu en in de toekomst een prachtige gemeente te laten zijn!”