Raad over financiële situatie gemeente Houten en zonnevelden

Dinsdag 5 juli is er weer een raadsvergadering van de gemeente Houten. Op de debatagenda staan het Financiële kader 2023-2026 en de Meicirculaire 2022 en een tweetal zonnevelden.

De raadsvergadering start om 19:00 uur, deze kan fysiek bijgewoond worden door publiek. De vergadering wordt daarnaast live uitgezonden via Notubiz en kan dus ook vanuit huis worden gevolgd.

In de raadsvergadering wordt onder meer gedebatteerd over het financieel kader voor de komende jaren. Dit kan nu (uit de meicirculaire) helder is geworden hoeveel geld er vanuit het Rijk naar de gemeente komt. Op basis hiervan heeft de gemeente financieel een meerjarig positief saldo voor de jaren van 2023 t/m 2025 tussen de €3,7 en €4,8 miljoen. In 2026 is er echter een tekort van €2,5 miljoen. Er zal dus goed gekeken moeten worden op welke manier de komende vier jaar een structureel sluitende begroting wordt gemaakt.

Er wordt daarnaast gedebatteerd over twee zogenaamde ‘verklaringen van geen bedenkingen’ voor zonnevelden op het Eiland van Schalkwijk. Deze passen nog binnen het eerder toegezegde aantal van 100 hectare aan zonnevelden. Nadat deze gevuld zijn wordt eerst bekeken of er nog meer zonnevelden mogen komen. De zonnevelden De Heul en De Knoest waarover nu gesproken wordt liggen beide aan het Amsterdam Rijnkanaal en worden gedeeltelijk lokaal eigendom. De VVD heeft vooral nog vragen of dit lokaal eigendom goed verankerd is in de raadsvoorstellen en of de bodemkwaliteit gedurende de tijd dat de panelen er liggen wel voldoende gemonitord wordt.

Ten slotte wordt er gedebatteerd over het overdrachtsdocument van de Commissie Verbonden Partijen. Dit is een commissie met vertegenwoordigers van enkele fracties die raadsvoorstellen met betrekking op verbonden partijen (samenwerkingen tussen meerdere gemeenten) voorbereiden voor de rest van de raadsleden.

1. Opening
  2. Benoeming commissielid
  3. Vaststellen agenda
  4. Vragen halfuur