Vragen van de VVD over zonnevelden De Knoest en De Heul in de raad van 5 juli

In de raadsvergadering van 5 juli werd ondermeer gesproken over de voorbereidende procedure om langs het Amsterdam Rijnkanaal op het Eiland van Schalkwijk twee zonnevelden te realiseren. Zonneveld De Knoest is een initiatief dat paralel aan de A27 komt te liggen, De Heul ligt in Schalkwijk tussen de provinciale weg en het kanaal, dichtbij en evenwijdig aan de Zuwedijk. Fractievoorzitter Eef Stiekema voerde het woord voor de VVD.

“Voorzitter, collega raadsleden, college en andere belangstellenden,

Voor ons liggen twee raadsvoorstellen waarin de weg…, nou ja, eigenlijk de wei, wordt vrijgemaakt voor twee zonnevelden. Deze passen binnen de ruimte, de 100 hectare die we in deze raad hebben afgesproken voordat we evalueren of we nog meer willen toestaan. Deze evaluatie is belangrijk voor ons omdat we enerzijds begrijpen dat er nu meer duurzaam opgewekte energie nodig is, maar anderzijds niet willen dat het Eiland van Schalkwijk een glas-zee wordt.

Dat gezegd hebbende staat wij positief tegenover deze raadsvoorstellen. Goed om te zien dat veel zaken goed geregeld zijn, bijvoorbeeld na aanpassingen door inspraak van de omgeving. Zo was het mooi om van een direct omwonende te horen dat hij aanvankelijk kritisch was, maar nu postief omdat er was geluisterd naar zijn suggesties.

Voorzitter, wij hebben nog twee onderwerpen waar we hier aandacht voor willen vragen. Deze gaan over de bodemkwaliteit en over de eigendomsstructuur van de zonnevelden.

In het rondetafelgesprek heeft de VVD fractie aandacht gevraagd voor de monitoring van de bodemkwaliteit. Dit omdat er in de stukken wordt verwezen naar een onderzoek van Wageningen University & Research. De manier van inrichten van de zonnevelden dragen, zo valt in het onderzoek te lezen, bij aan de goede kwaliteit van de bodem. In het rapport wordt echter ook aanbevolen om de bodemkwaliteit regelmatig te monitoren en uit de stukken werd niet helemaal helder of dit is geregeld. Inmiddels hebben we informatie ontvangen dat dit wel het geval is. Het viel ons echter op dat in de ruimtelijke onderbouwing van de zonnevelden monitoring wel genoemd wordt bij De Knoest, maar niet bij De Heul. Kan de wethouder toezeggen dat dit ook bij de Heul wordt afgesproken met de initiatiefnemer?

Dan het lokaal eigenaarschap. Er is een constructie in de maak waarbij de Coöperatie Duurzaam Eiland en de Coöperatie Opgewekt Houten elk voor 50% in een gezamenlijke rechtspersoon deelnemen in beide projecten. De andere 50% wordt opgebracht door Chint Solar. Er is, zo hebben we gehoord, nu nog sprake van een voornemen. Er is wel een samenwerkingsovereenkomst met de coöperaties maar de genoemde rechtspersoon is nog niet opgericht zo begrepen we in het rondetafelgesprek. Vraag aan de wethouder is of er nog risico is dat, op welke manier dan ook, de zonnevelden gerealiseerd worden zonder lokaal eigenaarschap. Eigenlijk is de vraag wie de vergunning krijgt: de initiatiefnemer of het samenwerkingsverband van initiatiefnemer en coöperaties? Als het alleen de initiatiefnemer is horen we graag wat er dan nog aan gedaan kan worden. Het is wat ons betreft nadrukkelijk niet de bedoeling dat de velden doorgang kunnen vinden zonder lokaal eigenaarschap.

Voorzitter, wij horen graag de antwoorden van de wethouder voordat we ons definitieve standpunt helder maken.”

UPDATE:

De wethouder kon ons geruststellen: ten eerste wordt ook voor de Heul met de initiatiefnemer afgesproken dat er gedurende de looptijd gemonitord wordt hoe het er voor staat met de bodemkwaliteit. Ook zal het niet mogelijk zijn voor de initiatiefnemer om zonder lokaal eigenaarschap verder te gaan. De vergunning wordt verleend aan de rechtspersoon (een special purpose vehicle) waar initiatiefnemers en coöperaties deelnemen. De VVD zal daarom instemmen met de raadsvoorstellen.