VVD positief over Financieel kader gemeente Houten 2023-2026, maar…

Vanavond werd in de gemeenteraadsvergadering van Houten het financieel perspectief voor de komende vier jaren besproken. Deze lijken positiever dan eerder gedacht, maar waakzaamheid blijft belangrijk zo vertelde VVD raadslid Jan Rinkel.

Voorzitter, raadsleden, college en andere belangstellenden,

Een kort statement van mijn kant.

Vorige week heeft de raad kennis kunnen nemen van het coalitie-akkoord. Het nieuwe college heeft vervolgens de opdracht gekregen  op basis daarvan een collegeprogramma uit te werken.

Dat collegeprogramma wordt uitgewerkt met inachtneming van het financiële kader dat nu voorligt. Een financieel kader, waarin de effecten van de meicirculaire zijn verwerkt, dat een ruim positief financieel beeld schetst tot en met 2025 en waar in 2026 een tekort wordt voorzien. Een kader waarin zowel de vrije algemene reserve als de beklemde algemene reserve ruim boven de ondergrens zijn gepositioneerd.

Geen verkeerd vertrekpunt om een collegeprogramma uit te werken en waarmee dus ambities kunnen worden gerealiseerd.

Ondanks de positieve cijfers voel ik toch enige voorzichtigheid bij mij. In dit financiële kader zijn de effecten van de mei circulaire verwerkt en de ervaring leert dat de september circulaire, en zelfs ook de decembercirculaire een ander effect kunnen betekenen. Vanuit die voorzichtigheid roep ik het college dan ook op om in het collegeprogramma ook die voorzichtigheid te betrachten zodat we met een solide en realistische meerjarenbegroting van wal kunnen en het verwachte tekort in 2026 op robuuste wijze tegemoet kunnen treden.

Ik wens het college veel succes met de verdere uitwerking van het collegeprogramma en zie ook met vertrouwen het begrotingsproces 2023 tegemoet.