VVD Houten gaat voor Brons bij het Convenant Duurzame Woningbouw

Vanavond werd in de gemeenteraad van Houten gesproken over het het ambitieniveau van de gemeenten voor het ‘Convenant Duurzame Woningbouw’. VVD raadslid Bibi Verbeek pleitte in haar maidenspeech voor een behoedzaam ambitieniveau.

Geachte aanwezigen en kijkers thuis,

De afgelopen weken heb ik veel mensen gesproken, zowel inwoners als collega’s van de verschillende partijen. Ik begrijp dat velen van jullie voor zilver of goud willen gaan, omdat dit een mooie ambitie is. Het is ook een mooie ambitie, maar niet om mee te starten, ik vind dat deze ambities, een ambities zijn passend bij de groei over meerdere jaren in plaats van één. Wij gaan namelijk starten met het Convenant Duurzame Woningbouw en deze na één jaar evalueren.

De VVD is van mening dat het beter is om bij het begin te beginnen. Het streven van brons, op onderwerpen waar wij nog geen beleid op hebben geschreven, is al een winst en een groei op zich.

Het is geweldig om te zien dat wij als gemeente al zeer goed op weg zijn en onderwerpen waar wij al meer kennis en kunde, in en over hebben, het goud hebben bereikt. Dat goud hebben wij ook bereikt door vallen en opstaan, door de tijd te geven en te starten bij het begin. Het begin wat nu brons heet.

Ik wil graag kiezen voor brons, niet omdat ik geen ambitie heb om de volgende jaren door te groeien, in tegen deel.Wij, maar ook de bedrijven die aansluiten, hebben dan één jaar lang te tijd, om hetgeen waar geen beleid op is, met een stevig fundament neer te zetten om door te groeien naar de volgende fases in het groeiproces. Na één jaar is de evaluatie, mocht deze evaluatie goed zijn, dan kunnen wij doorgroeien naar de volgende stap: zilver. Het jaar daarna weer verder.

Wij van de VVD vinden het lastig om nu te zeggen, wij gaan voor alles voor zilver. Er zijn ook meerdere partijen waar wij rekening mee moeten houden. Partijen die graag willen starten, bij het begin. De VVD wil graag de voor -en nadelen die zilver en goud bieden, met bewoners doormiddel van participatie bespreken en zo ruimte geven voor hun inbreng.

Daarbij willen wij graag de focus leggen op alle bedrijven die met ons, gemeente Houten, gaan starten in het convenant. Er zijn in onze gemeente namelijk bedrijven die graag mee willen doen, maar wachten op ons besluit.

Als je voor het eerst gaat starten, dan is de sprong van niets naar zilver enorm groot en dan kies je er voor, om niet mee te tekenen. Wij willen graag allen betrekken bij het Convenant, en ze net dat zetje geven door te starten op brons.

Graag wijs ik jullie op, betaalbaarheid boven duurzaamheid. Duurzaamheid heeft volgens de VVD nadelige effecten op de betaalbaarheid als je kiest voor zilver of hoger.Natuurlijk is er de mogelijkheid om kleinere woningen aan te bieden, maar dat is dus gebaseerd op de betaalbaarheid, boven de duurzaamheid. VVD steunt ITH in deze motie. Betaalbaarheid boven duurzaamheid past voor de VVD beter bij brons.

Hoe fijn is het dan dat wij de kans bieden voor meerdere bedrijven om mee te doen met dit convenant, door hen te steunen en een kans te geven door de start op brons. Want dat is toch wat wij uiteindelijk allemaal willen? Meer bedrijven die met ons het convenant tekenen?

Een goed fundament neerzetten is voor mij een streven voor de lange termijn.