Rondetafelgesprek 11 oktober over Subsidieverordening en Veiligheid

Dinsdag 11 oktober is er weer een rondetafelgesprek. Op de agenda staat de herziening van de algemene subsidieverordening en het ontwerp regionaal risicoprofiel Veiligheidsregio Utrecht.

Onder de tabel kun je samenvattingen lezen waar de raadsvoorstellen over gaan en wie van de Houtense VVD het woord voert in het rondetafelgesprek en in de raadsvergadering.

De rondetafelgesprekken kunnen weer live bijgewoond worden, het rondetafelgesprek kan ook live online gevolgd worden via Notubiz

De stukken zijn terug te lezen via deze link.

RTGTijdLocatieWieOnderwerp
  120:00uRaadszaal / Notubiz

Mathieu Cox

Herziening Algemene subsidieverordening

Mathieu Cox

Ontwerp Regionaal Risicoprofiel Veiligheidsregio Utrecht

Vragen of opmerkingen over deze en andere onderwerpen kunnen gesteld worden aan: fractie@vvd-houten.nl Meer informatie over de agenda van de rondetafelgesprekken, deze of eerder besproken raadsvoorstellen zijn te vinden via de website van de gemeente

Tijdens het rondetafelgesprek worden de raads- en commissieleden ook bijgepraat over actuele regionale onderwerpen. De raadsvoorstellen van deze rondetafelgesprekken worden in de gemeenteraadsvergadering van 10 november besproken.

Samenvatting Raadsvoorstellen

Herziening Algemene Subsidieverordening

Eind 2021 heeft het college ingezet op het verbeteren van de doeltreffendheid en rechtmatigheid van het subsidiebeleid. Onderdeel daarvan is het herzien van de Algemene subsidieverordening (ASV). Die herziening heeft geleid tot het opstellen van een nieuwe Asv, die op drie belangrijke punten is aangepast:

1. Het college wordt bevoegd om subsidieplafonds vast te stellen.
  2. De aanvraag- en beslistermijnen zijn gestandaardiseerd en logisch(er) in lijn met het subsidieproces.
  3. De 3 categorieën van verantwoordings- en vaststellingsvereisten worden aangepast op de subsidiebedragen uit de VNG-verordening.

VVD commissielid Mathieu Cox is tijdens het rondetafelgesprek woordvoerder bij dit onderwerp, in de raadsvergadering voert VVD raadslid Jan Rinkel het woord.

Ontwerp Regionaal Risicoprofiel Veiligheidsregio Utrecht

Conform de Wet Veiligheidsregio’s dient elke Veiligheidsregio een Risicoprofiel vast te stellen voor een beleidsperiode van vier jaar. Het regionaal risicoprofiel (RRP) geeft een overzicht van de veiligheidsrisico’s binnen de Veiligheidsregio Utrecht (VRU) die tot een brand, ramp of crisis kunnen leiden en geeft een inschatting van de gevolgen van deze risico’s voor de hulpverlening. Op het vastgesteld regionaal risicoprofiel wordt mede het beleidsplan van de VRU gebaseerd. Daar de VRU bezig is met het ontwikkelen van een nieuw beleidsplan voor de periode 2024 tot en met 2027 wordt het regionaal risicoprofiel geactualiseerd. Het bestuur van de veiligheidsregio stelt het risicoprofiel vast na overleg met de raden van de deelnemende gemeenten. Op het voorliggend ontwerp regionaal risicoprofiel kan de raad hun wensen kenbaar maken omtrent het in het beleidsplan op te nemen beleid.

VVD commissielid Mathieu Cox is tijdens het rondetafelgesprek woordvoerder bij dit onderwerp, in de raadsvergadering voert VVD fractievoorzitter Eef Stiekema het woord.