Rondetafelgesprekken over de gemeentelijke begroting, nieuwe normen windturbines Veerwagenweg en de VRU

Op 1 en 3 november worden er weer rondetafelgesprekken gehouden. Op de agenda staan de gemeentelijke begroting 2023, de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Utrecht en de nieuwe geluidsnormen voor de windturbines aan de Veerwagenweg.

Onder de tabel kun je samenvattingen lezen waar de raadsvoorstellen over gaan en wie van de Houtense VVD het woord voert in het rondetafelgesprek en in de raadsvergadering.

De rondetafelgesprekken kunnen weer live bijgewoond worden, rondetafelgesprek 1 kan ook live gevolgd worden via Notubiz

De stukken zijn terug te lezen via deze link.

RTGDatum & TijdLocatieWieOnderwerp
  101/11 20:00uRaadszaal / Notubiz

Mathieu Cox

Ontwerp wijzigingsbesluit gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Utrecht

Jan Rinkel

Begroting 2023 en Tweede Bestuursrapportage 2022

03/11 19:30

Raadszaal / Notubiz

Eef Stiekema

Raadsinformatiebrief voorgenomen besluit geluidsnormen Windpark Houten

Vragen of opmerkingen over deze en andere onderwerpen kunnen gesteld worden aan: fractie@vvd-houten.nl Meer informatie over de agenda van de rondetafelgesprekken, deze of eerder besproken raadsvoorstellen zijn te vinden via de website van de gemeente

Tijdens het rondetafelgesprek worden de raads- en commissieleden ook bijgepraat over actuele regionale onderwerpen. De raadsvoorstellen van deze rondetafelgesprekken worden in de gemeenteraadsvergaderingen van 10 november besproken. De raadsinformatiebrief wordt niet standaard geagendeerd in de raadsvergadering.

Samenvatting Raadsvoorstellen

Ontwerp wijzigingsbesluit gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Utrecht

De gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Utrecht is voor het laatst inhoudelijk gewijzigd per 1 januari 2016. In het algemeen bestuur van 4 juli 2022 is besloten dat een wijziging van de Gemeenschappelijke regeling VRU nodig is. Het voorstel komt voort uit ontwikkelingen met betrekking tot twee thema’s, namelijk de door het bestuur van de VRU gewenste systematiek van het dagelijks bestuur en de wijziging van de Wet gemeenschappelijke regeling (Wgr). De voorgestelde wijzing van de systematiek van het dagelijks bestuur verbetert het functioneren van het dagelijks bestuur in relatie tot het algemeen bestuur.

Het bestuur van de VRU heeft deze bepalingen van de Wgr getoetst aan de huidige GR-VRU en de door de VRU georganiseerde betrokkenheid van de raden, in samenhang met de invloedsmogelijkheden op grond van de Wet veiligheidsregio’s. Daaruit kan worden geconcludeerd dat de VRU al voldoet aan de doelstelling van deze wetswijzing, namelijk voldoende invloed van de raden bij de taakuitvoering van de VRU. In voorliggende ontwerp-wijzigingsbesluit wordt daarom een voorstel gedaan voor de invulling van de verplicht uit te werken bepalingen, alsmede het laten vervallen van de formele zienswijzen procedure op de kadernota.

VVD commissielid Mathieu Cox is tijdens het rondetafelgesprek woordvoerder bij dit onderwerp, in de raadsvergadering voert VVD fractievoorzitter Eef Stiekema het woord.

Begroting 2023

Vanwege de omvang en complexiteit van het collegeprogramma heeft de productie daarvan afzonderlijk en gelijktijdig met de productie van de begroting plaatsgevonden. Het was niet mogelijk om het concept collegeprogramma op het einde van dit productieproces nog in de primitieve begroting 2023 te verwerken. Hierdoor is de begroting 2023 puur een weergave van de financiële ontwikkelingen na de uitwerking van de begrotingsrichtlijnen inclusief een extra budget voor hogere energiekosten.

Na vaststelling van het Financieel kader 2023-2026 en de meicirculaire 2022 door de raad op 5 juli 2022 hebben deze financiële ontwikkelingen tot een positief effect geleid op de prognose van het saldo van de begroting 2023 en op de meerjarenraming 2024-2025. Uitzondering hierop is het jaar 2026. Hierop heeft dit een negatief effect.

VVD raadslid Jan Rinkel is woordvoerder bij dit onderwerp.

Tweede Bestuursrapportage 2022

Bij het opstellen van deze 2e bestuursrapportage 2022 was de inflatie in Nederland op een voortdurend hoog niveau. Hoge prijzen voor energie, brandstof en diverse materialen en de krappe beschikbaarheid van producten zorgen landelijk zowel bij organisaties als bij consumenten voor problemen. Daarnaast kampen veel sectoren met krapte op de arbeidsmarkt.

In juni heeft de coalitie het akkoord “Samen met inwoners bouwen aan een toekomstbestendig Houten” gepresenteerd. Het collegeprogramma wordt op 18 oktober vastgesteld.

Via de meicirculaire van het Gemeentefonds is het effect van de herverdeling van het fonds bekend geworden en de gevolgen hiervan voor Houten. Vanwege het hoge accres en de opschorting van de opschalingskorting in de komende jaren, heeft de meicirculaire voor de jaren 2022-2025 een positief effect op het begrotingssaldo. Wijzigingen in diverse grote posten (herverdeling, accres en opschalingskorting) van het gemeentefonds pakken in 2026 tegelijkertijd zeer ongunstig uit. Dit is een landelijk probleem.

Het effect van deze 2de bestuursrapportage 2022 is € 2,7 miljoen positief, de meicirculaire heeft het grootste positieve effect.

Bij het opstellen van deze 2de bestuursrapportage was de septembercirculaire 2022 nog niet beschikbaar. Deze wordt eind september gepubliceerd. Het financieel effect hiervan wordt, zoals gebruikelijk, via een raadsinformatiebrief met de raad gedeeld en verwerkt in de eerste bestuursrapportage 2023.

VVD raadslid Jan Rinkel is woordvoerder bij dit onderwerp.

Raadsinformatiebrief voorgenomen besluit geluidsnormen Windpark Houten

Windpark Houten kent inmiddels een lange geschiedenis. De meest recente ontwikkeling is een uitspraak van de rechtbank op 25 februari 2021. In die uitspraak heeft de rechtbank de beslissing op bezwaar van 1 oktober 2019 - waarin het college besloot de maatwerkvoorschriften uit 2012 voor Windpark Houten in stand te houden - vernietigd. Daarbij kregen burgemeester en wethouders de opdracht om binnen 12 weken een nieuwe beslissing op het bezwaar te nemen, met inachtneming van de uitspraak van de rechtbank.

Het college is voornemens om op 8 november 2022 een nieuwe beslissing op bezwaar te nemen over het verzoek van Eneco om de maatwerkvoorschriften voor geluid te wijzigen. Als onderdeel van dat besluit wil het college de geluidsnormen voor Windpark Houten wijzigen naar 45 dB Lden en 39 dBLnight.

VVD fractievoorzitter Eef Stiekema is woordvoerder bij dit onderwerp.