VVD positief over Collegeprogramma 2022-2026

In de raadsvergadering van 8 november werd het Collegeprogramma 2022-2026 besproken. De VVD is blij met het uitwerken van het coalitieakkoord maar gaf het College nog wel een paar verbetersuggesties.

Voorzitter, college, collega raadsleden en andere belangstellenden,

Het worden weer interessante tijden de komende vier jaar! Aan ambitie geen gebrek: meer betaalbare huizen bouwen, meer ruimte voor ondernemen, meer geld voor evenementen, meer geld voor onkruidbestrijding en ondertussen verder werken aan een energieneutraal Houten. Ik zal een paar onderwerpen in mijn bijdrage bespreken, met name zal ik het hebben over de uitdagingen ten aanzien van bouwen, financiën en energietransitie.

Maar eerst nog even iets over de wijze waarop het college de uitdagingen aan wil pakken. Het college schrijft hierover in de inleiding van het collegeprogramma: “We willen dat Houtenaren meer meedenken, meebeslissen en meedoen.” De VVD fractie kan zich hier goed in vinden, maar vraagt wel aandacht voor de tegenstrijdige belangen die er nu eenmaal zijn in genoemde ambities. Er zullen, zoals altijd, keuzes gemaakt moeten worden over onderwerpen waar niet alle Houtenaren dezelfde mening hebben. We kijken dan ook met veel belangstelling naar de vernieuwende instrumenten die daarvoor ingezet zullen gaan worden.

Met name op het vlak van bouwen zal de komende jaren het nodige moeten gebeuren. Hier moet echt vaart gemaakt worden om het bouwen van huizen niet te laten stilvallen. Op de korte termijn zijn er kansen voor het Centrum, Molenzoom en Koppeling. Hierbij moet goed gekeken worden naar het verlevendigen van Het Rond. Niet voor niets stelden we eerder samen met andere partijen vragen over de vele leegstaande winkels. Zeker nu de Hema verplaatst is naar het overdekte gedeelte van het winkelcentrum wordt de leegstand op De Raat steeds pijnlijker. Voor de achtergebleven winkels is de loop er nu helemaal uit. Het risico op sociale onveiligheid wordt daardoor steeds groter. We vragen het college dan ook haast te maken met het weer laten bruisen van Het Rond.

Voor de wat langere termijn zijn locaties in Schalkwijk en ’t Goy voor het buitengebied interessant en is Houten Oost de plaats waar woningbouw mogelijk gemaakt moet gaan worden. Het in het coalitieakkoord afgesproken en voor de VVD randvoorwaardelijke landschapspark voor Houten-Oost staat niet in het Collegeprogramma. Wij vinden het erg belangrijk dat er aan de buitenrand van de nieuwe wijk een landschapspark komt dat als groene corridor de grens van de gemeente markeert. We dienen samen met GroenLinks een amendement in als geheugensteuntje voor het college.

Maar ook aan de al bestaande bebouwing is gedacht: de VVD fractie is erg blij dat er meer geld komt voor onkruidbestrijding. Dit past in een schoon, heel en veilig Houten! Veel onkruid zorgt voor verrommeling, voor onveilige looppaden en voor sociale onveiligheid. Het is goed dat de trend nu gekeerd wordt.

Financieel zijn het ook bijzondere jaren. Voor inwoners en ondernemers zijn er gelukkig vangnetten vanuit het Rijk en gemeente die mensen die de tegenslagen vanuit de oplopende energiekosten en daaraan gerelateerde gestegen inflatie niet zelf kunnen opvangen. Maar ook het huishoudboekje van de gemeente heeft de nodige uitdagingen. Met een sluitende begroting in de komende drie jaren en een diep tekort in 2026 moet de Meicirculaire van 2023 afgewacht worden om te bezien of de situatie voor 2026 door het Rijk opgelost wordt of dat we als gemeente fors moeten gaan bezuinigen. Hiervoor wordt dan met de Houtense samenleving bekeken hoe dit het best kan, het zogenaamde Zeisterse-model wordt bekeken. Een interessante methode waar in Zeist succes mee is geboekt, mogelijk dat dit nu ook in Houten gebruikt gaat worden. Voor de VVD fractie is het daarom wel wat vreemd dat nu alvast de toeristenbelasting met 20% verhoogd wordt (van 5% naar 6%) met een opbrengst van €43.000 per jaar. Dit terwijl de verhoging niet nodig is voor een sluitende begroting. We dienen daarom een amendement in om deze ‘ombuiging’ te schrappen uit het collegeprogramma. Mocht de opbrengst na 2023 toch nodig zijn, dan kan dit bedrag meegenomen worden in het gesprek met de samenleving.

Voorzitter, er zijn een aantal zaken uit het coalitieakkoord die niet in het collegeprogramma zijn opgenomen. Ik noem er een paar ten aanzien van de energietransitie zonder volledig te zijn:

• Het stimuleren van isoleren van woningen en energiebesparing. Energie die je niet gebruikt hoef je niet te verduurzamen, we hebben hier vaker aandacht voor gevraagd.
  • Het zorgen voor keuzevrijheid en betaalbaarheid bij de energietransitie van het particuliere woningbestand. Met name voor het aardgasvrij maken is dit een belangrijk punt voor de VVD. Vorige week waren we bij de bewonersavond over het onderzoek naar het aardgasvrij maken van de eerste wijk in Houten Zuid. De aanwezige inwoners gaven ook aan hier veel belang aan te hechten.
  • Het opstellen van een windvisie zodat helder is voor inwoners en initiatiefnemers welke voorwaarden er in Houten gelden voor windenergie. Hierbij vinden wij het overigens verstandig om eerst de nog vast te stellen rijksnormen af te wachten.

We dienen hier nu geen amendementen voor in, maar zullen in de komende periode het college helpen zich in te zetten voor de afspraken zoals deze in het coalitieakkoord zijn gemaakt.

Voorzitter, de VVD fractie is positief over het Collegeprogramma. We staan te popelen om dit samen met alle partijen in de raad, de Houtense inwoners, maatschappelijke organisaties en ondernemers, ambtelijke ondersteuning en College om te zetten in daden om de uitdagingen in Houten, Schalkwijk, ’t Goy en Tull en ’t Waal die we nu zien, om te zetten in kansen voor een nog betere en mooiere toekomst in onze prachtige gemeente!