Naast lokale aandacht hiervoor is er nu ook een nieuw landelijk initiatief: de Nationale Inbraakpreventie Weken, zo meldt de rijksoverheid op haar website.
Minister Opstelten van Veiligheid en Justitie heeft gisteren de aftrap gegeven voor de Nationale Inbraakpreventie Weken; een nieuw initiatief van de stichting NIPW, die inbraakpreventie hoger op de agenda wil krijgen bij consumenten.
Tijdens de campagne worden consumenten gestimuleerd om door de ogen van een inbreker naar hun woning te kijken en maatregelen te nemen om woninginbraak tegen te gaan. Doe-het-zelfwinkels, sleutelspecialisten, beveiligingsbedrijven en ijzerwarenwinkels komen tijdens de campagne met acties, aanbiedingen en kortingen op artikelen die inbraak en diefstal tegengaan. De campagne vindt vooral plaats op social media.
Het ministerie van Veiligheid en Justitie steunt dit initiatief. In zijn openingstoespraak zei minister Opstelten dat de nationale inbraakpreventieweken een nieuwe impuls geven aan de strijd tegen woninginbraken. Volgens de minister sluit het bedrijfsleven hiermee mooi aan bij het zogeheten donkere dagen offensief, die gemeenten en politie jaarlijks organiseren in de strijd tegen woninginbraken. Bovendien begint over twee weken – op maandag 17 november - de publiekscampagne Maak het inbrekers niet te makkelijk om consumenten te informeren over het goed gebruik van hang- en sluitwerk bij het beveiligen van hun huis.