VVD roept gemeenteraad op te wachten met een besluit over windturbines Goyerbrug

In de gemeenteraadsvergadering van 20 december werd gesproken over de plaatsing van windturbines bij de Goyerbrug. Fractievoorzitter Eef Stiekema voerde namens de VVD het woord.

Voorzitter, college, collega raadsleden en belangstellenden op de publieke tribune en thuis via de live verbinding,

Vandaag praten we weer over de plaatsing van windturbines bij de Goyerbrug. Wat de VVD fractie betreft hadden we dit willen uitstellen. Het ordevoorstel dat we hiervoor nog bij het vaststellen van de agenda hebben gedaan werd helaas niet voldoende gesteund. In dit debat wil ik graag de collega raadsleden nogmaals proberen te overtuigen dat uitstel voor alle partijen echt het meest verstandige besluit is.

In de rondetafelgesprekken van de afgelopen weken, maar ook in die waarin de concept Verklaring Van Geen Bedenkingen (VVGB) werd besproken is wat ons betreft één ding helder geworden: we kunnen nu nog geen besluit nemen.

Stichting Mooi ’t Goy leverde een advies aan van de onafhankelijke adviseur van de Raad van State (RvS). De Stichting Advisering Bestuursrechtspraak (STAB) gaf advies in een zaak die bij de RvS handelt over uitbreiding van het aantal windturbines in Delfzijl. In het stuk worden meerdere argumenten gevonden die zich uitspreken tegen de voorgestelde geluidsnormen die hetzelfde zijn als de normen die voor Goyerbrug worden voorgesteld. Het STAB advies en het door Zembla genoemde rapport van de VROM-Inspectie geeft nog veel onzekerheid, ik beperk mij hier nu tot drie onderwerpen:- Handhaving is niet of niet goed mogelijk;- Er is onvoldoende bescherming tegen piekbelasting van geluid;- Het verband tussen geluidsoverlast en gezondheidsrisico’s is onvoldoende onderzocht.In het rondetafelgesprek gaf de wethouder aan het STAB rapport inhoudelijk niet mee te nemen aangezien dit een concept versie is en de gemeente niet bij de behandeling ervan in de Raad van State (RvS) aanwezig was. Argumenten voor en tegen zijn daardoor niet gehoord en de juridische waarde ervan is daarom pas helder nadat er een uitspraak is in de zaak waarvoor dit STAB advies is geschreven. Een zaak (uitbreiding van het aantal windturbines in Delfzijl) waarbij de voorgestelde normen identiek zijn. Het is dan ook een gemiste kans dat de gemeente niet aanwezig was bij de behandeling van deze zaak, hier had veel geleerd kunnen worden.

Daarnaast is in andere gebieden van het land ook veel onderzoek gedaan, stukken hiervan zijn onder andere door Mooi ’t Goy aangeleverd. Eén voorbeeld wil ik hier graag noemen. In het advies van de expertgroep ‘Gezondheidseffecten Windturbines’ dat in opdracht van de gemeente Amsterdam werd geschreven, wordt aangegeven dat het verstandig is – tot er nieuwe landelijke normen zijn vastgesteld – voor de grenswaarde de WHO norm van maximaal 45 dB Lden aan te houden. Een pleidooi dat de VVD fractie eerder ook al in deze raad hield. Voor de standaardwaarde stelt de adviesgroep een norm van 42 dB Lden voor. Dit gaat om een expertgroep die advies geeft in een stadse omgeving met het nodige omgevingslawaai. Hoe verhoudt dit zich tot een stil buitengebied? Waarom denkt het college en veel partijen in deze raad dat een hogere geluidsnorm van 47 dB Lden dan acceptabel is?

Ook dit is weer een voorbeeld van het feit is dat er nog veel onduidelijk is over de gezondheidsrisico’s en de benodigde normen om omwonenden goed te beschermen. Gelukkig gaf de RvS ook al aan dat de normen van het Activiteitenbesluit (op basis waarvan deze normen in eerste instantie waren vastgesteld) beter onderbouwd moesten worden. Hiervoor wordt momenteel onderzoek gedaan in een plan-MER, hierin wordt onder meer onderzocht welke gezondheidsrisico’s er kleven aan windturbines op land. Het meest verstandige is dus te wachten op deze nieuwe rijksnormen.

In eerdere debatten is door college en andere partijen betoogd dat dit niet kan omdat de RvS heeft aangegeven dat de gemeente voor 21 oktober 2022 een nieuw besluit moet nemen. De gemeenteraad wordt hiermee wel in een onmogelijke spagaat gebracht: er moet nu een besluit genomen worden, terwijl nog veel onduidelijk is dat met de nieuwe rijksnormen helder wordt. Kiezen we er gezagsgetrouw voor om een besluit te nemen met onvoldoende informatie of zijn we verstandig maar bestuurlijk ongehoorzaam door nu nog geen besluit te nemen?

Ook voor de initiatiefnemer is het beter te wachten tot de uitspraak in deze zaak gedaan is. Nu besluiten zal ongetwijfeld leiden tot weer een beroepszaak bij de RvS, een besluit na de uitspraak over Delfzijl geeft ook voor de initiatiefnemer veel meer zekerheid en duidelijkheid.

De VVD fractie roept alle fracties op te kiezen voor het verstand en te wachten tot de uitspraak van de RvS in de Delfzijlse zaak. Dit advies is op korte termijn te verwachten: medio februari wordt uitspraak gedaan. Dan dus is duidelijk hoe de RvS het STAB advies waardeert en wat wij ervan kunnen meenemen of niet in de normen voor Goyerbrug.

De VVD diende samen met ITH en SGP een motie in om een pas op de plaats te maken en te wachten op de uitspraak in de zaak die momenteel loopt over de windturbines bij Delfzijl. Ook werd met deze partijen een amendement ingediend om (als de motie het niet zou halen) waarin het raadsvoorstel wordt aangepast op een manier waardoor de verklaring van geen bedenkingen niet wordt afgegeven.

Helaas haalden het amendement en de motie geen meerderheid en werd het raadsvoorstel aangenomen.