Rondetafelgesprekken 31 januari over ’Houtens Hart’, wijziging APV, WIL en meer

Dinsdag 31 januari zijn er weer rondetafelgesprekken. Op de agenda staan het bestemmingsplan ‘Houtens Hart’, een wijziging van de APV en de plannen voor 2024 van het recreatieschap en Werk en Inkomen Lekstroom (WIL).

Onder de tabel kun je samenvattingen lezen waar de raadsvoorstellen over gaan en wie van de Houtense VVD het woord voert in het rondetafelgesprek en in de raadsvergadering.

De rondetafelgesprekken kunnen weer live bijgewoond worden, rondetafelgesprek 1 kan ook live gevolgd worden via Notubiz

De stukken zijn terug te lezen via deze link.

RTGDatum & TijdLocatieWieOnderwerp
  131/01 20:00uRaadszaal / Notubiz

Bibi Verbeek

Gewijzigde vaststelling bestemmingsplan “Houtens Hart” aan de Korte Schaft 21a-j en 23a-j

231/01 20:00uKamer 0.46+0.47

Mathieu Cox

Concept Ontwerp Kadernota 2024 Recreatieschap Stichtse Groenlanden (SGL)

Mathieu Cox

Raadsvoorstel wijziging APV toevoegen artikel 2:74a (Verbod openlijk drugsgebruik) en schrappen artikel 2:48b (Lachgasverbod)

Mathieu Cox

Kaderbrief 2024 en eerste begrotingswijziging 2023 Werk en Inkomen Lekstroom (WIL)

Vragen of opmerkingen over deze en andere onderwerpen kunnen gesteld worden aan: fractie@vvd-houten.nl Meer informatie over de agenda van de rondetafelgesprekken, deze of eerder besproken raadsvoorstellen zijn te vinden via de website van de gemeente

Tijdens het rondetafelgesprek worden de raads- en commissieleden ook bijgepraat over actuele regionale onderwerpen. De raadsvoorstellen van deze rondetafelgesprekken worden in de gemeenteraadsvergaderingen van 14 februari besproken.

Samenvatting Raadsvoorstellen

Gewijzigde vaststelling bestemmingsplan ‘Houtens Hart’ aan de Korte Schaft

Een Initiatiefnemer wil op de tweede bouwlaag van de bedrijfsgebouwen 'HoutensHart' bedrijfswoningen realiseren. Dit wordt door alle gebruikers van de bedrijfspanden ondersteund. Deze locatie, gelegen aan de Korte Schaft 21a t/mj en 23a t/m j te Houten, op bedrijventerrein De Schaft, bestaat uit een blok van 14 bedrijfspanden die een hoogwaardige en moderne uitstraling kennen.

Het gaat om twee rijen met zeven bedrijfsgebouwen van twee lagen. Tussen de gebouwen in kan geparkeerd worden. In het nu geldende bestemmingsplan 'Koppeling-De Schaft' is wonen in de gebouwen niet toegestaan. Om dit mogelijk te maken is dus een herziening van het huidige bestemmingsplan noodzakelijk. Met dit raadsvoorstel wordt dat geregeld.

VVD commissielid Robert Paling is woordvoerder tijdens het rondetafelgesprek, tijdens de raadsvergadering voert VVD raadslid Bibi Verbeek het woord bij dit onderwerp.

Concept Ontwerp Kadernota 2024 Recreatieschap Stichtse Groenlanden (SGL)

Het dagelijkse bestuur van SGL heeft de Concept Ontwerp Kadernota aan de gemeente Houten gestuurd. Deze Kadernota is bedoeld als algemeen beleidskader en financieel uitgangspunt voor de komende vier jaar (2023 – 2027). Daarnaast geeft het uitgangspunten voor de begroting van 2024. Als deelnemer aan het recreatieschap kan de gemeente Houten haar mening geven voordat de Kadernota definitief wordt.

Voor de begroting 2024 zijn als algemene uitgangspunten gehanteerd:

• De deelnemersbijdrage wordt vanwege inflatie verhoogd met 3,38%.
  • Alleen meerjarige effecten van bestuursbesluiten voor de begroting van 2023 worden verwerkt.
  • Het weerstandsvermogen van SGL is met ingang van 2023 nagenoeg nul omdat alle kosten die samenhangen met de transitie worden gefinancierd uit de algemene reserve. Deze reserve zal de komende jaren weer op peil worden gebracht waarbij het doel is dat binnen 4 jaar te realiseren.

In 2023 start ook een nieuwe periode voor SGL. Dan is de transitie afgerond waarbij de taken die Recreatie Midden Nederland (RMN) verricht in het kader van beheer en onderhoud van de recreatieterreinen in 2023 worden overgenomen door Staatsbosbeheer (SBB).

VVD commissielid Mathieu Cox is woordvoerder tijdens het rondetafelgesprek, tijdens de raadsvergadering voert VVD raadslid Bibi Verbeek het woord bij dit onderwerp.

Wijziging APV toevoegen artikel 2:74a (verbod openlijk drugsgebruik) en schrappen artikel 2:48b (lachgasverbod)

Een meerderheid van de raad wil een extra artikel over een verbod op openlijk drugsgebruik toevoegen aan de huidige Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Hiermee wil de raad de norm aanscherpen: het veroorzaken van overlast wordt beboet en bestraft.

Met het voorgestelde nieuwe artikel in de APV kan overlast door drugsgebruik in de openbare ruimte aangepakt worden als sprake is van schending van de openbare orde en veiligheid. Daar wil het college normstellend in zijn: veroorzaken van overlast wordt beboet en bestraft. Daarvoor zijn dan wel afspraken tussen politie, Openbaar Ministerie en gemeente noodzakelijk. Dit om te zorgen voor voldoende beschikbaarheid en capaciteit van toezicht en handhaving.

Per 1 januari 2023 staat lachgas op lijst II van de Opiumwet. Hiermee valt lachgas onder het nieuwe artikel en kan artikel 2:48b in de APV worden geschrapt.

VVD commissielid Mathieu Cox is woordvoerder tijdens het rondetafelgesprek, tijdens de raadsvergadering voert VVD raadslid Jan Rinkel het woord bij dit onderwerp.

Kaderbrief 2024 en eerste begrotingswijziging 2023 WIL

In maart 2022 heeft WIL de begroting 2023 ingediend. In de zienswijze op deze begroting die op 14 juni 2022 in de raad is vastgesteld sprak de raad uit dat een aantal punten nog onvoldoende is uitgewerkt en dat de raad hierover in het kaderstellend raadsdebat meer informatie wil hebben, zodat met een onderbouwing in een begrotingswijziging 2023 hierover besloten kan worden. Deze begrotingswijziging naar aanleiding van het kaderstellend raadsdebat ligt nu voor.

De punten waarop de raad meer informatie wilde hebben zijn:

1. Businesscase bewindvoering: een uitwerking van besparingsmogelijkheden op de stijgende kosten van bewindvoering.
  2. De ICT-kosten.
  3. Het inspelen op de stijgende kosten levensonderhoud, energiecrisis, krapte op de arbeidsmarkt en gewijzigd beleid in de Miljoenennota.

Over deze punten is door WIL in het kaderstellend raadsdebat van oktober 2022 meer informatie gegeven. Op basis van de discussie daar en op basis van besluitvorming door het Algemeen Bestuur en Dagelijks Bestuur van WIL wordt deze begrotingswijziging voorgelegd aan college en raden.

De begrotingswijziging WIL 2023 en de Kaderbrief 2024 bevatten de volgende punten met financiële consequenties die worden voorgelegd aan de colleges / raden:

• Extra investering in bewindvoering (positieve business-case na twee jaar);
  • Huishoudboekje voor eigen budget beheer met ondersteuning;
  • ICT-transitie-budget;
  • Extra inzet op de afdeling Human Resources (HR) voor ondersteuning van medewerkers;
  • Stijging personeelskosten in 2024 door CAO-stijging.

De gemeenteraad van Houten mag haar mening (zienswijze) even over deze begrotingswijziging en kaderbrief. De gemeenteraad is positief over bovenstaande maatregelen, maar er wordt ook een aantal punten aan WIL meegegeven:

• verbeteringen in het proces rondom het kaderstellend raadsdebat;
  • de evaluatie en eventuele voortzetting van de businesscase bewindvoering;
  • de onderbouwing en monitoring van de aanvraag van extra ICT-middelen;
  • informatievoorziening aan de raad over de ontwikkelingen op de punten uit de begrotingswijziging;
  • het feit dat de gemeentelijke financiën onder druk staan en nog onduidelijk is in hoeverre CAO-stijging wordt gecompenseerd door Het Rijk. Van WIL wordt verwacht deze stijging niet zonder meer één op één door te voeren in de begroting 2024.

VVD commissielid Mathieu Cox is woordvoerder tijdens het rondetafelgesprek, tijdens de raadsvergadering voert VVD fractievoorzitter Eef Stiekema het woord bij dit onderwerp.