Verkiezingen Provinciale Staten: problemen oplossen en kansen pakken in Utrecht!

Op 15 maart aanstaande mogen we weer naar de stembus. De verkiezingen voor Provinciale Staten zijn erg belangrijk op drie niveaus: (1) Wat kan de provincie doen voor Houten? (2) Wat kan de provincie doen voor de inwoners van de provincie Utrecht? (3) Hoe wordt de verdeling van de zetels in de 1e Kamer en wat gaan zij doen voor de inwoners van Nederland?

Bovenstaande vragen gaan we eens nader bekijken aan de hand van het verkiezingsprogramma van de VVD voor de Provinciale Staten van Utrecht: “Problemen oplossen en kansen pakken in Utrecht”. Dat is precies wat we nodig hebben voor Houten!

Je kunt bij deze verkiezingen ook op een Houtense kandidaat stemmen: Daan Vermeulen staat op nr. 13, Melle Berg is terug te vinden op nr. 18.

Huizen bouwen heeft voor ons de hoogste prioriteit: “Meer bouwen, sneller een eigen thuis in Houten”. In onze flyer, die deze dagen door enthousiaste VVD-vrijwilligers verspreid wordt in de gemeente Houten, worden 5 speerpunten genoemd die VVD-Houten en VVD-provinciaal belangrijk vinden om te realiseren voor de inwoners van Houten, Schalkwijk, Tull en ‘t Waal en ‘t Goy.

1.     Snel meer betaalbare huizen bouwen, ook in Houten Oost!

VVD-Houten staat voor het bouwen van 5.000 woningen tot 2040. Hiervan moeten 2.800 in Houten Oost gebouwd worden. Helaas heeft de gemeente voor bouwen in Houten Oost toestemming nodig van de provincie en zijn niet alle partijen hier voor. Het VVD-verkiezingsprogramma voor de provincie is hier wel positief over: “Wij geven gemeenten meer ruimte om buiten stedelijk gebied te bouwen”.

Dat het de VVD menens is bleek al tijdens het eerste verkiezingsdebat in het Huis voor de Provincie op 13 februari, waar VVD lijsttrekker André van Schie als enige duidelijk aangaf voor woningbouw in Houten Oost te zijn.

Uiteraard is dat belangrijk nieuws voor onze trouwe VVD-stemmers, maar ook voor degenen die in 2022 op ITH en Natúúrlijk Houten gestemd hebben. De VVD is de enige partij die zich heeft uitgesproken voor een nieuwe wijk in Oost volgens het Houtens DNA.

2.     Een bereikbaar Houten: een verbeterde Rondweg, aansluiting op de A12 richting Arnhem en veilige fietspaden

Mobiliteit, bereikbaarheid en veiligheid zijn altijd de speerpunten van de VVD. Dus ook nu: “De provincie moet zorgen voor een goede infrastructuur voor alle vormen van vervoer. Wij willen dat iedereen die onderweg is snel, veilig en op tijd op de plek komt waar ze willen zijn”. Hoe gaan we dat in Houten in de komende jaren aanpakken met steun van de Provincie?

Ten eerste moet de levensader voor het verkeer, de Rondweg, verbeterd worden. Nu al stroomt de Rondweg vol en is deze soms moeilijk te bereiken vanuit de wijken. Met 10.000 inwoners erbij in de komende 15-20 jaar, waarvan een groot deel in Houten Oost zal wonen, moet de Rondweg er klaar voor zijn om het verkeersaanbod te verwerken. Belangrijk is een snelle doorgang van het verkeer naar de A27 en A12. Daarom moet er nu snel besloten worden om de Limesbaan te verbinden met de A12 richting Arnhem. En daar hebben we de Provinciale Staten, met een grote VVD-fractie, voor nodig.

Houten is dé fietsstad van Nederland. Daar zijn we allemaal trots op en daar gaan we ook weer voor in de toekomst. Veel fietspaden in Houten zijn te smal en daardoor onveilig om verschillende gebruikers te verwerken. VVD-Houten vindt dan ook dat de fietspaden verbreed moeten worden. Gelukkig ziet de VVD dat op provinciaal niveau ook zo en dat is weer belangrijk omdat de Provincie hier aan mee betaalt. Het verkiezingsprogramma zegt daarover: “Door provinciale regie op snelfietsroutes zorgen we voor een verbetering van gemeentelijke fietspaden, verbeterde aansluitingen op al bestaande routes binnen gemeenten en aansluiting op de fietsnetwerken in omliggende provincies”.

3.     Een leefbaar buitengebied: veilige wegen, geen nieuwe windmolens

De leefbaarheid van het buitengebied is belangrijk voor VVD-Houten maar ook voor de VVD-fractie in de Provinciale Staten. Het verkiezingsprogramma zegt daarover: “Onze boeren en telers zijn voor ons belangrijke partners in de provinciale economie. Daarnaast zijn zij in veel gevallen de beheerders van enkele van onze gewaardeerde landschappen. Boeren krijgen de ruimte om nevenactiviteiten te ontplooien zoals recreatie, toerisme en natuurbeheer. Bestaande agrarische opstallen mogen voor andere legitieme economische activiteiten gebruikt worden”.

Voor de bereikbaarheid en verkeersveiligheid van het buitengebied worden plannen gemaakt waar we soms de provincie bij nodig hebben voor regionaal overleg en financiering, zoals voor de ontwikkeling van de Kanaaldijk-Zuid en fietspaden met de benodigde bruggen naar Utrecht Science Park en Culemborg. Daarvoor kan een grote VVD-fractie in de Provinciale Staten voor zorgen.

Voor VVD-Houten zijn de 4 windmolens aan de Goyerbrug de laatste die er in de gemeente Houten kunnen komen. Daarmee heeft Houten een bovengemiddelde bijdrage geleverd binnen de provincie Utrecht aan een duurzame toekomst. De VVD-fractie in de Provinciale Staten zijn het daarmee eens. Daarnaast zijn zij ook tegen de plannen van de huidige linkse coalitie in Provinciale Staten om nieuwe locaties aan te wijzen of de gemeenten het daar nu mee eens zijn of niet.

4.     Geen verhoging van de wegenbelasting

Zoals bekend int de provincie de wegenbelasting. Voor een provincie zijn de ‘provinciale opcenten’ een belangrijke inkomstenbron, wel tot 50%. De provinciale VVD-fractie ziet geen reden om deze opcenten te verhogen. En daar zijn alle autobezitters in Houten bij gebaat.

5.     Betaalbaar een schone wereld doorgeven met kernenergie

Wat betreft de opwekking van duurzame energie volgt de provincie het landelijk VVD-standpunt dat ook door de VVD-fractie in de Eerste Kamer uitgedragen zal worden.

“Wij willen zo snel mogelijk de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen beëindigen. Om echt versneld resultaten te bereiken zijn wij voor een realistische benadering waarbij haalbaarheid, betaalbaarheid en effectiviteit leidend zijn. Een belangrijke optie als alternatief voor stroomopwekking is kernenergie, dus daar willen wij, als onderdeel van de landelijke energiemix, vol voor gaan. Omdat er nu geen alternatieven zijn voor de grootschalige opslag van duurzaam opgewekte energie is een CO2-neutrale energiebron (en dat is kernenergie) nodig voor de perioden dat het niet waait en de zon niet schijnt”.

Een stem op de VVD op 15 maart brengt de opwekking van meer kernenergie en dus een schonere wereld, weer een stapje dichterbij.

Op 15 maart zijn er ook verkiezingen voor het Waterschap

De VVD wil een waterschap dat werkt voor en met haar inwoners. Dit betekent dat het zijn werk goed doet, zuinig en kritisch is op de besteding van uw belastinggeld. Tegelijkertijd willen wij dat het waterschap daadkrachtig, met vertrouwen en aandacht opereert als het gaat om de grote uitdagingen van onze tijd zoals de aanpak van te veel of juist te weinig water en bodemdaling. Dat doen we niet alleen, maar samen met provincies, gemeenten en andere waterschappen.

Wij willen dat de belasting die u betaalt altijd gerelateerd is aan de kerntaken van het waterschap, dit staat haaks op wat de huidige coalitie de afgelopen vier jaar heeft laten zien! Wij gaan samen met grondeigenaren biodiversiteit stimuleren om zo een betere waterkwaliteit te creëren.

Op de website van VVD regio Utrecht is het volledige verkiezingprogramma te lezen.

De VVD in het hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanders gaat doen wat nodig is!