Rondetafelgesprekken op donderdag 13 april over veel verschillende onderwerpen

Vanwege het Paasweekend en de mogelijkheid om de raadsvergadering af te ronden op dinsdag 11 april (achteraf niet nodig gebleken) worden de rondetafelgesprekken deze week op donderdag gehouden. Er staan weer veel verschillende onderwerpen op de agenda.

Onder de tabel kun je samenvattingen lezen waar de raadsvoorstellen over gaan en wie van de Houtense VVD het woord voert in het rondetafelgesprek en in de raadsvergadering.

De rondetafelgesprekken kunnen live bijgewoond worden, rondetafelgesprek 1 kan ook live gevolgd worden via Notubiz

De stukken zijn terug te lezen via deze link.

RTGDatum & TijdLocatieWieOnderwerp
  113/04 20:00uRaadszaal / Notubiz

Oprichting stichting Waarborgfonds

Wijziging Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Utrecht

Referendumverordening Houten 2023

213/04 20:00u

Kamer 046/0.47Jan Rinkel

Ontwerpbegroting 2024 van Afval Verwijdering Utrecht

Vervanging mobiele kraan milieustraat

Bibi Verbeek

Noodlokalen obs De Bijenkorf

Jan Rinkel

Actualisatie Controleverordening, Controleprotocol, Financiële verordening en normenkader

Jan Rinkel

Raadsinformatiebrief Regeling tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten 2022

Vragen of opmerkingen over deze en andere onderwerpen kunnen gesteld worden aan: fractie@vvd-houten.nl Meer informatie over de agenda van de rondetafelgesprekken, deze of eerder besproken raadsvoorstellen zijn te vinden via de website van de gemeente

Tijdens het rondetafelgesprek worden de raads- en commissieleden ook bijgepraat over actuele regionale onderwerpen. De raadsvoorstellen van deze rondetafelgesprekken worden in de gemeenteraadsvergadering van 9 mei besproken.

Samenvatting Raadsvoorstellen

Oprichting Stichting Waarborgfonds

Bij veiligheidsregio’s is steeds meer bewustzijn ontstaan over de aard en hoogte van aanspraken van medewerkers als gevolg van ongevallen tijdens het werk. Het blijkt dat de dekking van de ongevallenverzekering niet in alle gevallen (meer) aansluit bij de verwachting die zowel de veiligheidsregio als de medewerker hebben. Dit bewustzijn heeft in 2022, na instemming van de gemeenteraden en de besturen van de veiligheidsregio’s, geleid tot de oprichting van de Stichting Risicobeheer Veiligheidsregio’s. Aan Stichting Risicobeheer nemen alle 25 veiligheidsregio’s in Nederland deel. Hierdoor kunnen (per 1 januari 2024) onder andere collectief ongevallenverzekering ingekocht worden en schades afgewikkeld worden.

De deelnemende raden worden conform artikel 31a, lid 2 Wet gemeenschappelijke regeling, in de gelegenheid gesteld hun wensen en bedenkingen ten aanzien van het ontwerpbesluit tot oprichting en deelname aan deze Stichting kenbaar te maken. Met de oprichting van een waarborgfonds kunnen veiligheidsregio’s gezamenlijk de kosten voor Landelijke Aanspraken na Dienstongevallen dragen, voor zover deze niet te verzekeren zijn. Zaken die verzekeraars meestal niet vergoeden zijn bijvoorbeeld terrorisme, corona en PTSS. Met deelname aan het waarborgfonds kunnen veiligheidsregio’s overwegen om deze risico’s wél te dekken en medewerkers uitkeren na een dienstongeval.

VVD commissielid Mathieu Cox is woordvoerder tijdens het rondetafelgesprek, tijdens de raadsvergadering voert VVD fractievoorzitter Eef Stiekema het woord bij dit onderwerp.

Wijziging Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Utrecht

Op 4 juli 2022 heeft het algemeen bestuur van de VRU het ontwerp-Wijzigingsbesluit Gemeenschappelijke regeling VRU 2022 vastgesteld. Het dagelijks bestuur heeft dit ontwerpbesluit op 22 augustus 2022 aan de colleges van de deelnemende gemeenten gezonden. Conform het nieuwe vereiste in de Wet gemeenschappelijke regelingen (verder: Wgr) hebben de colleges hun gemeenteraden om zienswijzen op dit ontwerp gevraagd.

Inmiddels hebben alle raden zienswijzen gegeven, en zijn deze beoordeeld door het bestuur van de VRU. Uit de zienswijzen blijkt dat er over het algemeen brede steun is voor de voorgestelde wijzigingen. Echter, op het vervallen van de zienswijzenprocedure op de kadernota heeft op verzoek van een aantal gemeenteraden een heroverweging plaatsgevonden. Het concept-Wijzigingsbesluit Gemeenschappelijke regeling VRU 2023 is op dat punt aangepast en op 6 februari 2023 in het algemeen bestuur vastgesteld.

Referendumverordening Houten 2023

In 2021 is voor het eerst in onze gemeente een referendum over een te nemen raadsbesluit gehouden. Het college heeft daarna een interne evaluatie gehouden. Ook is de Referendumcommissie gevraagd het referendumproces te evalueren. De aanbevelingen uit beide evaluaties hebben geleid tot een gewijzigde referendumverordening. Deze is voor advies aan de Referendumcommissie voorgelegd. De commissie heeft in 2022 haar advies uitgebracht. Het college staat grotendeels achter de door de commissie gedane aanbevelingen. Aan de hand daarvan heeft het college, met het landelijke model van de VNG als leidraad, een geactualiseerde Referendumverordening opgesteld. Daarin blijft overigens in grote trekken de lijn van de verordening uit 2006 in stand, maar zijn op onderdelen aanpassingen voorgesteld vanuit het model. Hier en daar worden andere keuzes voorgesteld.

Er blijft uiteraard sprake van een adviserend referendum. Een beslissend referendum is - zoals bekend - grondwettelijk nog steeds niet mogelijk. Nadat de Referendumcommissie in haar brief van 29 april 2022 op een aantal grotere en kleinere punten uit het concept had gereageerd, heeft het college het concept nogmaals aangepast. Kern van de actualisatie is dat de positie van de raad nog meer centraal wordt gesteld. De rol van het college wordt alleen faciliterend.

Daarnaast zijn als aanpassingen onder andere doorgevoerd dat het mogelijk wordt om van het raadsbesluit waarover het referendum gaat, één beslispunt tot voorwerp van referendum te maken. Ook een meerkeuze-referendum gaat tot de mogelijkheden behoren.

De criteria voor het doen van het inleidend verzoek worden gewijzigd en de wijze van benoeming en het takenpakket van de referendumcommissie worden aangepast. Daarnaast zijn er diverse kleine aanpassingen. Sommige zaken uit de bestaande verordening stelt het college voor zo te houden, ook als dit afwijkt van het VNG-model.

Ontwerpbegroting 2024 van Afval Verwijdering Utrecht

De gemeente Houten is lid van de gemeenschappelijke regeling Afval Verwijdering Utrecht (AVU). De AVU regelt de verwerking van restafval, GFT, glas en oud papier voor alle gemeenten in de provincie Utrecht. Daarnaast regelt de AVU de inzameling van oud papier en glas in de meeste gemeenten, ook in Houten. Alle gemeenteraden binnen de AVU worden in de gelegenheid gesteld om voor 12 mei 2023 zienswijzen in te brengen.

De in de ontwerpbegroting 2024 opgenomen hoeveelheden huishoudelijk afval die Houten in 2024 via de AVU verwacht te laten verwerken, zijn in overeenstemming met prognose die de gemeente zelf heeft opgesteld. Alleen over de hoeveelheid ingezameld glas zijn twijfels omdat de totale ingezamelde hoeveelheid glas van 14 gemeenten met een verdeelsleutel verdeeld wordt over die gemeenten. Het college wil meer inzicht krijgen daarin en zo nodig een bijstelling van de verdeling. Daarom stelt het voor om daar een zienswijze over in te dienen. De verwerkingstarieven die de AVU hanteert komen overeen met de contracten die de AVU heeft afgesloten. Alleen is de AVU per abuis de contractuele korting op het verwerken van na te scheiden restafval uit de ondergrondse containers van Houten vergeten op te nemen in de ontwerpbegroting. Het college stelt voor om dat ook in de zienswijze mee te nemen.

De bijdrage die Houten in 2024 moet betalen, stijgt ongeveer 7,5% ten opzichte van de bijdrage in 2023. Dat komt omdat de verwerkingstarieven zijn geïndexeerd en omdat verwacht wordt dat het oud papier veel minder opbrengt. De concept-jaarrekening 2022 laat zien dat de hoeveelheid huishoudelijk afval die Houten via de AVU heeft laten verwerken ruim 9% lager was dan begroot. Dit komt waarschijnlijk omdat er minder thuis gewerkt wordt dan de voorgaande jaren en omdat inwoners door de inflatie minder zijn gaan consumeren. Daarnaast bracht het oud papier in 2022 veel meer op dan verwacht (begroot). De gemeente ontvangt € 337.430 terug.

VVD raadslid Jan Rinkel is woordvoerder bij dit onderwerp.

Vervanging mobiele kraan milieustraat

De mobiele kraan is een essentieel onderdeel van de afvalinzameling en logistiek op de milieustraat. De kraan wordt jaarlijks gekeurd. De huidige kraan is 14 jaar oud en heeft 18.300 draaiuren. De kraan is goedgekeurd, maar is economisch gezien ‘eind van zijn technische levensduur’ (total loss). Er zijn aanzienlijke reparaties nodig die veel meer kosten dan de waarde van de kraan. De bedrijfszekerheid is in het geding en de onderhoudskosten stijgen oncontroleerbaar. Vervanging op zeer korte termijn is noodzakelijk. Hiervoor wordt een aanvullend krediet gevraagd van maximaal € 137.000 boven op de begrote vervangingsinvestering.

VVD raadslid Jan Rinkel is woordvoerder bij dit onderwerp.

Noodlokalen obs De Bijenkorf

De groei van het aantal leerlingen op de obs De Bijenkorf zorgt voor een tekort aan onderwijsruimte. De gemeente heeft de wettelijke zorgplicht voor de onderwijshuisvesting en is dus verantwoordelijk voor het bieden van adequate en voldoende onderwijsruimte. Door het plaatsen van twee noodlokalen op het terrein van de school kan de groei van het aantal leerlingen worden opgevangen.

VVD raadslid Bibi Verbeek is woordvoerder bij dit onderwerp.

Als gevolg van wijziging van artikel 213 van de gemeentewet met ingang van 1 januari 2023 is actualisatie van de controleverordening, het daarmee samenhangende controleprotocol en de financiële verordening noodzakelijk. In deze geactualiseerde kaders zijn de consequenties verwerkt van de wetswijziging en daarmee de invoering van de rechtmatigheidsverantwoording ten aanzien van:

• het verantwoordingspercentage in de rechtmatigheidsverantwoording en
  • de rapportagegrens voor rapportage in de paragraaf bedrijfsvoering.

Daarnaast wordt het jaarlijks vast te stellen normenkader met de voor de interne controles en de accountantscontrole relevante wet- en regelgeving aangeboden.

De voorliggende stukken zijn voor advies voorgelegd aan de Audit- en Rekeningcommissie.

VVD raadslid Jan Rinkel is woordvoerder bij dit onderwerp.

De regeling maakt een financiële tegemoetkoming mogelijk aan chronisch zieken en gehandicapten met een laag inkomen, zodat meerkosten geen belemmeringen opwerpen om zelfredzaam te zijn en maatschappelijk te participeren. De regeling richt zich op de inwoners uit Houten die deze tegemoetkoming het hardste nodig hebben. Er geldt een maximumbedrag van € 300 per rechthebbende.

Bij deze regeling is sprake van een budgetplafond, waarbij het beschikbare budget wordt verdeeld over het aantal rechthebbenden. Dit jaar zal via deze systematiek opnieuw het bedrag aan de rechthebbenden worden verdeeld. Er is een budget van € 145.553 beschikbaar (inclusief uitvoeringskosten). Anders dan voorgaande jaren wordt de tegemoetkoming dit jaar niet automatisch uitgekeerd aan inwoners die het voorgaande jaar hier ook recht op hadden. Het college is zich ervan bewust dat de samenstelling van de groep voor een deel niet veranderd is en dat het om een kwetsbare groep gaat. Tegelijkertijd wordt er sinds 2017 gewerkt met automatische toekenningen. Dit leidt ertoe dat de actuele informatie over deze groep inwoners ontbreekt, waarmee we de rechtmatigheid van de toekenningen niet kunnen borgen. Om die reden wordt aan iedere potentieel rechthebbende gevraagd om een aanvraag in te dienen.

Om ervoor te zorgen dat iedere inwoner in de gelegenheid wordt gebracht om een aanvraag in te dienen wordt de regeling langer dan gebruikelijk opengesteld. Bovendien ontvangen alle inwoners bij de inwerkingtreding van de regeling een brief, waarin zij worden gewezen op de openstelling van de regeling. Tot slot worden algemene communicatiekanalen en betrokken organisaties ingezet om de doelgroep te bereiken.

VVD raadslid Jan Rinkel is woordvoerder bij dit onderwerp tijdens het rondetafelgesprek, mocht het onderwerp ook in de raadsvergadering besproken worden (wat niet standaard het geval is) dan voert VVD fractievoorzitter Eef Stiekema het woord.