Rondetafelgesprekken 16 mei onder meer over het Houtens DNA en het Burgerberaad Energie

Dinsdag 16 mei zijn er rondetafelgesprekken, op de agenda staan het Houtens DNA, het Burgerberaad Energie 2040 en drie raadsinformatiebrieven. In dit artikel kun je samenvatting van de onderwerpen lezen en zien wie de gesprekken namens de VVD fractie voert.

Onder de tabel kun je samenvattingen lezen waar de raadsvoorstellen over gaan en wie van de Houtense VVD het woord voert in het rondetafelgesprek en in de raadsvergadering.

De rondetafelgesprekken kunnen weer live bijgewoond worden, rondetafelgesprek 1 kan ook live gevolgd worden via Notubiz

De stukken zijn terug te lezen via deze link.

RTGDatum & TijdLocatieWieOnderwerp
  116/05 20:00uRaadszaal / Notubiz

Robert Paling

Raadsvoorstel vaststellen Houtens DNA

Bibi Verbeek

Raadsinformatiebrief herontwikkeling Beverakker

Bibi Verbeek

Raadsinformatiebrief Stopzetten van de planuitwerking Essenkade 2

16/05 20:00u

Kamer 0.46+0.47Mathieu Cox

Raadsvoorstel Burgerberaad Energie 2040

Mathieu Cox

Raadsinformatiebrief Inzet rijksmiddelen Klimaatakkoord 2022

Vragen of opmerkingen over deze en andere onderwerpen kunnen gesteld worden aan: fractie@vvd-houten.nl Meer informatie over de agenda van de rondetafelgesprekken, deze of eerder besproken raadsvoorstellen zijn te vinden via de website van de gemeente

Tijdens het rondetafelgesprek worden de raads- en commissieleden ook bijgepraat over actuele regionale onderwerpen. De raadsvoorstellen van deze rondetafelgesprekken worden in de gemeenteraadsvergaderingen van 1 juni besproken. Op de agenda staan ook drie raadsinformatiebrieven, deze worden normaal gesproken niet geagendeerd voor de raadsvergadering.

Samenvatting Raadsvoorstellen en Raadsinformatiebrieven

Raadsvoorstel vaststellen Houtens DNA

De komende jaren gaan we Houten verder ontwikkelen. Dat is nodig omdat Houten te maken heeft met een veranderende bevolkingssamenstelling en met een fiks woningtekort. We gaan daarom veel bouwen en verduurzamen. Tegelijkertijd zorgen we ervoor dat de voorzieningen passend zijn én blijven. De gemeente wil dat de plannen die daarvoor ontwikkeld worden, passen bij de wensen en behoeften van de inwoners én bij het Houtens DNA. Om dat op een goed manier te doen is samen met inwoners en professionals nagedacht over welke kernwaarden belangrijk zijn en hoe deze ingezet kunnen gaan worden.

Het Houtens DNA is een samenhangend vertrekpunt en richtinggevend instrument voor ontwikkelingen en plannen voor bouwplannen in de toekomst, waarin ruimtelijke en sociale aspecten sterk verweven zijn. Met dit kompas zorgen we ervoor dat Houten niet alleen nu, maar ook in de toekomst een fijne en herkenbare gemeente blijft om in te wonen, te werken en te recreëren.

VVD commissielid Robert Paling is woordvoerder bij dit onderwerp tijdens het rondetafelgesprek, tijdens de raadsvergadering voert VVD raadslid Bibi Verbeek het woord.

Raadsinformatiebrief Herontwikkeling Beverakker

Op 16 september 2022 is de raad met een raadsinformatiebrief geïnformeerd over de vaststelling van het Plan van Aanpak voor de herontwikkeling van de Beverakker. Dit Plan van Aanpak was opgesteld nadat de verkenningsfase was afgerond. Stap 1 van deze aanpak was het opstellen van een programma van eisen (PvE), gevolgd door stap 2, de aanbesteding voor de grondverkoop.

In de startnotitie die 9 februari 2021 door de gemeenteraad is vastgesteld, is vastgelegd dat er 50% sociale huur moet worden gerealiseerd. Deze randvoorwaarde is voor deze bewonersinitiatieven niet realiseerbaar. Om de kansen en mogelijkheden voor inwonersinitiatieven bij de selectieprocedure te vergroten, wil het college in het PvE opnemen dat de 50% sociale huur wordt omgezet naar minimaal 30% sociale huur en maximaal 20% midden-huur. Dit wijkt af van de startnotitie maar doet volgens het college recht aan de wens voor betaalbare woningbouw waarbij ook de collectiviteit en nabuurschap realiseerbaar is.

Een van de politieke partijen wil graag meer informatie hierover en heeft daarom gevraagd de raadsinformatiebrief op de agenda te zetten. VVD raadslid Bibi Verbeek is woordvoerder bij dit onderwerp.

Raadsinformatiebrief Stopzetten van de planuitwerking Essenkade 2

De tijdelijke huisvesting voor woningzoekenden, vluchtelingen en maatschappelijke organisaties aan de Essenkade 2 gaat niet door. Tot deze teleurstellende conclusie zijn de initiatiefnemers van de tijdelijke ontwikkeling gekomen na intensief overleg met de eigenaar. Voor de gemeente, woningcorporatie Woonin, het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) en de provincie Utrecht zijn de financiële risico’s te groot om te komen tot tijdelijke huisvesting voor 150 woningzoekenden, 100 asielzoekers en Houtense maatschappelijke organisaties. Het onderzoek naar een andere locatie voor dit plan is inmiddels gestart. Het college verwacht rond de zomer een voorstel voor een kansrijke alternatieve locatie voor te kunnen leggen.

Een aantal politieke partijen wil dit graag versnellen en heeft daarom gevraagd de raadsinformatiebrief op de agenda te zetten.

VVD raadslid Bibi Verbeek is woordvoerder bij dit onderwerp.

Raadsvoorstel Burgerberaad Energie 2040

De energietransitie is een opgave die betrekking heeft op alle inwoners uit Houten. Op dit moment wekt Houten in totaal circa 11% van het energieverbruik duurzaam op (bron: klimaatmonitor.databank.nl; bewerkt). Als alle projecten voor het opwekken van duurzame stroom, waarvoor vergunning is verleend, ook daadwerkelijk worden gebouwd dan komt Houten in 2030 naar verwachting uit op zo’n 48%.

Om in 2040 energieneutraal (100% duurzame energie) te zijn moet het energiegebruik verder omlaag en moet in de gemeente Houten nog meer energie duurzaam worden opgewekt. Wat gaat Houten nog meer doen om energieneutraal te worden? Over die vraag organiseert de gemeente een energieconferentie in de vorm van een burgerberaad.

Het Burgerberaad is een maatschappelijk gesprek, verspreid over drie dagen in september en oktober 2023 voor inwoners die via een loting zijn uitgenodigd. Na deze drie dagen gaat een delegatie van inwoners in co-creatie met gemeenteambtenaren de opbrengsten van het burgerberaad uitwerken tot een routekaart, die als basis kan dienen voor een nieuw energieplan Houten 2025-2040. Op de routekaart worden de tijdens het burgerberaad geformuleerde acties en randvoorwaarden in de tijd gezet en gekoppeld aan een mijlpalenplanning.

De routekaart met onderliggende randvoorwaarden voor het nieuwe energieplan zal worden opgeleverd aan de gemeenteraad. De raad wordt gevraagd een besluit te nemen over de opgestelde routekaart.

VVD commissielid Mathieu Cox is woordvoerder bij dit onderwerp tijdens het rondetafelgesprek, tijdens de raadsvergadering voert VVD fractievoorzitter Eef Stiekema het woord.

Raadsinformatiebrief Inzet rijksmiddelen Klimaatakkoord 2022

De gemeente heeft geld van de Rijksoverheid gekregen voor de uitvoering van het Klimaatakkoord 2022. Het college heeft besloten dit geld  te besteden aan de uitvoering van de Transitievisie Warmte, de Regionale Energiestrategie (inclusief vergunningverlening voor energieprojecten) en de uitrol van openbare laadinfrastructuur. Deze bestedingen vallen binnen de kaders die de Rijksoverheid en de gemeenteraad hebben vastgesteld.

Een van de politieke partijen heeft vragen over deze besteding en heeft daarom gevraagd de raadsinformatiebrief op de agenda te zetten.

VVD commissielid Mathieu Cox is woordvoerder bij dit onderwerp.