Rondetafelgesprek 7 september over school De Velduil en ‘Zonnepark Oosterlaak’

Nu we de zomervakantie weer achter de rug hebben beginnen de vergaderingen van de gemeenteraad weer. Donderdag 7 september is staat het eerste rondetafelgesprek op de agenda. Er wordt gepraat over nieuwbouw van openbare basisschool De Velduil en het realiseren van ‘Zonnepark Oosterlaak’ in ‘t Goy.

Onder de tabel kun je samenvattingen lezen van de raadsvoorstellen.

De rondetafelgesprekken kunnen bijgewoond worden in het gemeentehuis maar ook live gevolgd worden via Notubiz

De stukken zijn terug te lezen via deze link.

RTGDatum & TijdLocatieWieOnderwerp
  107/09 20:30uRaadszaal / Notubiz

Bibi Verbeek

Nieuwbouw openbare basisschool De Velduil

Eef Stiekema

Ontwerp Verklaring van geen bedenkingen ‘Zonnepark Oosterlaak’

Vragen of opmerkingen over deze en andere onderwerpen kunnen gesteld worden aan: fractie@vvd-houten.nl Meer informatie over de agenda van de rondetafelgesprekken, deze of eerder besproken raadsvoorstellen zijn te vinden via de website van de gemeente

Tijdens het rondetafelgesprek worden de raads- en commissieleden ook bijgepraat over actuele regionale onderwerpen. De raadsvoorstellen van deze rondetafelgesprekken worden in de gemeenteraadsvergaderingen van 26 september besproken.

Samenvatting Raadsvoorstellen

Nieuwbouw openbare basisschool De Velduil

Sinds het besluit over de beschikbaarstelling van het krediet voor de nieuwbouw van het schoolgebouw van de openbare basisschool De Velduil en de gymzaal van 12 januari 2021 heeft het schoolbestuur van het openbaar onderwijs het ontwerp voor de nieuwbouw van de school afgerond.

Op 15 februari 2022 heeft de raad de verklaring van geen bedenkingen afgegeven voor het planologisch mogelijk maken van de nieuwbouw voor de school. Als gevolg van een ingesteld beroep tegen deze verklaring heeft de bouw van de school vertraging opgelopen.

Door de excessief gestegen bouwkosten in de afgelopen periode, is het reeds beschikbaar gestelde krediet niet meer afdoende om de nieuwbouw van De Velduil en gymzaal te realiseren. Aanpassing van het beschikbare krediet is daardoor onvermijdelijk.

VVD raadslid Bibi Verbeek is woordvoerder bij dit onderwerp.

Ontwerp Verklaring van geen bedenkingen ‘Zonnepark Oosterlaak’

Op 30 december 2022 is een aanvraag omgevingsvergunning ingediend voor het realiseren van een zonneveld op de locatie nabij de Tuurdijk, ten noorden van 't Goy. Dit zonneveld staat bekend onder de naam ‘Oosterlaak’.

De ontwikkeling past binnen het Beleidskader zonnevelden Gemeente Houten, (vastgesteld 17 juni 2021), maar is in strijd met het geldende bestemmingsplan ‘t Goy en Omgeving’. Om die reden is voor het realiseren van het zonneveld een uitgebreide procedure met een ontwerp verklaring van geen bedenkingen (ontwerp VVGB) van de gemeenteraad vereist.

Dit plan is via een ‘tenderprocedure’ ingediend bij de gemeente Houten. Het initiatief werd dusdanig positief beoordeeld dat het op de derde plek eindigde en zodoende, met de andere 2 plannen op andere locaties, de grootste kans had op een positief besluit over een vergunningaanvraag. Op 30 december 2022 is daarom een aanvraag omgevingsvergunning ingediend voor het realiseren van een zonneveld op deze locatie.

Het te realiseren zonneveld past niet in het ter plaatse geldende bestemmingsplan. Om medewerking te kunnen verlenen aan de aanvraag, is een planologische afwijking van het bestemmingsplan nodig. Het college is bevoegd om te besluiten op de aanvraag omgevingsvergunning. Voorafgaand hieraan is een ontwerp VVGB van de gemeenteraad vereist, waarin deze aangeeft dat sprake is van een goede ruimtelijke ordening.

VVD fractievoorzitter Eef Stiekema is woordvoerder bij dit onderwerp.