Rondetafelgesprekken 12 september over betaalbaar wonen, werken en geld

Dinsdag 12 september zijn de volgende rondetafelgesprekken gepland. Op de agenda staan wonen, bestemmingsplannen, de Jaarstukken van de gemeente over 2022 en begrotingswijzigingen van WIL en BghU.

Onder de tabel kun je samenvattingen lezen waar de raadsvoorstellen over gaan en wie van de Houtense VVD het woord voert in het rondetafelgesprek en in de raadsvergadering.

De rondetafelgesprekken kunnen bijgewoond worden in het gemeentehuis, rondetafelgesprek 1 kan ook live gevolgd worden via Notubiz

De stukken zijn terug te lezen via deze link.

RTGDatum & TijdLocatieWieOnderwerp

12/09 20:00u

Raadszaal / Notubiz

Bibi Verbeek

Doelgroepenverordening

Bibi Verbeek

Vaststelling bestemmingsplan 'Veerwagenweg 100, Houten'

12/09 20:00u

Kamer 0.46+0.47

Jan Rinkel

Jaarstukken 2022 - resultaatbepaling definitief september 2023

Tweede begrotingswijziging Werk en Inkomen Lekstroom (WIL) 2023

Mathieu Cox

Zienswijze 2de begrotingswijziging BghU (Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht)

Mathieu Cox

Uitwerking bedrijfsverplaatsing Lekdijk 28 Schalkwijk - Agrarische Structuurversterking Project 1 (ASV I)

Vragen of opmerkingen over deze en andere onderwerpen kunnen gesteld worden aan: fractie@vvd-houten.nl Meer informatie over de agenda van de rondetafelgesprekken, deze of eerder besproken raadsvoorstellen zijn te vinden via de website van de gemeente

Tijdens het rondetafelgesprek worden de raads- en commissieleden ook bijgepraat over actuele regionale onderwerpen. De Jaarstukken 2022 zijn op 14 september geagendeerd in een extra gemeenteraadsvergadering om binnen de met de provincie afgesproken termijn te blijven. De overige raadsvoorstellen van deze rondetafelgesprekken worden in de gemeenteraadsvergadering van 26 september besproken.

Samenvatting Raadsvoorstellen

Doelgroepenverordening

Een doelgroepenverordening is een publiekrechtelijk instrument om betaalbare nieuwbouw te realiseren. De doelgroepenverordening zorgt ervoor dat betaalbare woningen voor een bepaalde periode (=instandhoudingstermijn) verplicht in die woningbouwbouwcategorie blijven. In deze doelgroepenverordening is opgenomen dat alle woningbouwprojecten vanaf 20 of meer woningen 66% tot het betaalbare segment behoort, waarvan 30% sociale huur.

Bibi Verbeek is woordvoerder bij dit onderwerp in het rondetafelgesprek en in de raadsvergadering.

Vaststelling bestemmingsplan 'Veerwagenweg 100, Houten'

Op 14 april 2022 heeft het college besloten om het ontwerp bestemmingsplan "Veerwagenweg 100, Houten" ter inzage te leggen. Op het perceel aan de Veerwagenweg 100 in Houten is het dierenhotel De Hendrikshoeve gevestigd. Bij het bedrijf is op dit moment één bedrijfswoning aanwezig. De initiatiefnemer heeft het verzoek ingediend om een tweede bedrijfswoning te mogen realiseren.

Het pension heeft plaats voor 200 honden en 100 katten en biedt opvang voor honden van de marechaussee. Door het aantal dieren dat wordt opgevangen in het dierenhotel en de speciale opvang van marechausseehonden is het, conform de richtlijnen van de branchevereniging, wenselijk dat een tweede begeleider permanent op het bedrijf aanwezig is. Dit geldt ook buiten de reguliere werkuren en ‘s nachts. Het perceel ligt binnen het bestemmingsplan ‘’Herziening Sport en Werklandschap Meerpaal’’ en heeft de bestemming ‘Agrarisch met waarden’. Binnen deze bestemming is de bouw van een woning niet toegestaan. Met dit raadsvoorstel wordt dat wel mogelijk gemaakt.

Het ontwerpbestemmingsplan, inclusief bijlagen, heeft van 30 maart 2023 tot en met 10 mei 2023 ter inzage gelegen. In deze periode zijn geen zienswijzen ontvangen.

Jaarstukken 2022 - resultaatbepaling definitief september 2023

Het gaat hier om de bepaling van het resultaat 2022. In dat kader liggen de jaarstukken 2022 inclusief de accountantsverklaring en bijlage Grondexploitatie Houten 2023 voor. Het raadsvoorstel is in juni al inhoudelijk besproken, maar omdat er nog geen accountantsverklaring was, kon er nog geen besluitvorming over plaatsvinden. Omdat de verklaring inmiddels is afgegeven wordt dat nu alsnog gedaan.

Jan Rinkel is woordvoerder bij dit onderwerp in het rondetafelgesprek en in de raadsvergadering.

Tweede begrotingswijziging Werk en Inkomen Lekstroom (WIL) 2023

WIL heeft een eigen planning- en controlcyclus die bestaat uit een kaderbrief/nota, een begroting, een mogelijke wijziging hierop en een jaarverslag. Dit voorstel behandelt de tweede ontwerp begrotingswijziging voor 2023.

WIL stelt op basis van haar tussentijdse rapportage een eenmalige wijziging van de begroting 2023 voor van €105.417. De wijziging is een ophoging als gevolg van stijgende Cao-lonen. Voorgesteld wordt om het lokaal budget van Houten op te hogen omdat er een tekort dreigt. De kosten zijn nu €69.000 en lopen waarschijnlijk op naar €100.000 euro voor 2023. Om de ambities van de gemeente Houten te realiseren in 2023 was rekening gehouden met een eenmalig bedrag van €100.000 in de reserve lokaal budget (in de begroting van de WIL). Dit bedrag is vanwege accountant-technische redenen in de jaarrekening van Werk en Inkomen Lekstroom (WIL) van 2022 teruggestort aan de gemeente Houten.

Mathieu Cox is woordvoerder bij dit onderwerp in het rondetafelgesprek. In de raadsvergadering voert Eef Stiekema het woord hierover.

Het bestuur van BghU heeft op 28 juni jl. haar 2de begrotingswijziging 2023 in concept vastgesteld. Het netto-effect voor 2023 bedraagt voor de gemeente Houten € 15.000. Dit verwerken we in de 2de bestuursrapportage 2023. Vanwege het onvermijdelijke karakter van de stijging (het betreft een CAO-aanpassing), is het advies hier geen zienswijze op af te geven.

Mathieu Cox is woordvoerder bij dit onderwerp in het rondetafelgesprek. In de raadsvergadering voert Eef Stiekema het woord hierover.

In 2020 heeft de gemeenteraad ingestemd met het projectplan ‘bedrijfsverplaatsing Lekdijk 28 Schalkwijk - Agrarische Structuurversterking’ en gekozen voor een actieve grondpolitiek voor het project ASV I. Dit betekent dat de raad heeft ingestemd met een grondexploitatie.

Er zijn, in samenwerking met omwonenden en klankbordgroepen, verschillende varianten uitgewerkt om tot een definitief plan te komen. Het college wordt gevraagd om in te stemmen met de uitwerking van het definitief plan voor het project ASV I. Als in september de raad instemt, kan gestart worden met het in procedure brengen van een bestemmingsplan.

Mathieu Cox is woordvoerder bij dit onderwerp in het rondetafelgesprek. In de raadsvergadering voert Bibi Verbeek het woord hierover.