Raadsvergaderingen 7 en 9 november over begroting, bezuinigingen, veiligheid en aardgasvrij maken De Polders

Komende week zijn er twee raadsvergaderingen in de gemeente Houten. Behalve de Begroting 2024 staan de Ronde van Houten, het Integraal Veiligheidsprogramma en het plan hoe op termijn de wijk De Polders aardgasvrij gemaakt kan worden op de agenda.

Beide gemeenteraadsvergaderingen starten om 19:00 uur. Op dinsdag wordt begonnen met het vragenhalfuur. Vervolgens wordt er gedebatteerd over de Begroting 2024 van de gemeente Houten. De begroting voor het komend jaar is sluitend, dat wil zeggen dat er geen tekort is. Voor de jaren erna laat de begroting echter grote tekorten zien, oplopend tot ruim €11 miljoen. Inmiddels is duidelijk dat we de komende jaren meer geld krijgen vanuit het gemeentefonds waardoor het tekort nu iets terugloopt.

Er zal dus zeker iets moeten gebeuren om die tekorten nog veel verder terug te dringen. Daarom is het college met het voorstel gekomen om samen met inwoners, verenigingen en ondernemers te onderzoeken hoe er bezuinigd kan worden. Dit wordt de Ronde van Houten genoemd; wie dacht dat het hier om een wielerwedstrijd ging, moet ik teleurstellen. Het is echter wel een soort race tegen de klok: kunnen we op tijd voldoende bezuinigingsmaatregelen bedenken om de begroting weer structureel sluitend te krijgen.

Het derde onderwerp waarover is het Integraal Veiligheidsprogramma waarin beschreven wordt op welke manier het college aan een veiliger Houten wil werken. Erg belangrijk wat de VVD betreft omdat het aantal zogenaamde high-impact-crimes zoals woninginbraken, geweldsmisdrijven en autokraker te hoog zijn.

Tot slot gaat de gemeenteraad in debat over het plan waarin wordt beschreven hoe de komende twee jaar samen met de inwoners van De Polders nagedacht gaat worden over het aardgasvrij maken van hun wijk.

De besluitvormende raad is direct na de schorsing, hierin worden naast eerder genoemde onderwerpen besluiten genomen over tal van raadsvoorstellen. Zie voor een overzicht de agendapunten hieronder bij de agendapunten van de raad van 9 november. Over deze onderwerpen wordt niet meer gedebatteerd omdat de raads- en commissieleden in de rondetafelgesprekken hebben aangegeven dat er voldoende informatie is gewisseld om een besluit te kunnen nemen. Normaal gesproken betekent dit dat alle raadsleden zullen instemmen met het raadsvoorstel.

Samenvattingen van de raadsvoorstellen waarover gedebatteerd en besloten wordt kunnen hier gelezen worden. Raadsvoorstellen en achterliggende documenten zijn hier te vinden. Je kunt de raadsvergadering bezoeken in het gemeentehuis of live meekijken via Notubiz.

Agendapunten 7 november

1. Opening
    2. Vaststellen agenda
    3. Vragenhalfuur