Asielzoekers in Houten Oost? Belangrijk te weten onder welke voorwaarden!

Vandaag verscheen een artikel in het Algemeen Dagblad over het mogelijk plaatsen van asielzoekers in Houten Oost. In het stuk geeft VVD fractievoorzitter Eef Stiekema aan dat het aantal spoedzoekers en jongeren wellicht aangepast kan worden omdat het aantal asielzoekers ook is verhoogd ten opzichte van eerder. Maar er is meer over te zeggen.

Vandaag verscheen een artikel in het Algemeen Dagblad over het mogelijk plaatsen van asielzoekers in Houten Oost. In het stuk geeft VVD fractievoorzitter Eef Stiekema aan dat het aantal spoedzoekers en jongeren wellicht aangepast kan worden omdat het aantal asielzoekers ook is verhoogd ten opzichte van eerder. Toen was het plan 100 asielzoekers te huisvesten op de Essenkade, samen met een aantal maatschappelijke Houtense organisaties en 150 spoedzoekers en jongeren.

Voor de volledigheid vinden we het belangrijk te vertellen dat Stiekema de journalist ook vertelde dat alle voorwaarden op basis waarvan het plan aan de Essenkade werd goedgekeurd hier wat hem betreft ook gelden: “Alles wat afwijkt van dat plan moeten we natuurlijk nog goed bekijken voor we een definitief besluit over woningen voor asielzoekers in Houten Oost kunnen nemen. En dat geldt niet alleen voor het aantal asielzoekers dat geplaatst kan worden, er zijn destijds ook andere voorwaarden gesteld.”

Voorwaarden waar het dan bijvoorbeeld over gaat zijn dat het moet gaan om zogenaamde kansrijke asielzoekers. Stiekema: “Mensen waarvan al vrijwel zeker is dat ze een verblijfsvergunning krijgen. Voor zogenaamde veiligelanders is geen plaats in Houten! Ook moeten zorgen van omwonenden weg genomen kunnen worden door te zorgen dat het helder is hoe de veiligheid gewaarborgd wordt en waar mensen met hun zorgen terecht kunnen: is dat de gemeente, het COA of een andere instelling? Verder willen we net als bij Essenkade dat de locatie na 3 jaar wordt geëvalueerd zodat bekeken kan worden of het op deze plaats wel kan blijven en dat er in een vroeg stadium wordt nagedacht over een exitstrategie voor over 15 jaar.”

Tot slot benadrukt de VVD dat er eerst nog met de omgeving gesproken moet worden voordat er een besluit genomen kan worden.