ProRail nam de brandbrief serieus en nodigde gemeenteraadsleden uit om in gesprek te gaan over deze problematiek. Gisteren was het zover: een wethouder, statenlid en raads- en commissieleden uit Rheden (die het initiatief hadden genomen voor de brief), Dordrecht, Rotterdam en Houten ging naar Utrecht Centraal voor een uitgebreide toelichting en een goed gesprek. Naast de raadsleden waren er ook ervaringsdeskundigen: Bas en Enith uit Houten en Nick uit Dordrecht. Het werd maar weer eens duidelijk hoe moeilijk het is voor hen is als een lift het niet doet, bijvoorbeeld omdat het vervangend vervoer uren op zich laat wachten of de empathie bij de klantenservice ver te zoeken is. Met name dankzij Bas, Enith en Nick kreeg ProRail goede en soms erg eenvoudig uit te voeren tips die voor verbetering kunnen zorgen.
We spraken af dat ProRail met de tips aan de gang gaat en ons terugkoppelt over de voortgang. Mooi om te zien dat de brandbrief en de brede steun ervoor hiertoe heeft geleid!
Overigens bleek dat meer dan de helft van de uitval van liften ontstaat door vandalisme. We gaan graag in gesprek met het college van burgemeester en wethouders van Houten om te kijken hoe dat aangepakt kan worden.
Wij willen graag directeur Karen te Boome van ProRail Stations bedanken voor het goede ontvangst. Verder veel dank aan alle medewerkers die de rondleiding verzorgden en het gesprek met ons voerden: Freek en Jeroen voor de heldere uitleg over de techniek en bereikbaarheid, Annette, Chiel en Harro voor het waardevolle gesprek over het onderhoud, voorraadbeheer en verbeterplannen en alle anderen die het bezoek faciliteerden.
(foto’s: ProRail)