JEUGDVERORDENING HOUTEN EN OPLEGNOTITIE JEUGDVERORDENING HOUTEN
De Jeugdwet regelt dat met ingang van 1 januari 2015 gemeenten verantwoordelijk zijn voor de preventie, ondersteuning, hulp en zorg aan jeugdigen en ouders bij opgroei- en opvoedproblemen, psychische problemen en stoornissen. Op grond van de Jeugdwet zijn gemeenten verplicht om een verordening vast te stellen waarin onder meer de voorzieningenstructuur die de gemeente op basis van gemeentelijk beleid zal waarborgen wordt geregeld. De Jeugdverordening kan niet los gezien worden van de beleidsplannen en vormt in feite de juridische vertaling op hoofdlijnen van datgene wat in de beleidsplannen is bepaald. Uit de oplegnotitie blijkt dat de artikelen binnen het vastgestelde beleid passen. Nieuwe keuzes worden niet voorgelegd. De verordening moet op 1 november 2014 vastgesteld zijn en met ingang van 1 januari 2015 in werking treden.
Dit onderwerp wordt in de VVD fractie behandeld door Yvonne van Dijk. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.
WMO BELEIDSKADER 2015-2018 EN VERORDENING MAATSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING
Dit voorstel betreft het Wmo Beleidskader 2015-2018 en de Wmo-verordening. De Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo2015) schrijft voor dat de gemeenteraad een beleidsplan vaststelt en tevens is vastgelegd welke onderwerpen daarin moeten worden meegenomen.
In het jaar 2008 is voor de eerste maal een beleidskader vastgesteld: Mee(r) doen in Houten. Wmo Beleidskader 2008-2012. Daarna volgde het Wmo Beleidskader 2012-2015. Dit Beleidskader bouwt daarop voort, evenals op de AWBZ-Visie die in december 2013 is vastgesteld en de nieuwe Wet maatschappelijke ondersteuning die in juli 2014 door de Eerste Kamer is vastgesteld. Het beleidskader maakt onderdeel uit van de Sociale Agenda 2012-2015 die op 28 juni 2012 door de Raad is vastgesteld. Het Wmo Beleidskader bevat de kaders van het beleid dat de gemeente wil voeren op het gebied van maatschappelijke ondersteuning. Op onderdelen zullen aparte plannen collegevoorstellen volgen.
In verband met de nieuwe Wet maatschappelijke ondersteuning, de Participatiewet en Jeugdwet zijn er de komende jaren veel veranderingen in het sociale domein, zodat een actieve monitoring nodig is op zowel financieel als inhoudelijk vlak. Om de nieuwe wet en het beleid te verankeren in de uitvoering is tevens de nu voorliggende verordening opgesteld. Ook hierbij heeft de wet bepaald wat er in ieder geval in de verordening opgenomen moet worden. Deze verordening is gebaseerd op de modelverordening van de VNG en in samenspraak met de Lekstroomgemeentes opgesteld. De nadruk van deze verordening ligt op het proces. Zowel in het Beleidskader als in de Verordening maatschappelijke ondersteuning zijn de onderwerpen ‘AWBZ begeleiding’ en Huishoudelijke Ondersteuning meegenomen.
De Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 wil garanderen dat mensen met een beperking kunnen meedoen aan de samenleving en zelfstandig kunnen blijven wonen. De gemeente is verantwoordelijk voor de organisatie van hulp en ondersteuning zodat mensen mee kunnen blijven doen in de samenleving. In de afgelopen jaren heeft de gemeente Houten samen met bewoners en instellingen hard gewerkt de Wmo een stevige basis te geven. Vooral de resultaten op het gebied van leefbare buurten en dorpen, toegang tot en levering van individuele ondersteuning aan inwoners en informele hulp door mantelzorgers en vrijwilligers zijn nu sterk ontwikkeld. Houten kan daarbij rekenen op de inzet van veel en actieve vrijwilligers. Met de ombuigingen is de sociale infrastructuur afgeslankt tot een efficiënt samenspel van vrijwilligers en professionals. Gezien de veranderingen die op ons af komen hebben we deze basis, die kwalitatief goed is, hard nodig, maar is het tegelijkertijd nodig een nieuw Beleidskader op te stellen. Dé uitdaging de komende jaren is om mensen zich bewuster te laten worden van hun eigen rol in hun eigen leven. Hier leggen we bij de onderwerpen preventie, de eigen kracht en het sociaal netwerk meer de nadruk op. Daarnaast zal de gemeente een belangrijke rol spelen bij de fysieke aandachtspunten om mee te kunnen doen, de organisatie van de toegang en de passende ondersteuning. De vraaggerichte aanpak in het kader van de Kanteling wordt nog belangrijker. De grote veranderingen die op komst zijn moeten we een plek geven zonder de continuïteit van de zorg te frustreren. Er staat de komende jaren zoveel te gebeuren in het sociale domein, dat een dynamisch planningsproces nodig is. Hiervoor wordt een uitvoeringsplan voor alle actiepunten opgesteld waarvan de voortgang periodiek met de wethouder en de Wmo-raad wordt besproken. Ook de gemeenteraad zal periodiek op de hoogte worden gehouden via voortgangsrapportages. Op een aantal onderdelen volgt een apart collegevoorstel.
Dit onderwerp wordt in de VVD fractie behandeld door Geert Renia. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.
SPREEKRECHT VOOR BURGERS
Burgers hebben spreekrecht bij rondetafelgesprekken. Zij kunnen zich hiervoor aanmelden bij de gemeente tot 12.00 uur op de betreffende vergaderdag. Dat kan digitaal of telefonisch via 030 - 63 92 785. Inwoners en instellingen kunnen worden uitgenodigd of zichzelf aanmelden om een toelichting te komen geven op (aspecten van) een raadsvoorstel of een door hen aan de raad gericht schrijven. Ook bestaat de gelegenheid uw mening kenbaar te maken over onderwerpen die niet op de agenda staan van de rondetafelgesprekken maar wel geagendeerd zijn voor een (daarop volgende) raadsvergadering.
Er kan niet worden ingesproken over:
- een besluit van het gemeentebestuur waartegen bezwaar of beroep openstaat of heeft opengestaan;
- benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen;
- een gedraging waarover een klacht ex artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan of kon worden ingediend.
VRAGEN?
Als u vragen over deze of andere onderwerpen heeft dan kunt u contact opnemen met de VVD fractie via het contactformulier op deze site.