Leegstand winkels Castellum aanpakken door gratis verhuur?

Afgelopen week stelde SGP Houten schriftelijke vragen over de winkelleegstand in Castellum. De partij wil graag weten wat het college aan de leegstand doet. Ook werd de suggestie gedaan om panden gratis te verhuren. Vreemd dat de partij met deze vragen komt: VVD fractievoorzitter Eef Stiekema licht toe.

Vooropgesteld moet gezegd worden dat alle initiatieven om winkelleegstand te verminderen toe te juichen zijn! Het is niet voor niets dat VVD Houten op 20 maart j.l. schriftelijke vragen stelde om het college aan te sporen aansluiting te zoeken bij de landelijke Retailagenda.

Deze Retailagenda beschrijft hoe de overheid afspraken wil maken met 50 gemeenten voor het aantrekkelijker maken van winkelgebieden. Op deze manier kan leegstand tegen worden gegaan, worden regels verminderd om horeca faciliteiten en dienstverlening te combineren in de winkel (experiment in 12 gemeenten waaronder Zeist) en wordt scholing voor winkelpersoneel gestimuleerd zodat beter ingespeeld kan worden op de veranderende consumentvraag. Investeringen hiervoor kunnen mogelijk worden ondersteund vanuit het ministerie van Economische Zaken en het Pensioenfonds Detailhandel.

In de beantwoording (zie bijlage) gaf het college op 21 april aan goed op de hoogte te zijn en de inzichten, ideeën en  middelen van de Retailagenda te gaan gebruiken bij de op te stellen detailhandelsvisie. Deze visie zal in de gemeenteraad besproken worden in november 2015. Het idee is dan ook hele winkelcentra interessanter en aantrekkelijker te maken en niet per straat te micro-managen.

In de schriftelijke vragen doet de SGP ook de suggestie om het voorbeeld van de gemeente Hengelo te volgen. Daar worden volgens de partij onorthodoxe maatregelen genomen om leegstand tegen te gaan: panden worden 6 maanden gratis verhuurd.

Maar wat zijn eigenlijk de vooruitzichten voor de lege panden van de Fossa Italica? En zijn de genoemde maatregelen wel zo onorthodox? Om dit uit te zoeken belde fractievoorzitter Eef Stiekema met de vastgoedbeheerder van Castellum. Deze gaf aan dat er goed contact is met de gemeente om het winkelcentrum aantrekkelijker te maken; op basis daarvan zijn al aanpassingen gedaan. Ook is men momenteel in gesprek met geïnteresseerde ondernemers voor deze panden. De 'casus Hengelo' werd overigens als niet echt bijzonder geclassificeerd: er wordt wel vaker onderhandeld over een huurvrije periode. In Hengelo moet dan ook nog eens een jury bepalen wie in aanmerking komt hiervoor: onhandig en onnodig.

Landelijk gezien is de winkelleegstand momenteel 9,2%, in Houten is dat 4,9% (bron). Nu is het natuurlijk vervelend dat de Fossa Italica al sinds de nieuwbouw niet volledig gevuld is en is ieder initiatief dat de leegstand verminderd te prijzen. Maar om nu vooruitlopend op de nieuwe detailhandelsvisie iets voor te stellen wat al gedaan wordt is vragen naar de bekende weg.

SGP Houten had beter het vrijgeven van de winkelopeningstijden kunnen steunen zodat de detailhandel kan werken aan haar toekomstbestendigheid. Dat was in de strijd tegen winkelleegstand een effectievere actie geweest. Gelukkig was er zonder deze partij ook een meerderheid voor het speerpunt van VVD Houten om de openingstijden vrij te geven.