De agenda van Marcel Dagniaux deze week

Het politieke seizoen is weer begonnen en de agenda begint langzaam weer vol te lopen. VVD Raadslid Marcel Dagniaux laat zien wat er op de agenda staat.

Afgelopen woensdagavond heb ik, op uitnodiging van burgemeester Backhuijs van Nieuwegein, deelgenomen aan een discussie met raadsleden van U-10 gemeenten over de vraag hoe raadsleden, maar ook inwoners, meer betrokken kunnen worden bij dit samenwerkingsverband van tien Utrechtse gemeenten.

De projectorganisatie U-10 had een aantal vragen voorbereid die de basis vormden voor een levendige discussie. Duidelijk werd wel dat voor menig raadslid nog niet helemaal duidelijk is wat we nu eigenlijk willen met de U-10. Een centraal thema was ook hoe raadsleden nu aangehaakt kunnen blijven bij de diverse onderwerpen die op zogenaamde bestuurstafels (overleg over een bepaald thema, bijv. duurzaamheid, vervoer, volkshuisvesting ed) besproken worden. En kunnen raadsleden en inwoners ook onderwerpen aandragen voor zo'n bestuurstafel.

Ik ben van mening dat de U-10 zeker goede kansen biedt voor het uitbouwen van de regionale samenwerking. Maar dat vergt wel het nodige van ons als raadsleden om hier aktief in te participeren en van bestuurders om raadsleden hierin (tijdig) mee te nemen.

Komende vrijdag staat de jaarlijkse BBQ op het programma voor bestuur en fractie van VVD-Houten.

Aanstaande zaterdag gaan collega raadslid Yvonne van Dijk en ik naar Den Bosch voor een raadsledencongres over de decentralisaties (WMO, Participatiewet, Jeugdzorg). Naast informatie die we daar krijgen kunnen we daar ook in gesprek met minister Plasterk en de staatssecretarissen Klijnsma en van Rijn. Over onze ervaringen op het congres volgende week meer.