Waar gaan de rondetafelgeprekken van 22 september over?

Op dinsdag 22 september worden er weer rondetafelgesprekken gehouden, in dit artikel kunt u lezen waar deze over gaan en welke VVD fractieleden deelnemen aan de gesprekken.

Cliënt- en Burgerbetrokkenheid Sociaal Domein - Het Houtense model

Dit voorstel betreft de formeel geregelde Cliënt- en Burgerbetrokkenheid binnen het Sociaal Domein. Tot nu toe adviseren de Cliëntenraad Werk & Inkomen en de Wmo-raad het college gevraagd en ongevraagd over zaken die spelen op hun specifieke adviesterreinen. De Participatiewet, de Jeugdwet en de Wet maatschappelijke ondersteuning betreffen echter meer doelgroepen dan voorheen en vergen een maatschappelijke discussie over de betrokkenheid van bewoners bij de problematiek in het Sociaal Domein. Om dit goed vorm te geven is gewerkt aan Het Houtense model voor Cliënt- en Burgerbetrokkenheid Sociaal Domein, met themagerichte satellieten en een verbindende Adviesraad Sociaal Domein. Dit model is tot stand gekomen en ontwikkeld in overleg met betrokkenen.

Dit onderwerp wordt behandeld door VVD commissielid Geert Renia, in de raadsvergadering zal Marcel Dagniaux het woord voeren, klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

Opheffing Bestuur Regio Utrecht (BRU)

Met het afschaffen van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen Plus (WGR+) is de wettelijk verplichte samenwerking in de regio Utrecht komen te vervallen. Vóór de zomer hebben de raad van Houten en de overige raden van de BRU-gemeenten besloten tot de voorgenomen opheffing van de gemeenschappelijke regling BRU. Het Dagelijks Bestuur BRU heeft ondertussen een concept liquidatieplan opgesteld en vraagt aan de raden om hierop vóór 16 november 2015 hun zienswijzen te geven. Ook vraagt het DB BRU om vóór 25 november 2015 een definitief besluit te nemen over de opheffing van het BRU.

Dit onderwerp wordt behandeld door VVD raadslid Marcel Dagniaux, klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

Rekenkamerrapport Onderwijshuisvestingsbeleid.

Sinds 1 januari 1997 zijn de taken en bevoegdheden op het terrein van onderwijshuisvesting overgedragen van het rijk naar gemeenten. Een van de instrumenten om daar vorm aan te geven is het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP Onderwijs). Dit IHP zal eind 2015 worden geactualiseerd. Daarnaast is er per 1 januari 2015 sprake van 'doordecentralisatie': de schoolbesturen (voor zowel het voortgezet als primair onderwijs) nu ook verantwoordelijk geworden voor aanpassingen en het onderhoud aan de buitenkant van de schoolgebouwen. Diverse raadsleden hebben aangegeven te willen weten hoe de raad nu nog kan sturen op de onderwijshuisvesting en of de raad optimaal gebruik maakt van zijn mogelijkheden. De Rekenkamer heeft hier onderzoek naar gedaan, haar aanbevelingen worden in dit rapport besproken.

Dit onderwerp wordt behandeld door VVD raadslid Yvonne van Dijk, klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

Het planologisch mogelijk maken van het oprichten van 3 woningen aan de Korenmolen 3-5

Voor het perceel aan de Korenmolen 3-5 zijn in het laatste decennium al verschillende plannen voor herontwikkeling gemaakt. Alle gemaakte plannen zijn echter nooit gerealiseerd omdat er enerzijds geen draagvlak voor was bij de omwonenden en anderzijds omdat de financiële crisis roet in het eten gooide. Na de intrekking van het in 2014 voorliggend plan (6 generatiewoningen), die op geen enkel draagvlak van de buurt kon rekenen, is er een uitgebreid participatietraject doorlopen. Tijdens dit proces hebben initiatiefnemer, omwonenden en gemeente in nauw overleg randvoorwaarden opgesteld op basis waarvan de initiatiefnemer diverse plannen heeft ontwikkeld. Na een aantal aanpassingen, op uitdrukkelijk verzoek van de omwonenden, heeft dit geresulteerd in het voorliggend plan. Het plan bestaat uit de bouw van drie woningen (één vrijstaande woning en een twee-onder-een kap) op het perceel. Behalve de direct naast wonende familie kan iedereen zich vinden in dit plan. Deze familie vindt het plan op zich goed en acceptabel, alleen heeft zij moeite met de dak- en goothoogte. Deze hoogtes voldoen echter wel aan de in het begin door alle partijen opgestelde en geaccepteerde randvoorwaarden. De raad wordt voorgesteld een verklaring van geen bedenkingen af te geven voor het voorliggende plan.

Dit onderwerp wordt behandeld door VVD commissielid Robert Paling, in de raad voert raadslid Ruud Vis het woord, klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

Raadsvoorstel bestemmingsplan Kleine open plekken Houten-Zuid (2015-059)

Het bestemmingsplan omvat twee terreinen die beiden onderdeel uitmaken van de Vinex-uitbreidingen:

• Het perceel aan de Kademuur, ten westen van basisschool De Stek, op de hoek van de Kademuur en de Granietsteen.
  • Het terrein aan het Blauwgras in de woonwijk Hofstad IV, nabij het Bastion Hofstad. Aan de zuidzijde van dit terrein loopt een fietsroute, het Westrumspad.

Op het perceel aan de Kademuur komt 1 vrijstaande woning. Op het terrein aan het Blauwgras komen 3 vrijstaande woningen. Het plan is om de locaties uit te geven in vrije kavels voor particulier opdrachtgeverschap. Omdat de voorkeursgrenswaarde van geluidsbelasting door wegverkeer op de gevel van de nieuw te realiseren woningen aan het Blauwgras zal worden overschre den, wordt parallel aan het besluit over het bestemmingsplan een besluit tot vaststelling hogere waarden voor deze locatie genomen. Beide besluiten hebben vanaf 14 mei 2015 zes weken als ontwerp ter inzage gelegen. In deze periode zijn geen zienswijzen binnengekomen.