Vluchtelingenopvang in Houten

Zoals al heel duidelijk uiteen gezet in het artikel van Eef Stiekema op deze site vangt Houten momenteel, in het kader van de crisisnoodopvang, vluchtelingen tijdelijk op in de Wetering. Omdat dit crisisopvang is valt dit onder de bevoegdheid van de burgemeester. De Raad is afgelopen maandagavond door de burgemeester en wethouder van Dalen bijgepraat over de diverse vormen van opvang.

Het college is in gesprek met het Centraal Opvang Asielzoekers over eventueel andere mogelijkheden die Houten heeft om te ondersteunen.

Ik heb het college maandag nadrukkelijk gevraagd om die mogelijkheden ook vooral breder te onderzoeken dan "alleen" mensen fysiek opvangen op Houtens grondgebied. Denk daarbij aan uitgebreidere vormen van (ambtelijke) ondersteuning van andere gemeenten.

Voorop staat dat ook Houten een verantwoordelijkheid heeft in het oplossen van de problemen waar ons land voor staat, maar dit moet altijd gebeuren door zorgvuldig risico's en mogelijkheden af te wegen. Daar hebben wij als Raad uiteraard onze verantwoordelijkheid in.

Als VVD zijn we wel geschokt door een ongenuanceerd spandoek dat eergisteren in de openbare ruimte is opgehangen. Dat er bezorgdheid is in (delen van) de Houtense samenleving is begrijpelijk maar van dergelijke uitingen distantiĆ«ren wij ons nadrukkelijk.