Stand van zaken vluchtelingenopvang Houten

Vandaag werd de gemeenteraad geïnformeerd over de stand van zaken over de opvang van vluchtelingen in Houten. In dit artikel kunt u lezen wat de stand van zaken is en wat de fractie van VVD Houten daar van vindt.

Sinds woensdag 30 september heeft de gemeente Houten plaats geboden aan 171 vluchtelingen. De groep vluchtelingen bestaat uit een gemêleerd gezelschap van alleenstaanden en gezinnen uit verschillende landen.

De gemeente Houten heeft onderdak aan deze mensen geboden omdat er landelijk enorme behoefte is aan verschillende soorten vluchtelingenopvang. Dit heeft te maken met het feit dat het asielsysteem de vraag niet aankan, de AZC's zitten vol en er komt onvoldoende snel nieuwe noodopvang voor langere tijd beschikbaar. Momenteel worden daardoor vluchtelingen van crisisnoodopvang naar crisisnoodopvang gesleept. In onze regio wordt de crisisnoodopvang gecoördineerd door de Veiligheidsregio Utrecht (VRU).

De communicatie van de gemeente hierover vindt plaats via haar website. Ook is er een liveblog gestart waar de laatste informatie wordt gedeeld. Daarnaast heeft de gemeente omliggende bedrijven en omwonenden per brief geïnformeerd over de crisisopvang.

Verschillende vormen van opvang

Zoals ook in ons eerder bericht op de site stond zijn er verschillende vormen van opvang. Voor Houten gaat het om de opvang van:

1. statushouders. Dat zijn vluchtelingen met een (tijdelijke) verblijfsvergunning die recht hebben op zelfstandige huisvesting. Er is een landelijke taakstelling: elke gemeente is verplicht om evenredig met het aantal inwoners een aantal statushouders te huisvesten. De taakstelling is voor dit jaar 83, de verwachting is dat deze voor 2016 verhoogd wordt naar 160-200 personen.
  2. asielzoekers die net in Nederland zijn aangekomen, maar waar nog geen plaats voor is in de asielzoekerscentra. Voor Houten gaat het dan om de crisisnoodopvang in de Wetering van 171 vluchtelingen.
  3. asielzoekers die in afwachting zijn van een verblijfsvergunning in een asielzoekerscentrum (AZC).

Aanvullend op bovenstaande kunnen particulieren sinds kort tegen een vergoeding voor enige tijd statushouders die in afwachting zijn van definitieve plaatsing in een gemeente huisvesten. De gemeente noemt hierbij het soort huisvesting dat ook wordt gebruikt voor seizoensarbeiders in de fruitteelt. De gemeente onderzoekt of dit ook een mogelijke optie is voor Houten.

Het COA heeft de gemeente gevraagd om de kortdurende crisisnoodopvang met drie dagen te verlengen. De gemeente heeft aangegeven hiertoe in staat en bereid te zijn.

Ook is de gemeente in gesprek met het COA over de mogelijkheden voor een asielzoekerscentrum. Eerder is al aangegeven dat de gemeente een grootschalige locatie niet realiseerbaar vindt. Naar aanleiding daarvan wordt nu onderzocht of een kleinere locatie als satelliet van een grotere AZC elders beschikbaar, realiseerbaar en wenselijk is. Als dat zo is, dan zal de gemeente een traject van overleg en inspraak met inwoners starten en dit laten volgen door inspraak door de gemeenteraad.

Alle informatie van de gemeente over bovenstaande stand van zaken kan teruggelezen worden in de vandaag verstuurde collegebrief

Wat vindt de VVD fractie hiervan?

De crisisnoodopvang in Houten is op een goede manier geregeld waarbij er aan lokale ondernemers is gedacht en de gemeente alles goed in de hand heeft. De groep vluchtelingen bestaat uit een gemêleerd gezelschap, de sfeer in de sporthal is goed; er hebben zich geen ongeregeldheden voorgedaan.

De gemeente heeft aangegeven dat de organisatie een verlenging van 72 uur aan kan. De VVD fractie begrijpt dat het COA vraagt om de kortdurende opvang te verlengen omdat er weinig mogelijkheden zijn om de opvang op een andere plek te verlengen.

Wij kunnen ons vinden in een verlenging van 72 uur, maar maken ons ook zorgen over de belasting van de opvang voor de ambtelijke organisatie. De crisisnoodopvang kan niet keer op keer verlengd worden.

Over een kleinschalige asielzoekerscentrum als satelliet van een grotere AZC elders zijn wij zeer kritisch. Of wij hier voor of tegen zijn hangt echter af van de locatie, de infrastructuur er omheen, hoe veiligheid, zorg en dergelijke geregeld zijn. Ook is voor ons het proces van overleg en inspraak van inwoners ontzettend belangrijk. Ons definitieve standpunt zullen wij naar aanleiding hiervan bepalen.