VASTSTELLING VISIE VERPLAATSING NIET-AGRARISCHE BEDRIJVEN
Er is een visie inclusief beoordelingskader ontwikkeld om verzoeken voor verplaatsing van bestaande niet-agrarische bedrijven binnen het buitengebied te kunnen faciliteren. In het kader van uitnodigingsplanologie voorziet de visie niet in harde eisen of normen waar een dergelijk verzoek aan moet voldoen. Het centrale uitgangspunt van de visie is dat een verplaatsing een maatschappelijke meerwaarde met zich mee moet brengen. In de visie is omschreven waaruit die maatschappelijke meerwaarde zoal uit kan bestaan. Door geen harde eisen of normen op te nemen, wordt een handvat geboden aan initiatiefnemers om zelf met plannen te komen. Zodoende kunnen ook argumenten die op dit moment niet bekend zijn, toch later een invulling geven aan die maatschappelijke meerwaarde.
ONDERZOEKSOPZET INTENSIEVERE SAMENWERKING HOUTEN EN WIJK BIJ DUURSTEDE
Op 27 mei 2014 hebben de colleges van gemeenten Houten en Wijk bij Duurstede met een startdocument aan de ambtelijke organisatie de opdracht gegeven om een verkenning uit te voeren naar mogelijke intensievere vormen van samenwerking.
Daartoe is eerst een onderzoeksopzet geschreven die op 3 september door de colleges is vastgesteld. Het college legt deze onderzoeksopzet vervolgens voor aan de raad. Beide gemeenten hebben een zelfde doel bepaald voor samenwerking: het verbeteren van de kwaliteit van de dienstverlening, het verminderen van de kwetsbaarheid van de dienstverlening en het verminderen van de kosten van de gemeentelijke organisatie en gemeentelijke taken.
SPREEKRECHT VOOR BURGERS
Burgers hebben spreekrecht bij rondetafelgesprekken. Zij kunnen zich hiervoor aanmelden bij de gemeente tot 12.00 uur op de betreffende vergaderdag. Dat kan digitaal of telefonisch via 030 - 63 92 785. Inwoners en instellingen kunnen worden uitgenodigd of zichzelf aanmelden om een toelichting te komen geven op (aspecten van) een raadsvoorstel of een door hen aan de raad gericht schrijven. Ook bestaat de gelegenheid uw mening kenbaar te maken over onderwerpen die niet op de agenda staan van de rondetafelgesprekken maar wel geagendeerd zijn voor een (daarop volgende) raadsvergadering.
Er kan niet worden ingesproken over:
- een besluit van het gemeentebestuur waartegen bezwaar of beroep openstaat of heeft opengestaan;
- benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen;
- een gedraging waarover een klacht ex artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan of kon worden ingediend.
GEZONDHEIDSNOTA 2014 - 2017
In de vorige gezondheidsnota ‘Verleiden tot gezond gedrag’ waren pychosociale problemen, gewichtsproblemen en overmatig alcohol gebruik de belangrijkste thema’s. Zowel het landelijke beleidskader, de onlangs uitgebrachte preventienota van het rijk als de epidemologische gegevens van Houten laten zien dat deze drie thema's nog steeds actueel zijn. Op deze drie thema’s wil de gemeente de komende vier jaren extra inzetten of activiteiten van anderen ondersteunen. Lokaal gezondheidsbeleid kan niet los gezien worden van diverse ontwikkelingen in het gemeentelijke sociale domein. Met name de verschillende transities leiden ertoe dat gemeenten meer taken en bevoegdheden krijgen als het gaat om de zorg voor kwetsbare burgers. Gezondheidsbeleid kan hierin een bijdrage leveren. Gelet op bezuinigingen, de transities en het beroep op eigen verantwoordelijkheid, is investeren in preventie, waarbij inwoners zo lang mogelijk gezond en zelfstandig thuis
kunnen (blijven) wonen noodzakelijk.
GARANDEREN CONTINUITEIT BASISIACTIVITEITEN VAN HOUTEN & CO
VanHouten&co levert met haar basisactiviteiten een cruciale bijdrage aan de transities in 2013 en 2014. VanHouten&co wordt in 2015 geconfronteerd met hogere kosten ( cao, sociale lasten) die niet gecompenseerd worden door een hogere subsidie. Daarnaast valt ook subsidie vanuit rijksoverheid weg. In 2015 ontstaat ten aanzien van deze basisactiviteiten een tekort van € 50.000,- voor jeugd en € 70.000,- aan activiteiten die vrijwilligerswerk/ mantelzorg faciliteren.
VanHouten&co geeft aan dat deze tekorten leiden tot ontslagen en een beperkte of geen uitvoering van activiteiten. Het is gezien de directe bijdrage die de activiteiten leveren aan de transities wenselijk dat deze basisactiviteiten behouden blijven. Er is op dit moment geen dekking binnen de begroting 2015 voor het verlenen van een extra subsidie van €120.000. Daarom wordt voorgesteld de dekking van €120.000, - te zoeken binnen de “tussen de hekken geplaatste” budgetten van het sociaal domein. Vooruitlopend hierop is aan VanHouten&co een budgetbrief gestuurd waarin, onder voorbehoud van goedkeuring door de raad, het voornemen is benoemd een extra eenmalige subsidie in 2015 ten behoeve van continuïteit basisdienstverlening te verlenen, om te voorkomen dat VanHouten&co in de zomer van 2014 genoodzaakt zou zijn ontslagprocedures te starten.
ALGEMENE SUBSIDIEVERORDENING HOUTEN 2015
De VNG heeft een nieuwe, model Algemene subsidieverordening 2013 aan de gemeenten aangeboden. De huidige Algemene subsidieverordening (Asv) is gebaseerd op het VNG model van 2009 en is enigszins verouderd. De vaststelling van een nieuwe Asv is nodig om de overdracht van bevoegdheden van de raad aan het college te regelen, de reikwijdte van de Asv te verruimen tot alle beleidsterreinen en de Asv staatssteunproof te maken. Staatssteunproof maken houdt in dat de nieuwe Asv aan de Europese wet - en regelgeving moet voldoen. In Europa geldt een staatssteunverbod. Subsidie mag alleen aan een onderneming worden verstrekt als er geen sprake is van concurrentievervalsing.
UITPLAATSING VAN BELASTINGEN TEN GUNSTE VAN BGHU
Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU) is een Gemeenschappelijke regeling (GR) tussen de gemeente Utrecht, gemeente De Bilt en het Hoogheemraadschap de Stichtse Rijnlanden, die belast is met de uitvoering van de belastingtaak van de deelnemers. De colleges van de gemeenten Zeist, Nieuwegein, Houten, Bunnik en Lopik hebben van de BghU de mogelijkheid gekregen om toe te treden tot de GR. Het college van Houten heeft hiertoe in november 2013 een principebesluit genomen. Inmiddels heeft er verdiepend onderzoek plaatsgevonden. Het resultaat vormt voor het college aanleiding om daadwerkelijk toe te willen treden.
De afweging die voorligt is complex. De belastingtaak in Houten wordt uitstekend uitgevoerd. De verwachting is echter dat de huidige, recent afgenomen, krappe bezetting in combinatie met toekomstige investeringen een toenemend risico zijn voor aantasting van het huidige, hoge kwaliteitsniveau en de kosten van uitvoering. Daar staat de verwachting tegenover dat de BghU in staat is om in de toekomst meer schaalvoordelen te behalen en blijvend te investeren in de kwaliteit van dienstverlening. Het is niet mogelijk om deze eerste jaren af te wachten zonder verdergaande financiële consequenties. Het huidige belastingpersoneel kan nu worden overgenomen door de BghU als de gemeente Houten besluit om per 1 januari 2015 toe te treden. De BghU kan dit garanderen omdat ze nog bezig is met de invulling van de organisatie en daarbij rekening heeft gehouden met besluitvorming in 5 gemeenten in de loop van 2014. Deze garantie geldt niet voor een besluit in latere jaren.