VVD Statement Bestemmingsplan Eiland van Schalkwijk

Onderstaand statement is uitgesproken door VVD raadslid Ruud Vis in de raadsvergadering van 13 oktober 2015.

Laat ik beginnen met op te merken dat de VVD Houten zeker ook na het rondetafelgesprek de indruk heeft gekregen dat de wethouder en zijn ambtenaren goed hebben gekeken naar de ingediende zienswijze en dat de indieners ook van en goed antwoord zijn voorzien. Er is gekeken naar de mogelijkheden en niet beredeneerd vanuit de onmogelijkheden. Complimenten daarvoor.

De VVD fractie vindt dat een gezonde agrarische sector de basis is voor de ontwikkeling van het buitengebied van Houten. We zijn voor het  faciliteren van agrarische ondernemers, die hun activiteiten willen verbreden, zodat zij minder afhankelijk worden van één activiteit. Onze fractie vindt dat het buitengebied van Houten verder ontwikkeld moet kunnen worden voor regionale recreatie.

In dit bestemmingsplan zit volgens ons voldoende ruimte om initiatieven een goede kans te geven, zonder de mooie karakteristieke kenmerken van het Eiland uit het oog te verliezen. In dit plan wordt gezocht naar ruimte voor innovatie om dit gebied vitaal en levendig te houden. Het plan kan het gebied nog aantrekkelijker maken door het mogelijk maken van recreatie zodat nog meer mensen kunnen genieten van deze omgeving waar rust en vitaliteit hand in hand gaan. Dit spreekt ons zeer aan en past wat ons betreft dan ook goed bij de toekomstvisie van Houten om te willen fungeren als proeftuin. Het bestemmingsplan moet ruimte geven waar het kan en beschermen waar het moet.

Het gebied is in beweging en dat is mooi om te zien. Allerlei nieuwe ideeën en initiatieven zie je ontstaan op het gebied van duurzaamheid binnen de agrarische sector maar ook het exploiteren van oude boomgaarden of het aan huis willen verkopen van streekproducten. De VVD fractie ziet graag dergelijke initiatieven die uitgaan van de kracht van het eiland. Een sterke agrarische sector met hart voor streekproducten en met respect voor de karakteristieke kenmerken dat het gebied zo uniek maakt. De cijfers van het CBS laten echter ook zien dat het aantal agrarische ondernemers al een aantal jaar afneemt en het is wel deze sector die voor een groot gedeelte de uitstraling van het gebied voor zijn rekening neemt. We willen de wethouder vragen om alert te blijven op deze ontwikkeling en om aansluiting te blijven houden met de agrarische sector om nog beter de ambitie van deze groep te blijven faciliteren.

In het verlengde hiervan zien wij de ontwikkeling van het omzetten van bedrijfswoning naar burgerwoning. Dit baart ons enigszins zorgen en wel om de volgende redenen. We willen voorkomen dat dergelijke omzetting een beperking oplevert voor de ondernemersactiviteiten op het kavel zelf of aanpalende kavels. Volgens ons is het omzetten van bedrijfswoning naar plattelandswoning minder beperkend voor de ondernemer. Kan de wethouder aangeven of mijn constatering juist is en of het mogelijk is om hier beleid op te voeren.

Afsluitend, de fractie van VVD Houten omarmt de mogelijkheden om het gebied meer en op andere manieren te exploiteren en de mogelijkheden te benutten. We blijven de wethouder verzoeken om in gesprek te blijven met belanghebbenden wanneer het gaat om invulling te gaan geven aan de nu uit dit bestemmingsplan gehaalde recreatie gebieden en willen graag van de wethouder horen wanneer we dat voorstel in de Raad kunnen verwachten.

We kunnen instemmen met de nota zienswijzen en met het ontwerpbestemmingsplan.