VVD Statement bij het raadsvoorstel opheffen BRU

In dit artikel kunt u het statement van VVD raadslid Marcel Dagniaux lezen dat hij uitsprak tijdens de raadsvergadering van 13 oktober bij het raadsvoorstel om het Bestuur Regio Utrecht (BRU) op te heffen.

De VVD stemt in met het per 1 januari aanstaande opheffen van het Bestuur Regio Utrecht (BRU), zeker aangezien de regionale samenwerking U-10 daarvoor in de plaats komt.Een veel flexibeler, informeler regionaal netwerk waar op basis van thema’s al dan niet kan worden samengewerkt met één of meerdere gemeenten in de regio.

De VVD blijft wel alert op de kostenontwikkeling, zeker omdat er nog een forse taakstelling op regionale samenwerking staat. De verkeers-en vervoerstaak is naar de provincie gegaan, desondanks gaat nog een bijdrage van € 0,30 per inwoner naar de regionale verkeers- en vervoerstafel.

De VVD dient daarom een amendement in om de kosten van de samenwerking niet verder te laten stijgen.

De VVD is zoals al aangegeven een sterk voorstander van (regionale) samenwerking. De VVD fractie ondersteunt daarom de door mij ingediende motie, gebaseerd op het zogenaamde U-10 pamflet, waarbij de Raden veel nadrukkelijker in positie worden gebracht om hun verantwoordelijkheid, ook in U-10 verband, beter te kunnen nemen.