VVD Statement Rekenkamerrapport Onderwijshuisvestingsbeleid Gemeente Houten

Onderstaand statement werd uitgesproken door VVD raadslid Yvonne van Dijk bij de behandeling van het rekenkamerraport Onderwijshuisvestingsbeleid Gemeente Houten

Wij zijn blij met het door de rekenkamer uitgebrachte rapport. Van de bevindingen en conclusies nemen wij dan ook graag kennis. Het is goed dat een dergelijk onderwerp eens extra tegen het licht wordt gehouden want het gaat wel over een plaats waar onze kinderen vele uren van hun jeugd doorbrengen. Gelukkig is de conclusie dat het met de huisvesting van scholen in Houten over het algemeen goed gaat en er vooral aandacht moet blijven voor de problematiek rond het gebruik van de gebouwen door krimpend leerlingenaantal en de wens om zo veel mogelijk te voldoen aan de eisen die gesteld kunnen worden aan ‘frisse’ scholen.

Bij de beslispunten in het raadsvoorstel komen we er echter wel een tegen waar wij als VVD fractie moeite mee hebben. Beslispunt 2 luidt namelijk: In te stemmen met de aanbevelingen van het rapport.

De VVD fractie herkent zich met name niet in aanbeveling 2:

Neem de gemeenteraad nadrukkelijker mee in de plannen voor en de voortgang van de onderwijshuisvesting van de scholen in Houten. Hoewel de verantwoordelijkheid voor met name het onderhoud aan de huisvesting primair bij de scholen zelf ligt, wil de raad graag op de hoogte gehouden worden van de (voortgang van de) plannen voor het onderhoud of de vernieuwing van de onderwijshuisvesting in Houten. De cyclus van de gemeentelijke jaarstukken werkt daarin op dit moment niet afdoende voor de raad. De raad zou graag vaker geïnformeerd willen worden, om zo zicht te houden op datgene wat er binnen de onderwijshuisvesting in Houten gebeurt en wordt besloten.

Deze roep om details past niet in het door de coalitie afgesproken beleid van meer afstand nemen door kaders te stellen, minder regels en minder controles.

Sinds dit jaar dragen de schoolbesturen de verantwoordelijkheid voor het onderhoud van de scholen en niet de gemeente. De raad gaat hier niet over en de VVD fractie heeft er vertrouwen in dat de schoolbesturen de verantwoording aan zullen kunnen. Mocht dit niet het geval blijken dan willen we graag door bijvoorbeeld een collegebrief worden geïnformeerd. Daarmee wordt naar ons idee een voldoende invulling gegeven aan de rol van de raad.