Waar gaan de Rondetafelgesprekken van 27 oktober over?

Op dinsdag 27 oktober worden er weer rondetafelgesprekken gehouden, in dit artikel kunt u lezen waar deze over gaan en welke VVD fractieleden deelnemen aan de gesprekken.

Tweede bestuursrapportage 2015

De prognose van het begrotingssaldo 2015 is op basis van de 2e bestuursrapportage 2015 €60.000 positief (1e bestuursrapportage 2015: € 255.000 positief).

De prognose van het begrotingssaldo 2015 is inclusief een door de raad bij de begroting 2015 vastgestelde onttrekking aan de bestemmingsreserve economische crisis van €1,4 miljoen. Deze onttrekking is conform het besluit van de raad om de jaarrekeningresultaten / begrotingssaldi 2013-2017 met elkaar te verrekenen via de bestemmingsreserve economische crisis. De prognose van het begrotingssaldo 2015 is exclusief het financiële effect op de budgetten van het sociale domein. Dit is conform het besluit van de raad om ook in 2015 de voor- en nadelen op deze budgetten met elkaar te verrekenen via de bestemmingsreserve transities in samenhang.

Het financieel effect van de 2e bestuursrapportage 2015 is €195.000 negatief. De belangrijkste oorzaken zijn: een negatief effect vanuit de meicirculaire 2015, het incidenteel afboeken op een gedeelte van de taakstelling organisatie, bedrijfsvoeringen huisvesting, een stijging van de uitkeringslasten en een eenmalige uitkering op de salarissen op basis van het pensioenakkoord 2014. Een belangrijke positieve ontwikkeling is de hogere legesinkomsten uit omgevingsvergunningen.

Dit onderwerp wordt behandeld door VVD raadslid Marcel Dagniaux, klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

Begroting 2016

Het economische herstel zorgt op dit moment voor enige financiële stabiliteit. Dit komt ook tot uitdrukking in de meerjarenbegroting 2016-2019. De prognose is, in lijn met de afspraken hierover in het collegeprogramma, vanaf 2018 structureel sluitend.

Op de korte termijn (2016 en 2017) is er nog sprake van tekorten. Op basis van een onttrekking aan de bestemmingsreserve economische crisis is de begroting voor 2016 en 2017 echter incidenteel sluitend.

Prognose meerjarenbegroting 2016-2019 (bedragen x €1.000):

Omschrijving201620172018
Uitwerking perspectiefnota
(inclusief meicirculaire 2015)
-1.328-604277255
Onttrekking bestemmingsreserve economische crisis1.450650

Prognose meerjarenbegroting 2016-2019
(resultaat)
12246277255
Ter vergelijk: prognose financieel meerjarenperspectief 2016-2019 (op basis van perspectiefnota 2016)100100
250300

De prognose van de meerjarenbegroting 2016-2019 is in lijn met de prognose in de perspectiefnota 2016. Dit geeft rust en ruimte om de bestuurlijke urgentie de komende jaren te blijven richten op het realiseren van het omvangrijke pakket aan ombuigingsmaatregelen (€4,9 miljoen) in 2018, maar ook op de transformatie in het brede sociale domein.

Dit onderwerp wordt behandeld door VVD raadslid Marcel Dagniauxklik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

Meerjaren onderhoudsplannen en vervangingsinvesteringen gemeentelijke accommodaties

Medio 2015 zijn voor alle gemeentelijke accommodaties binnen de algemene dienst, de meerjaren onderhoudsplannen geactualiseerd.

De actualisatie heeft betrekking op alle accommodaties binnen de algemene dienst. Dus niet het strategisch vastgoed in de grondexploitatie. Hiermee is een goed inzicht verkregen in de staat van het gemeentelijk vastgoed zodat, in combinatie met het resultaat van de verbeterde bedrijfsvoering ten aanzien van het vastgoed, het mogelijk is om zowel onderhoud technisch als financieel goed te kunnen sturen op de vastgoedportefeuille.

Het college doet op basis daarvan een voorstel voor de vaststelling van de nieuwe, geactualiseerde meerjaren onderhoudsplanningen. De plannen hebben betrekking op de periode 2016 t/m 2025. In dit kader is gekeken naar het groot onderhoud, dagelijks onderhoud en de vervangingsinvesteringen. In deze actualisatie is rekening gehouden met eerder vastgestelde uitgangspunten met betrekking tot kwaliteitsniveau en terugverdientijd van investeringen (energiegebruik e.d.)

Dit onderwerp wordt behandeld door VVD raadslid Ruud Vis, klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.