VVD Statement Tweede Bestuursrapportage

Onderstaand kunt u het statement over de tweede bestuursrapportage lezen dat werd uitgesproken door VVD raadslid Marcel Dagniaux lezen.

De landelijke trend in de groei van de economie wordt gelukkig ook langzaam zichtbaar in Houten. De prognose in de bestuursrapportage voor het begrotingssaldo 2015 staat nu op +/+ € 60.000. Dit is wel een zeer bescheiden positief resultaat zeker als we hierbij in beschouwing nemen dat dit is mede dankzij een onttrekking uit de bestemmingsreserve economische crisis van € 1,4 miljoen!

Ook baart de financiële stand van zaken van de decentralisaties, of beter gezegd het ontbreken van een volledig inzicht hierin, de VVD wel zorgen. Er is door ons als Raad weliswaar als randvoorwaarde gesteld dat mee- en tegenvallers “binnen de hekken”, dat wil zeggentussen de diverse decentralisaties onderling, moeten worden opgevangen maar gaat dit lukken als tegenvallers  omvangrijk zijn? Bij de Jeugdzorg zien we bijv. dat er bij de begroting weliswaar een substantieel bedrag “achter de hand is gehouden”. Met de informatie waar we het nu mee moeten doen, nl. een lineaire extrapolatie van de cijfers van het 1e halfjaar, waarvan je je overigens ook moet afvragen hoe hard die zijn, zien we echter al dat dit bedrag tot een derde is geslonken. En als we daar bijvoorbeeld de discussie over de “onderbezetting van bedden” bij betrekken is dit “appeltje voor de dorst” al helemaal verdwenen.

Over die onderbesteding heeft de VVD tijdens de RTG al vragen gesteld aan de wethouder. De VVD wil graag van de wethouder weten:

1. Welke concrete aktie is/wordt ondernomen om deze tegenvaller van maximaal € 350.000 voor 2016 te minimaliseren?
  2. Hoe wordt voorkomen dat dit ook in 2016 zich gaat voordoen? Ik verwijs hierbij onder meer naar de VNG brief waarin wordt aangegeven dat men sterk betwijfeld of de zorginstellingen hun administratie in 2016 op orde hebben.

De tegenvaller voor het opvanghuis Talitha (op het moment dat een bewoonster 18 jaar wordt kunnen de kosten niet meer worden gedeclareerd bij haar oorspronkelijke woonplaats) is substantieel en als hier niets aan gebeurd ook structureel. Graag horen wij van de wethouder welke concrete actie is ondernomen om te zorgen dat Houten hiervoor wordt gecompenseerd.

Samengevat heeft de VVD, ondanks het feit dat de afgelopen jaren de uiteindelijke realisatie altijd fors positiever was dan de prognose in de bestuursrapportage, zorgen over het uiteindelijke begrotings-saldo aan het eind van het jaar.