Algemene ledenvergadering VVD Houten

Op woensdag 4 november j.l. heeft VVD Houten de Algemene Ledenvergadering gehouden. Het was een avond met boeiende sprekers.

Nadat de vergadering het bestuur vragen stelde over acties die het bestuur onderneemt ten aanzien van ledenwerving, was het woord aan Anita Vlam. Anita is VVD-Statenlid en vice- fractievoorzitter van de Statenfractie. Anita volgt Daniel Tuinman op als vertegenwoordiger vanuit de Staten richting de afdeling Houten. Ze stelde zichzelf voor en vertelde over de totstandkoming van Gedeputeerde Staten.

Tweede Kamerlid Perjan Moors vertelde over zijn dagelijks werk in Den Haag. Een groot verschil met het werk in de raad is dat het werk in Den Haag veel meer politiek dan inhoudelijk is. Ook gaf hij een toelichting op zijn portefeuille alsook werk als rapporteur aan het Europees Parlement vanuit de Kamercommissie SZW.

Vervolgens gaf gastspreker en PvdA wethouder Jocko Rensen een toelichting over de transities in het Sociale Domein. Een onderwerp met grote bestuurlijke en financiƫle impact. Hij vertelde hoe het college de zaken aanpakt. Er is bijvoorbeeld een relatief grote groep kinderen in Houten dat een beroep doet op de GGZ. Dit is aanleiding geweest voor gesprekken met huisartsen. Wat betreft huishoudelijke hulp bestaat het beeld dat er veel wordt bezuinigd. Op circa 1000 besluiten waren er echter een beperkt aantal van 22 bezwaarschriften. Ook gaf Rensen aan dat daar waar de term 'bezuiniging' wordt gebruikt de budgetten teruggaan naar het niveau van vier jaar geleden. Er is veel te doen maar het college heeft het vertrouwen dat de transities volgens plan worden uitgevoerd in Houten.

Vervolgens heeft de vergadering gesproken over de voorgenomen wijzigingen in de partijstructuur van de VVD. Het bestuur is positief over het plan maar maakt zich zorgen over het voornemen om afdelingen op te laten gaan in lokale netwerken die de gemeente overschrijden. Het bestuur heeft daarom een ordeverzoek ingediend voor het najaarscongres. Het bestuur van VVD Houten stelt voor om de nieuwe partijstructuur nu niet in stemming te brengen omdat er tegengestelde berichten zijn. De vergadering heeft aangegeven deze zorgen te delen en ondersteunt het ordeverzoek van het bestuur. Bijgaand treft u de brief aan.

Tot slot vertelde fractievoorzitter Eef Stiekema van VVD Houten wat er momenteel in de gemeenteraad speelt. De aanwezigen werden met name bijgepraat over de huisvesting van asielzoekers.