Een terugblik op een drukke week

Het was weer een drukke week voor de fractieleden van VVD Houten, Marcel Dagniaux neemt u mee in zijn week.

Op de site heeft u al kunnen lezen dat de begroting 2016 en de 2e bestuursrapportage 2015 afgelopen week in de Raad zijn behandeld en goedgekeurd.In de aanloop hier naar toe zijn we daar als fractie druk mee bezig. Het is zoals altijd een omvangrijk document dat we uiteraard eerst helemaal moeten doorspitten.

Daarna volgen een informatiesessie door de controller van de gemeente en per programma van de begroting een sessie waarin, vooraf schriftelijk ingediende, zogenaamde technische vragen (vaak op detailniveau) worden beantwoord in een gesprek tussen de ambtenaren en de raadsleden. Vervolgens is er een Ronde Tafel Gesprek (RTG) waar de begroting op hoofdlijnen nog eens wordt doorgenomen. Uiteindelijk de behandeling in de Raad waar eventueel met moties (aansporing aan het college om bijvoorbeeld aan een bepaald onderwerp aandacht te besteden) of amendementen (wijzigingsvoorstellen op voorliggende teksten of onderdelen) de voorliggende begroting uiteindelijk, al dan niet gewijzigd, wordt vastgesteld.

Daarnaast was er voor de fractie de wekelijkse fractievergadering op maandag en afgelopen woensdag de ledenvergadering van de VVD. Voor de vergadering hadden we als gast wethouder Rensen (PvdA) uitgenodigd. Hij gaf ons op een hele transparante wijze inzicht in de stand van zaken van de decentralisaties (hierover bent u op deze site ook al de nodige keren geïnformeerd).

Als sluitstuk van de week voor de fractie was er donderdag een bijpraatavond over het evaluatierapport windmolens. Hierover zult u de komende weken nog het nodige horen want dit wordt aanstaande dinsdag in de RTG besproken waarbij ook ruimte wordt gemaakt voor inspraak door bewoners van Houten. Naar verwachting zal er besluitvorming plaatsvinden over de evaluatie in de Raad van 29 november.