Waar gaan de Rondetafelgesprekken van 10 november over?

Dinsdag 10 november zijn er weer Rondetafelgesprekken gepland. Onderstaand kunt u lezen waar de gesprekken over gaan en welke VVD fractieleden deelnemen aan de gesprekken.

Evaluatie Windpark Houten

Het windpark aan de Veerwagenweg is geƫvalueerd door onderzoekers van de Universiteit Utrecht. De onderzoekers hebben in hoofdlijnen aanbevelingen gedaan omtrent:

• de locatiekeuze en configuratie van het windparken de criteria om tot een keuze te komen
  • het toepassen van compenserende en mitigerende maatregelen waar mogelijk in combinatie met draagvlakvergroting
  • het opzetten van een participatie en communicatiestrategie

De fractie van VVD Houten is altijd zeer kritisch geweest ten aanzien van de locatie en heeft de maatwerkvoorschriften die er voor moesten zorgen dat omwonenden maximaal beschermd worden als cruciale randvoorwaarde gezien. Uit het onderzoek blijkt dat de maatwerkvoorschriften onvoldoende zijn gevolgd door Eneco en controle op de naleving hiervan door de gemeente en RUD tekort heeft geschoten. Daarnaast willen wij weten wat er gedaan wordt om de overlast voor omwonenden tegen te gaan. Dat komt niet aan bod in het raadsvoorstel en ook niet in de reactie van het college op het onderzoeksrapport: een gemiste kans.

Dit onderwerp wordt behandeld door VVD commissielid Jan Rinkel, in de gemeenteraadsvergadering zal VVD fractievoorzitter Eef Stiekema het woord voeren. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

Evaluatie en wijzigingsverordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Houten en wijzigingsverordening Jeugd gemeente Houten

De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft na het vaststellen van de Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Houten en de Jeugdverordening gemeente Houten nieuwe modelverordeningen uitgebracht. Op basis van deze modelverordeningen wordt voorgesteld de Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Houten en de Jeugdverordening gemeente Houten op een aantal onderdelen te wijzigen.

Daarnaast is vorig jaar met de raad afgesproken om de Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Houten en de Jeugdverordening gemeente Houten na een jaar te evalueren. Beide verordeningen bevatten op onderdelen delegatiebepalingen voor het college. Daar is destijds voor gekozen vanwege de vele veranderingen die op de gemeente en de inwoner afkomen. Daarbij past ruimte en flexibiliteit voor het college om snel op de veranderingen te kunnen inspelen. Wanneer het college bij bepaalde (cliĆ«nt)zaken merkt dat de lokale regelgeving niet klopt of knelt, dan wil zij daar snel op kunnen reageren. Dat kan sneller door een wijziging van nadere regels (zoals een Besluit) dan door een wijziging van de verordening. Doel van de evaluatie is te kijken op welke manier het college in 2015 invulling heeft gegeven aan de delegatiebepalingen uit de Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Houten en de Jeugdverordening gemeente Houten.

Dit onderwerp wordt behandeld door VVD commissielid Geert Renia, in de gemeenteraadsvergadering zal VVD raadslid Yvonne van Dijk het woord voeren. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.