Laffe aanslag op onze vrijheid

De lafhartige aanslagen gisteren in Parijs hebben de westerse wereld geschokt. Inmiddels is bekend geworden dat IS de verantwoordelijkheid voor de aanslagen heeft opgeëist en met meer aanslagen dreigt als Frankrijk doorgaat met het bombarderen van IS stellingen in Syrië en Irak.

Aanslagen plegen waarbij in het wilde weg geschoten wordt zodat zoveel mogelijk onschuldigen het slachtoffer zijn is een laffe daad van deze moslim extremisten. Normaal gesproken wil ik altijd graag begrijpen waarom mensen denken wat ze denken of waarom ze doen wat ze doen. Nu ben ik dat begrip voorbij; ik kan het niet begrijpen en wil het niet begrijpen. Er is niets dat deze aanslagen kan rechtvaardigen.

Vanuit onze liberale waarden vrijheid, verantwoordelijkheid, verdraagzaamheid, gelijkwaardigheid van mensen en sociale rechtvaardigheid is niet uit te leggen dat je mensen die het niet met je eens zijn neerschiet, onthoofd of anderszins kwaad aandoet. Zeker als het gaat om onschuldige mensen die toevallig op het verkeerde moment op de verkeerde plaats waren. Het kan nooit een conflict oplossen, het polariseert en het zorgt ervoor dat de situatie verslechterd.

Ik ben boos en verdrietig maar ook vastberaden dat we zij aan zij moeten blijven staan om te strijden voor onze vrijheid en die van anderen en ons niet bang moeten laten maken.

Eef Stiekema
fractievoorzitter VVD Houten