Bijgepraat over het Sociale Domein

Afgelopen week hadden raadsleden uit Houten weer de gelegenheid zich bij te laten praten over onderwerpen in het Sociale Domein. Marcel Dagniaux doet verslag.

Afgelopen woensdag was de VVD, als enige fractie, weer met 3 fractieleden (Yvonne van Dijk, Geert Renia en ondergetekende) present in de klankbordgroep Sociaal Domein. Hier worden de raadsleden die het sociaal domein in hun portefeuille hebben periodiek bijgepraat. In de Raad heb ik het college en het ambtelijk apparaat onlangs al gecomplimenteerd voor de wijze waarop ze dit doen.

Dit keer stond de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo), en de financiƫle kaders hiervan in het bijzonder, centraal.

De cijfers die gepresenteerd werden laten zien dat de Wmo in Houten, zoals het er nu voor staat, binnen de begroting blijft waarbij er bovendien geen mensen "tussen wal en schip vallen". Ten opzichte van de 2e bestuursrapportage (waar de VVD als enige fractie aandacht vroeg voor de vele onzekerheden op financieel gebied) waren er per saldo forse positieve bijstellingen.

Dit is een geruststellende gedachte als we daarbij bedenken dat het beschikbare budget voor 2015 al fors is teruggebracht ten opzichte van voorgaande jaren.