VVD statement bij het raadsvoorstel Evaluatie Windpark Houten

Onderstaand kunt het statement teruglezen dat VVD fractievoorzitter Eef Stiekema uitsprak bij de behandeling van het raadsvoorstel 'Evaluatie Windpark Houten'.

"De fractie van VVD Houten is altijd zeer kritisch geweest als het gaat om het opwekken van windenergie van deze omvang op deze locatie en heeft de maatwerkvoorschriften die ervoor moesten zorgen dat omwonenden maximaal beschermd worden als cruciale randvoorwaarden gezien.

Inmiddels is duidelijk geworden dat de maatwerkvoorschriften onvoldoende bescherming bieden zodat omwonenden overlast ervaren. Daarom willen wij dat er meer gedaan wordt om overlast voor omwonenden tegen te gaan. Dat komt onvoldoende aan bod in het raadsvoorstel en in de  reactie van het college: een gemiste kans wat ons betreft.

Maatwerkvoorschriften onvoldoende gevolgd, onvoldoende gehandhaafd

Uit het rapport van de Universiteit Utrecht (UU) blijkt dat de maatwerkvoorschriften onvoldoende zijn gevolgd door Eneco en controle op de naleving hiervan door gemeente en Regionale Uitvoerings Dienst (RUD) tekort is geschoten. Wij zijn hiervan geschrokken. Het was ons bekend dat er meerdere gezinnen last hadden van overlast; we hebben niet voor niets regelmatig, zowel formeel als informeel, vragen hierover gesteld aan de wethouder en zijn ambtenaren. Zo hebben we dit jaar nog schriftelijke vragen gesteld waarin het onvoldoende handhaven door de RUD aan de kaak werd gesteld. Uit het rapport van de UU blijkt dat het regelmatig voorkwam dat de gemeente concludeerde dat er geen overschrijding was, maar dat daar wel sprake van was. In één van die gevallen deelde de gemeente een bestuurlijke waarschuwing uit aan Eneco maar trok deze in na uitleg van het bedrijf. Onterecht, zo blijkt nu. Wij horen graag van de wethouder wat er sinds het publiceren van het rapport is gedaan om herhaling te voorkomen.

De rol van Eneco

De rol van Eneco in het niet voorkomen van overlast is groot. Als het optreden in het rondetafelgesprek van de vertegenwoordiger van Eneco exemplarisch is voor de instelling van het bedrijf, dan krijgt het missionstatement ‘Samen gaan we voor duurzaam’ wel een bitter bijsmaakje: samen met wie? Niet met overlast hebbende omwonenden. Die worden met een kluitje het riet ingestuurd. Als er geklaagd werd door omwonenden over geluidsoverlast en in het genoemde uur werd er binnen de maatwerkvoorschriften geproduceerd, dan werd niet naar de tijdsvakken voor en na de klacht gekeken. Ook het feit dat er niet actief gecommuniceerd werd over een defecte sensor en de reparatie meerdere maanden kostte waardoor het maatwerkvoorschrift overtreden werd zegt veel over de houding van het bedrijf. De VVD fractie wil daarom van de wethouder weten of hij Eneco hiervoor al op het matje heeft geroepen en wat het resultaat daarvan is geweest.

Voor slagschaduw is nulhinder afgesproken, maar hiervan wordt door Eneco aangegeven dat het technisch niet haalbaar is. Handhaving hierop is door de gemeente altijd afgewezen. Wij zijn en blijven van mening dat dit onjuist is. Het moet mogelijk zijn om op basis van de stand van de zon en lichtsensoren nulhinder te bereiken. Wij roepen de wethouder daarom op om in het vervolgtraject vast te houden aan nulhinder voor omwonenden ten aanzien van slagschaduw.

Eerst repareren

“Eerst evalueren voordat begonnen wordt met de realisatie van een volgend windpark”. Zoals het nu verwoord is in de reactie en in het raadsvoorstel is evalueren niet meer dan “we nemen de leerpunten mee in het volgende windpark”.

Voor de VVD fractie is het een gemiste kans dat, terugkijkend op een niet goed verlopend proces, het college in haar schriftelijke reactie onvoldoende ingaat op het rechtzetten van  wat niet goed is gegaan. De wethouder heeft in de bijpraatavond duidelijk gemaakt dat hij er van baalt dat de gemeente er niet in is geslaagd om omwonenden maximale bescherming te bieden tegen overlast, ook gaf hij aan dit recht te willen zetten. Voor ons is dit een stap in de goede richting, echter willen wij naast de woorden horen ook de daden zien. Wat gaat de wethouder doen om het vertrouwen van omwonenden terug te winnen?

Om duidelijk te maken hoe wij vinden dat dit aangepakt moet worden dienen wij een motie in. Het is zaak dat in een dossier als dit alle belangen goed worden vertegenwoordigd, het belang van de inwoners is tot nu toe onvoldoende goed beschermd. Wij willen graag dat de belanghebbende partijen (inwoners, gemeente, RUD en Eneco) samen in overleg treden over het bereiken van een situatie waarbij recht gedaan wordt aan het maximaal beschermen van de inwoners.

Niet voorsorteren op de tweede locatie

ls je afspreekt met 100 km/u te rijden op een weg en je komt er halverwege de rit dat achter de volgende bocht een file staat dan rem je af. Je blijft geen 100 km/u rijden omdat je dat nu eenmaal hebt afgesproken.

Eerst evalueren en dan door is nu daarom ook niet aan de orde. Wij dienen daarom een amendement in waarin het tweede beslispunt van het raadsvoorstel vervalt. Dit is wat ons betreft ook in lijn met motie 051A-2012 waarin de plaatsing van windmolens bij de Goyerbrug afhankelijk is van de besluitvorming, realisatie en evaluatie van de windmolens op de locatie aan de Veerwagenweg. Alhoewel de VVD ook het belang van duurzame energie onderkent zal het door denderen op de ingeslagen weg geen goed doen voor het draagvlak bij omwonenden van een eventueel tweede locatie voor windenergie."