Beantwoording schriftelijke vragen over betaaltermijn gemeente Houten

De overheid is vaak laat met betalen van rekeningen wat tot liquiditeitsproblemen leidt bij met name MKB bedrijven. Hier wordt al geruime tijd aandacht voor gevraagd maar dit leidt bij lang niet alle gemeenten tot de gewenste actie. VVD raadslid Marcel Dagniaux wilde weten hoe snel de gemeente Houten is in het betalen van facturen. Het antwoord stemde tot tevredenheid.

Hoe het college van B&W de drie vragen van Marcel over de betaaltermijnen beantwoordde kunt u hieronder lezen.

Vraag 1: Voldoet de gemeente Houten aan de norm dat minimaal 90% van de facturen binnen 30 dagen betaald wordt?

Ja. Bij de jaarlijkse inventarisatie naar de betaalsnelheid van gemeenten, uitgevoerd in gezamenlijke opdracht van het ministerie van Economische Zaken, MKB-Nederland en VNO-NCW komt gemeente Houten in 2014 van alle 393 gemeenten op een 68e plaats. Volgens dit onderzoek vallen de resultaten van de gemeente Houten binnen de gestelde normen. Voor 2015 is dit onderzoek nog niet uitgevoerd.

Vraag 2: Wordt er actief gestuurd op het betalen binnen een bepaalde termijn?

Ja. Voor elke afdeling van de gemeente Houten is vanuit de afdeling Staf een klantcontactpersoon benoemd. Deze klantcontactpersoon bewaakt de factuurvoorraad van de betreffende afdeling en onderhoudt contact over de juiste en tijdige afhandeling met de budgethouder. Nadat de factuur is gecodeerd en goedgekeurd door de betreffende afdeling volgt het betaalproces. De doorlooptijd van het betaalproces is 2 tot 3 dagen.

Vraag 3: Hoe hoog is het percentage betalingen binnen 30 dagen voor de gemeente Houten daadwerkelijk?

Volgens de jaarlijkse inventarisatie naar de betaalsnelheid van gemeenten in 2014 betaalt de gemeente Houten 94% van de facturen op tijd conform contract. Voor 2015 zijn nog geen gegevens bekend.