Hoe het college van B&W de drie
vragen van Marcel over de betaaltermijnen beantwoordde
kunt u hieronder lezen.
Vraag 1: Voldoet de gemeente Houten aan
de norm dat minimaal 90% van de facturen binnen 30 dagen betaald wordt?
Ja.
Bij de jaarlijkse inventarisatie naar de betaalsnelheid van gemeenten,
uitgevoerd in gezamenlijke opdracht van het ministerie van Economische Zaken,
MKB-Nederland en VNO-NCW komt gemeente Houten in 2014 van alle 393 gemeenten op
een 68e plaats. Volgens dit onderzoek vallen de resultaten van de gemeente
Houten binnen de gestelde normen. Voor 2015 is dit onderzoek nog niet
uitgevoerd.
Vraag 2: Wordt er actief gestuurd op
het betalen binnen een bepaalde termijn?
Ja.
Voor elke afdeling van de gemeente Houten is vanuit de afdeling Staf een
klantcontactpersoon benoemd. Deze klantcontactpersoon bewaakt de
factuurvoorraad van de betreffende afdeling en onderhoudt contact over de
juiste en tijdige afhandeling met de budgethouder. Nadat de factuur is
gecodeerd en goedgekeurd door de betreffende afdeling volgt het betaalproces.
De doorlooptijd van het betaalproces is 2 tot 3 dagen.
Vraag 3: Hoe hoog is het percentage
betalingen binnen 30 dagen voor de gemeente Houten daadwerkelijk?
Volgens
de jaarlijkse inventarisatie naar de betaalsnelheid van gemeenten in 2014
betaalt de gemeente Houten 94% van de facturen op tijd conform contract. Voor
2015 zijn nog geen gegevens bekend.