VVD Statement Innovatieagenda WIL 2016-2019

Onderstaand kunt u het statement lezen dat VVD raadslid Marcel Dagniaux uitsprak in de gemeenteraad van Houten bij de behandeling van het raadsvoorstel Innovatieagenda WIL 2016-2019.

We zijn als VVD fractie sinds de oprichting van WIL regelmatig kritisch geweest. Laat ik beginnen met een compliment over de behoorlijk ambitieuze innovatieagenda die WIL heeft opgesteld waarbij naast kwantitatieve verbeteringen bovendien wordt aangegeven dat de terugverdientijd van de benodigde investering hierin één jaar is.

Toch heb ik nog wel wat vragen en opmerkingen aan de wethouder. Ten eerste t.a.v. de procedure de vraag waarom  er wederom, middels de bij de stukken gevoegde brief, al een reactie van het college naar WIL is gestuurd waarin aangegeven wordt dat er "behoudens definitieve instemming van de Raad op 15 december" wordt ingestemd.

In de innovatieagenda wordt wel vermeldt dat het bestuur 1x per kwartaal wordt geïnformeerd. De governancestructuur van WIL gaat op korte termijn wijzigen en ik kan mij voorstellen dat het enige tijd duurt voor dit optimaal loopt. Van de wethouder hoor ik graag hoe wij als raad, zeker dit eerste jaar worden geïnformeerd over de resultaten, zowel inhoudelijk als financieel. Zeker omdat het mij opvalt dat er in de brief wel erg veel slagen om de arm worden gehouden ten aanzien van, ik citeer “risico’s voor “financiën, realisatie, capaciteit en resultaten”.

Dan ook nog enkele inhoudelijke vragen.

Er wordt aangegeven (p 8) dat er een 'stevige rechtmatigheidstoets" gedaan wordt op alle uitkeringen maar "we kijken niet naar het risico op fraude.

Hoe verklaart de wethouder dit? Hoe kun je immers de conclusie trekken dat een aanvraag rechtmatig is zonder te kijken naar frauderisico?

In businesscase 7 van de innovatie-agenda staat: "doel is om voor klanten waarvoor recht op bijstand is vastgesteld ook direct andere regelingen in gang te zetten". Er wordt aangegeven dat dit al start al n 2016.

Verhoogt dit niet juist het risico op meer onterecht verleende uitkeringen als de controle op frauderisico nog ingevoerd moet worden?

Ten aanzien van de aangekondigde themacontroles heb ik begrepen dat begin 2016 de 1e themacontrole begint. Klopt dit?

Kan de wethouder toelichten waarom  expliciet wordt vermeld dat er alleen controles gepland worden voor 2016 en 2017? Is nu al te voorzien dat die dan niet meer nodig zijn?

Businesscase 9 betreft “terugvordering en verhaal”.

1. Waarom wordt expliciet vermeld dat dit een "sterk politiek gekleurde keuze is"? Vindt de wethouder deze opmerking in het voorstel gepast? En geeft WIL, en daarmee de wethouder, hiermee het signaal af dat zij dit zelf eigenlijk niet zien zitten? Zeker ook gezien het door WIL geschetste risico, ik citeer: “Klanten die hiermee met een inkomensprobleem komen te zitten of psychologisch lastig komen te zitten” af te dekken. Dit kan leiden tot meer schulden en/of participatieproblemen”.

Samengevat onderschrijft de VVD nut en noodzaak van de geschetste doorontwikkeling van WIL middels deze innovatie-agenda en zullen wij de inhoudelijke en financiële realisatie, onder meer door actuele en frequente informatieverstrekking door de wethouder, kritisch blijven volgen.