VVD Statement bij het raadsvoorstel ‘Blijven bouwen, vertraging voorkomen’

In de raadsvergadering van 23 november werd het raadsvoorstel ‘Blijven bouwen, vertraging voorkomen’ behandeld. VVD raadslid Ruud Vis betoogde dat snelheid geboden is zodat het enorme tekort aan voldoende passende woonruimte aangepakt kan worden.

Voorzitter,

Vanuit de VVD is vaak de urgentie benadrukt voor het aanpakken van het enorme tekort aan voldoende passende woonruimte. Het is mij een doorn in het oog dat veel woningzoekenden niet de vrijheid hebben om te kunnen wonen waar men wilt en op een manier hoe men dat wilt omdat er onvoldoende geschikte woningen zijn. Het is daarom essentieel om binnen bepaalde uitgangspunten, zo snel mogelijk de juiste type woningen te realiseren.

We kunnen ons goed vinden in de gekozen locaties en hopen dat de initiatiefnemers met de juiste energie tot snelle resultaten komen. Het is goed dat de raad betrokken is bij het proces rond het vaststellen van het kavelpaspoort. Daar het voor ons van groot belang is om tempo te maken, zullen we vanuit de VVD de voortgang continu bewaken en vertragende factoren afkeuren. En ja, dat kan inhouden dat we op sommige onderdelen wellicht wat concessies moeten doen en tevreden moeten zijn met het behalen van een negen in plaats van een tien.

Ik wil een oproep doen om met name de duur van het participatie goed in de gaten te houden. Een participatietraject ken de neiging hebben om veel tijd en kosten met zich mee te brengen en we willen juist snelheid behouden.

Qua kosten wordt in het raadsvoorstel aangegeven dat de externe inhuur verhaald worden op initiatiefnemers. Mijn inschatting is dat de initiatiefnemers deze kosten ook weer zullen verhalen op de woningzoekenden. Dus ik roep de wethouder op hier erg zorgvuldig mee om te gaan.

Voorzitter, de VVD kan instemmen met dit Raadsvoorstel