Agenda Rondetafelgesprekken 26 november a.s.

Dinsdag 26 november zijn er weer rondetafelgesprekken over de meest uiteenlopende onderwerpen. Van de Verordening sociaal medische indicatie kinderopvang, de belastingverordening voor 2020 tot het Water- en Rioleringsplan. Wil je er meer over weten of je mening geven? Neem dan contact op met de fractie.

In onderstaande tabel is terug te vinden welk VVD fractielid bij de verschillende onderwerpen het woord voert. Onder de tabel zijn samenvattingen per raadsvoorstel te lezen.

RTG Tijd Locatie Wie Onderwerp
1 20:00u Raadzaal

Eef Stiekema

Verordening sociaal medische indicatie kinderopvang gemeente Houten

Water en Rioleringsplan (WRP) 2020-2023

Eef Stiekema

Wijziging Gemeenschappelijke regeling Werk en Inkomen Lekstroom in verband met uittreding gemeente Vijfheerenlanden

2 20:00u K046/47

Mathieu Cox

Begrotingswijziging 2019-2 GGD regio Utrecht

Mathieu Cox

Belastingverordeningen 2020

Vragen of opmerkingen over deze en andere onderwerpen kunnen gesteld worden aan: fractie@vvd-houten.nl. Meer informatie over de agenda van RTG's en de raadsvergadering zijn te vinden via de website van de gemeente. Bovengenoemde (en eerdere) raadsvoorstellen staan ook hier.

Deze raadsvoorstellen worden op 10 december in de raad besproken.

Samenvatting Onderwerpen

Verordening Sociaal Medische Indicatie Kinderopvang

De huidige ‘Verordening Sociaal Medische Indicatie Kinderopvang’ en ‘Beleidsregels tegemoetkoming eigen bijdrage kinderopvang WIL’ zijn verouderd door de inwerkingtreding van de Participatiewet in 2015 en de wijzigingen in de Wet kinderopvang. Dit voorstel voorziet in het actualiseren van de Verordening. De volgende voorgestelde verbeterpunten vanuit de betrokken medewerkers van Werk en Inkomen Lekstroom (WIL) en de gemeenten zijn hierin meegenomen:

• Beperking duur overeenkomst, zodat het als vangnet kan dienen in een (tijdelijke) crisissituatie
  • Ophogen van de vergoeding kinderopvang naar 100% voor minima
  • Maximale vergoeding voor BSO wordt met maximaal €1,15 verhoogd

Op basis van de actuele tekst van de Wet kinderopvang (Wko) wordt de Verordening tegemoetkoming kinderopvangtoeslag WIL (vastgesteld op 23 april 2013 en gewijzigd op 3 juni 2014) ingetrokken en vervangen door een nieuwe Verordening voor de doelgroep van ouders (of kinderen van ouders) met een Sociaal Medische Indicatie (SMI) en nieuwe beleidsregels waarin het beleid wordt weergegeven voor de overige gemeentelijke doelgroepen op basis van de Wko.

VVD fractievoorzitter Eef Stiekema is woordvoerder bij dit onderwerp.

Water- en Rioleringsplan (WRP) 2020-2023

Voor de planperiode 2020-2023 is een nieuw Water en Rioleringsplan opgesteld. Belangrijke onderdelen van dit plan zijn:

• De reguliere en projectmatige werkzaamheden in 2020 t/m 2023 met bijbehorende kosten.
  • Uitvoering van een pakket maatregelen dat de klimaatrobuustheid versterkt van het stedelijke gebied, waaronder een eerste serie maatregelen tegen regenwateroverlast op 58 risicolocaties om uiteindelijk in 2040 beschermd te zijn tegen een zogenaamde bui Herwijnen. Dit is een maatstaf waarbij er in een bui 93 mm neerslag valt in 85 minuten, dit doet zich theoretisch eens per 100 jaar voor.

Bij het opstellen van het WRP is de standaard opzet voor gemeentelijke rioleringsplannen van Rioned gevolgd. Het Water en Rioleringsplan is mede daarom een uitgebreid rapport. In het rapport is wel een samenvatting opgenomen.

Gelijktijdig met het WRP worden ook een Verordening afvoer hemelwater en grondwater en Verordening buitenriolering vastgesteld. De Verordening afvoer hemelwater en grondwater is een belangrijk instrument voor de uitvoering van het (afval)waterbeleid. Hiermee kan de gemeente optreden tegen ongewenste aansluitingen op de riolering. Een Verordening buitenriolering biedt een eenduidig kader voor de verantwoordelijkheden van de gemeente en particulieren.

Het tarief van de rioolheffing voor een meerpersoonshuishouden stijgt op basis van dit nieuwe WRP 2020-2023 van €114,28 in 2019 naar € 145,46 in de komende planperiode. Dit is een stijging van 27%.

VVD fractievoorzitter Eef Stiekema is woordvoerder bij dit onderwerp.

Sinds 1 januari jl. is de herindeling van de gemeenten Leerdam, Vianen en Zederik tot de nieuwe gemeente Vijfheerenlanden een feit. Deze herindeling heeft ook gevolgen voor Werk en Inkomen Lekstroom (WIL). De gemeente Vijfheerenlanden heeft besloten per 1 januari 2020 uit de Gemeenschappelijke regeling WIL (GR WIL) te treden en de dienstverlening op het gebied van Werk en Inkomen onder te brengen bij de GR Avres in Gorinchem. Dit geeft aanleiding tot wijziging van de GR WIL. Om dit te kunnen doen is een unaniem besluit nodig van alle bestuursorganen van de vijf deelnemende gemeenten, voor wat betreft de wijziging van de artikelen 8 en 17. Voor de wijziging van artikel 22 volstaat een gewone meerderheid.

Voorgesteld wordt de regeling te wijzigen op een drietal punten:

1. het schrappen van de naam ‘Vianen’;
  2. het aanpassen van het aantal leden dat deel uitmaakt van het algemeen en het dagelijks bestuur van WIL;
  3. het wijzigen van artikel 22 dat handelt over ‘het personeel’, in relatie tot de komst van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra).
VVD fractievoorzitter Eef Stiekema is woordvoerder bij dit onderwerp.

Begrotingswijziging 2019-2 GGD regio Utrecht
De GGD regio Utrecht (GGDrU) voert als gemeenschappelijke regeling voor 26 deelnemende gemeenten in de regio een aantal taken uit op het gebied van volksgezondheid. Op basis van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) kan de gemeenteraad een zienswijze geven op de begrotingswijziging 2019-2.

Ontwikkelingen in 2019 zorgen voor een gewijzigde begroting 2019. De wijziging is zodanig van omvang dat er sprake is van een aanpassing onder andere op de inwoner- en kindbijdrage. De stijging van de gemeentelijke bijdrage van Houten wordt grotendeels verklaard door de afsluiting van een nieuwe cao voor gemeenteambtenaren. Daarnaast heeft er een bijstelling van de werkgeverslast plaatsgevonden, die voortkomt uit de bijstelling van de sociale verzekeringspremies. Ook is de prijsindex met 0,9% bijgesteld.

Deze begrotingswijziging betreft voornamelijk een financieel-technische aanpassing, zonder beleidsinhoudelijke veranderingen. Daarom stelt het college voor om geen zienswijze in te dienen. De raad wordt voorgesteld om in te stemmen met de begrotingswijziging 2019-2 en de stijging van de gemeentelijke bijdrage van circa € 50.000 te dekken uit het begrotingssaldo van 2019.

Als gevolg van de structurele stijging van de gemeentelijke bijdrage zal de GGDrU een aparte begrotingswijziging voor 2020 voorleggen (2020-1).

VVD commissielid Mathieu Cox voert het woord tijdens het rondetafelgesprek, als er over het onderwerp gedebatteerd wordt in de raadsvergadering zal raadslid Karen Voshol woordvoerder zijn.

Belastingverordeningen 2020

De belastingtarieven die opgenomen zijn in de diverse belastingverordeningen worden ieder jaar gewijzigd. Wijziging van de tarieven is noodzakelijk om aansluiting te houden bij de in de begroting geraamde belastingopbrengsten. Ook aanpassingen in wet- en regelgeving zijn reden om de belastingverordeningen aan te passen. Wanneer sprake is van dergelijke wijzigingen is daar rekening mee gehouden.

Voor het jaar 2020 is er voor gekozen om de belastingverordeningen in hun geheel te laten vaststellen door de Raad. De aanpassingen in de “nieuwe verordeningen” ten opzichte van de huidige verordeningen hebben betrekking op de tarieven.

VVD commissielid Mathieu Cox voert het woord tijdens het rondetafelgesprek, in het geval dat er over gedebatteerd wordt in de raadsvergadering zal raadslid Jan Rinkel woordvoerder zijn.